Sociala medier är ett begrepp som innefattar flera plattformar där du som användare kan lägga upp bild, videor och texter för att kommunicera och interagera med andra användare. Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter och Snapchat är några exempel på sociala medier.
Sociala medier är ett samlingsnamn på kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud.
Traditionella medier, eller gammelmedia, kallar man etablerade medier som tv, radio och tidningar. Sociala medier uppkom i samband med internet och det var först då man började tala om traditionella medier kontra sociala medier, helt enkelt för att särskilja dem åt. Skillnaden dem emellan är att användaren själv publicerar information i sociala medier och att det finns en social interaktion med andra användare, vilket helt saknas i traditionella medier.
Men om vi går tillbaka till sociala medier igen så är det alltså olika digitala kanaler som hemsidor, medium och appar där vi kan interagera med andra, publicera själva och dela med oss av information som text, ljud, video, bild med mera.
Fördelar med sociala medier
Sociala medier har länge varit ett effektivt sätt för privatpersoner att kommunicera med sina vänner och bekanta, och för företag att möta sin kunder. Det är nödvändigt för företag att involvera sig i sociala medier för att kunna möta sin målgrupp där de faktiskt befinner sig.
Idag höjer de flesta på ögonbrynen om företag bara har en mailadress och telefonnummer på företagets kontaktsida. Företaget måste också finnas tillgängligt på sociala medier där de kan kontaktas, och det blir även allt mer populärt att införa en chatt på sin hemsida eller Facebooksida för att kunna svara på förfrågningar direkt.
I sociala nätverk har man en egen profil och tanken är att använda sitt riktiga namn och en personlig bild som privatperson. Företag skapar på liknande sätt en profil som är representativ för företaget.
Här handlar det om att nätverka med gamla vänner, nya bekanta, eller i företagens fall med kunder och potentiella kunder.
2. Företagsnätverk
På samma sätt som i de sociala nätverken används dessa av såväl privatpersoner som företag. Privatpersoner använder nätverket för att kommunicera med sina professionella kontakter och för att möta nya. För företag handlar det om att visa upp hur de är som arbetsgivare och locka till sig nya medarbetare.
3. Sociala nätverk för företag
Sociala nätverk för företag erbjuder liknande funktioner som de sociala nätverken för privatpersoner men är endast öppna för anställda inom ett visst företag. Det kan vara ett kul och effektivt sätt för de anställda att lära känna varandra bättre.
4. Bloggar
En blogg kan vara en egen hemsida, eller en del av en hemsida, som består av inlägg i form av artiklar. Artiklarna kan vara personligt hållna, faktabaserade eller intervjubaserade – precis som på en nyhetswebb. Inlägg på en blogg publiceras kronologiskt, med de nyaste inläggen längst upp. Personliga bloggar närmar sig ofta dagboksformatet till skillnad från företagsbloggar som är ett bra sätt att sprida kunskap till sina kunder och potentiella kunder.
På en mikroblogg har man ett begränsat antal tecken att uttrycka sig med. Den största mikrobloggen är i skrivande stund Twitter där man har max 280 tecken att använda sig av varje gång man vill posta ett inlägg – på Twitter kallar man det en tweet.
6. Videodelning
Plattformar online för videodelning (sajter för användargenererat innehåll) låter användare titta på samt ladda upp och dela videor. Även här går det i regel att kommentera.
7. Fotodelning
Fungerar på liknande sätt som sajter för videodelning fast för bilder, där användare kan ladda upp, hantera och spara foton. Bilderna kan i regel organiseras i album, editeras och kommenteras på.
8. Internetforum
Ett forum online är en plats där användare kan diskutera olika ämnen tillsammans. Det fungerar inte som en chat där konversationen sker i realtid utan man ställer i regel en fråga och får senare ett svar från en eller flera olika personer. Det kan vara ett forum som Familjeliv där fokus ligger på tips och råd om olika vardagliga problem eller ett forum för personer som är intresserade av Star Wars.
9. Wiki
En wiki är en sida online med användargenererat innehåll, där man tillsammans skapar och underhåller sidan.
10. Sidor för produktrecension
Hemsidor som säljer och informerar om olika produkter har i regel en funktion där kunder kan utvärdera produkterna och läsa andra användares produktrecensioner.
11. Sociala bokmärken
En plattform där man sparar, hanterar och organiserar olika bokmärken online med hjälp av metadata. “Social taggning” brukar man kalla det när en användare sparar sökord till olika hemsidor på just sociala bokmärkessidor. Användaren väljer att antingen spara det privat eller dela med sig av dessa till vänner och övriga användare.
12. Social gaming
Social gaming, alltså sociala onlinespel, innebär att man spelar och interagerar med andra spelare i realtid. Det kan vara kortspel och brädspel liksom olika interaktiva spel där man kan spela flera stycken tillsammans.
13. Virtuella världar
I virtuella världar skapar användaren en personlig avatar via vilken man kan utforska den virtuella världen och kommunicera med andra avatarer. I vissa virtuella världar är avatarerna helt fiktiva och man skapar ett alter ego. I andra onlinespel använder sitt riktiga namn och skapar en avatar som ser ut som användaren i verkligheten.
I en virtuell värld tar spelet inte slut om användaren inte är inloggad som i vanliga spel, utan här fortsätter spelet ändå. Här används ofta virtuella valutor (som man också betalar för) som möjliggör för företag att sälja faktiska produkter i spelet.
Så används sociala medier i Sverige idag
Majoriteten av svenskar (83 %) använder sociala medier – 65 % använder det dessutom dagligen. Användningen för de vanligaste sociala medierna har stagnerat något, men deras betydelse är fortfarande mer än påtaglig.
Men det är viktigt att ha med sig att det är en bransch i konstant rörelse där nya tjänster och sidor hela tiden tillkommer. Var medveten om att en plattform kan vara överlägsen under något år, men sen snabbt ersättas av en annan. Därför gäller det att hela tiden hålla sig uppdaterad.
En av de första frågorna många företag ställer sig är: “Måste man finnas överallt?”. Invise egen expert på sociala medier, svarar såhär:
”Kill your darlings!”. Det är ingen vits att finnas ÖVERALLT om man inte ser att det ger effekt. Vi på Invise tog bort vårt Twitter-konto eftersom det inte genererade lika bra resultat som övriga sociala nätverk. Ta reda på var kunderna finns och börja där!
Det handlar alltså om att se till vart kunderna finns. För de flesta företag inom B2B är den största kanalen LinkedIn. Här finns flest kvalitativa användare och företag representerade. Om man på Facebook och Instagram ständigt är i konkurrens med kattvideor och semesterfoton handlar LinkedIn istället om företag. Här möts yrkesverksamma och arbetssökande för att diskutera och dela material som rör just deras företag och yrkesroll.
Däremot kan forum som Instagram och Facebook vara perfekt forum för att exempelvis marknadsföra ett event, eller för att få in anmälningar till ett webbinarium. Det viktigaste när du kommit igång är att se ett syfte och mening med din närvaro på kanalen.
Sociala medier kan antingen användas som ett komplement till annan marknadsföring eller som den huvudsakliga marknadsföringskanalen. Oavsett vilket du väljer så är det värt att investera i, då sociala medier är en given plats att möta sina kunder på – oberoende av bransch. Lite längre fram berättar vi hur annonsering fungerar för de vanligaste sociala medierna.
Även om det ser något annorlunda ut på olika plattformar så handlar det inledningsvis om att skapa en företagsprofil, som i regel fungerar på ungefär samma sätt som privata profiler där du kan publicera material och inlägg. Här sprider du budskapet om ditt företag och kan exempelvis länka till blogginlägg från hemsidan eller dela kommande event.
Du annonserar på sociala medier för att stärka sina insatser och nå ut till fler. Du utser en viss målgrupp, sätter upp en tidsperiod för annonsen och hur mycket pengar du vill lägga på den. Förutom budgeten är val av målgrupp väldigt viktigt att fundera över och det är ofta en bra idé att smalna av den och bli specifik – för att träffa så rätt som möjligt.
Förutom LinkedIn kan det variera vilka sociala medier ett företag bör synas i, beroende på vad företaget sysslar med. Så förutom att synas på de mest populära plattformarna där kunder finns bör du finnas på plattformar med högst digitalt förtroende.
Vad innebär det att ha högt digitalt förtroende då? Data från Business Insider visar att sociala medieanvändare är mer mottagliga för annonser på plattformar som har ett högt digitalt förtroende – förtroendet användare har för att plattformen skyddar deras information. Inom detta ryms också hur trygg användaren uppfattar att miljön är.
LinkedIn har alltså det högsta förtroendet, vilket kanske inte är helt oväntat. Och som vi såg tidigare är de tre största sociala nätverken i Sverige Facebook, Instagram och Snapchat. Eftersom de även finns med på listan över sociala nätverk med högst förtroende så utgår vi ifrån dessa sju, och beskriver dem mer i detalj nedan.
Så annonserar du på sociala medier
Annonsering på LinkedIn
Vad: Socialt nätverk för företag, anställda och arbetssökande
Microsoft ligger bakom LinkedIn som är det överlägset största yrkesmässiga sociala mediet som finns idag. Sedan 2003 möts företag, anställda, frilansare och arbetssökande här. Du kan leta upp gamla vänner och kollegor, nätverka med företag du är intresserad av och så klart söka olika jobb och tjänster. För många företag är LinkedIn det bästa sättet att nå ut till potentiella arbetstagare idag då över 600 miljoner yrkesverksamma personer finns där!
Att ha ett konto på LinkedIn är gratis men det finns också en premiumversion där man exempelvis kan se alla som har besökt ens profil. Det finns även en premiumversion för företag som heter LinkedIn Recruiter. Ett rekryteringsverktyg där du kan söka, kontakta och hantera kandidater.
Pinterest fungerar som en digital anslagstavla där användare delar med sig av sparade bilder på så kallade pinboards. Här kan användare följa sidor baserat på intressen, så säg att du gillar klädmärket Gucci. Då kan du följa såväl företaget som personer som samlat bilder på Guccikläder och personer som har råd att glida runt i Gucci till vardags. Man kan följa, gilla och sätta en repin på en bild vilket gör att den läggs till i användarens pinboard.
Plattformen grundades 2010 och passar bäst företag som arbetar exempelvis inom retail. Det är en ypperlig plattform för att visa upp vackra kläder eller lyxigt husgeråd på. Företag kan lägga upp relevanta bilder på sin sida i olika pinboards och pinna nya produkter innan de är lanserade för att väcka intresse.
Som användare kan du installera ett tillägg i din webbläsare vilket gör att så fort du hittar en intressant bild (på webbplatser som tillåter) kan du enkelt spara den till någon av dina pinboards. Bilderna som läggs upp på en pinboards kallas pins.
Hur annonserar jag på Pinterest?
På Pinterest hittar du information om hur du skapar ett företagskonto, skapar annonser och sedan optimerar din kampanj för att nå resultat.
Instagram är idag vårt främsta sociala medie för fotodelning och är främst en mobilapplikation för smarta telefoner. Det lanserades 2010 men två år och en miljard kronor senare ägs det av Facebook.
Instagram tillåter användaren att följa såväl vänner som kändisar och företag. Här kan du antingen ta en bild eller spela in en video alternativt ladda upp bilder eller videor från din telefon, lägga på x antal filter och ladda upp.
Förutom att skriva en caption till bilden använder man sig av hashtags och geografiska tags vilket gör att bilden blir sökbar för andra.
Hur annonserar jag på Instagram?
På Instagram kan du köpa en rad olika annonser som du kan använda antingen direkt i flödet eller som händelser. Läs mer här.
Flest följare: Snapchat visar inte antalet följare.
Snapchat såg dagens ljus 2011 och är en plattform där den överlägset största delen är unga personer mellan 12-25 år. Liksom Instagram är Snapchat en fotodelningsapp skapad för smarta telefoner. Här tar du bilder och videor, redigerar dessa och delar med dig av dem till dina följare eller lägger upp dem på din story. När en bild eller video laddats upp kallades den för en snap.
Vad som skiljer Snapchat från Instagram är att användaren kan välja hur länge en snap ska synas för mottagaren, från 1-10 sekunder. När mottagaren har sett bilden raderas den.
2006 lanserades Twitter som används för att skriva korta meddelanden – så kallade tweets – som måste vara under 280 tecken. Plattformen är optimerad för såväl dator som mobil. Du skriver antingen tweets på din egen sida eller kommenterar på andra användares inlägg. Det du skriver är offentligt, men man kan även skicka ett privat meddelande, ett så kallat DM (Direct Message).
Du kan prenumerera på andra användares flöde genom att följa dem. Om du vill bemöta en annan användare gör man detta genom att namntagga dem med @. Om man vill sprida vidare en annan användares tweet gör man en så kallad retweet.
På Twitter används hashtags för att markera specifika ord och uttryck. Detta gör att andra kan hitta alla användare som har använt samma hashtag. På Twitters förstasida kan man se vilka hashtags som trendar just nu, det vill säga vilket ord eller uttryck som flest personer hashtaggat.
Här laddar användare upp, redigerar och publicerar videoklipp. Klippen kan antingen vara privata (om man enbart vill att ens närstående ska kunna se filmerna) eller publika så att vem som helst kan ta del av dem.
Vloggar är något som har blivit stort mycket på grund av YouTube. Det är videobloggar där exempelvis en gamer filmar när hen spelar online och kommenterar samtidigt, eller en makeupartist som varje vecka tipsar om en ny produkt. Det som är överlägset mest populärt är att följa gamers. Den användare med flest följare är ”PewDiePie” som är en svensk gamer med över 100 miljoner följare.
Facebook som grundades 2004 har länge varit världens största sociala medie-plattform. Här skapar du en personlig profil, lägger till vänner och kan följa och gilla företag och exempelvis sportstjärnor och band. Du kan antingen skriva inlägg på din vägg som du kan välja om det ska vara offentligt eller anpassat för enbart vissa vänner. Du kan även chatta med vänner i den integrerade applikationen Facebook Messenger.
På Facebook finns också möjligheten att gå med i olika grupper exempelvis om du är intresserad av fågelskådning eller bara vill diskutera vad som hände i det senaste avsnittet av Bonde söker fru. En annan populär funktion är skapandet av events, det vill säga du kan se olika events i din hemstad eller varför inte i Bogotá eller Kapstaden.
Hur annonserar jag på Facebook?
Även här kan annonserna visas för din målgrupp på flera platser; i nyhetsflödet, den högra kolumnen och i Messenger. Läs mer här.
Lästips: Baka in sociala medier i säljprocessen med social selling
Kortfattat kan vi sammanfatta det här med att du ska börja med att formulera en tydlig sociala medier-strategi. Se sedan till att dela med dig av material som är värdefullt för dina kunder eller följare. Var aktiv och dela kontinuerlig material som uppmanar dina följare att ta actions och interagera på olika sätt. Och slutligen, kom ihåg att det tar tid. Du kommer inte att få tusentals engagerade följare direkt, utan kommer att behöva arbeta för att få dem dit och att få dem engagerade.
Allt som har med sociala medier att göra handlar egentligen om ”trial and error”. Man måste ständigt utvärdera, utvärdera, utvärdera för att se vad som funkar och inte. Och kom ihåg, som vi pratade om tidigare. Rikta dina sociala medie-insatser mot rätt kanal med rätt budskap och mot rätt målgrupp så ska du se att du kommer att nå resultat!
Känner du dig peppad på sociala medier nu och vill bara fortsätta läsa mer? Eftersom att vi brinner för sociala medier och tycker om att dela med oss av vår kunskap har vi givetvis satt ihop en guide som beskriver hur du lyckas på sociala medier.