Din privata space, hälsosamt onlinebeteende och rörligt content. Det är några stora sociala medier-trender som vi behöver förhålla oss till framöver.

Sociala medier-trend 1: Gränsen mellan privat och publikt försvinner

Beviset på Mark Zuckerbergs ord under F8-mötet 2019 “the future is private” ser vi tydligt på sociala medier nu. Vi är rent ut sagt urless på det ständiga bruset i våra sociala medier-flöden. För att slippa mötas av information vi inte är intresserade av drar vi oss mer till de privata rummen och nischade kanaler. Här känner vi oss mer bekväma att prata fritt och dela med oss av content med vänner. 

Vilket betyder…

Att konsumenten helt kommer att försvinna från flödet och vi kommer bara kommunicera privat? Nja, inte riktigt men det är viktigare än någonsin att marknadsförare lär känna sin målgrupp och skapar innehåll som ger dem ett mervärde och en upplevelse. Du behöver skapa en resa som korsar det publika med det privata för att kunna bygga relationer med målgruppen. Där är nämligen i det publika rummen som marknadsförare kan skapa awareness hos målgruppen med hjälp av riktade annonser för att sedan inleda privata konversationer i andra forum. Du vet, visa den du är intresserad av att du existerar, flirta lite och sen kan ni inleda en relation på er första dejt. 

Sociala medier-trend 2: Social Media Wellness 

Brukar du få en liten summering av din skärmtid varje vecka och blir alltid lika förvånad över hur mycket tid du lägger på sociala medier varje dag? Den ökande medvetenheten resulterade i att Social Detox och Social Wellness blev snabbt ett hett diskuterat ämne. Social Media Wellness handlar hur vi ska förhålla oss till sociala medier för att må bra. Trenden har lett till att vi är allt mer selektiva i vilka sociala medier vi använder och hur mycket tid vi väljer att lägga på vårt scrollande. Det innebär att du måste visa i din kommunikation att du bryr dig om din målgrupps tid. Satsa på kvalitet istället för kvantitet och lyft bara ämnen som skapar mervärde för din målgrupp. 

Och plattformarna lyssnar

Trenden har även lett till att Facebook 2020 kommer ta bort möjligheten för användare att se likes – både på Facebook och Instagram. Många har frågat sig om initiativet kommer bli långvarigt. Sett till att det blir allt viktigare för oss att se till människans psykiska välmående kommer det högst troligen bli det. Även om likes inte längre blir en måttstock kommer användare hitta andra sätt att visa engagemang, kanske genom fler kommentarer eller delningar. 

Sociala medier-trend 3: TikTok get Reel(s)

TikTok fortsätter att växa som bara den och snart lanserar Instagram sin nya produkt under namnet Reels. Precis som TikTok är Reels en funktion där användarna kan göra 15 sekunders videor med olika typer av effekter och sedan dela dem i sin profil. Det är utan tvekan ett format som kommer trenda stort, men hur ska vi som marknadsförare tänka? Borde varumärken skynda sig att skaffa TikTok eller avvakta tills Reels har lanserats? 

Om din primära målgrupp är generation Z borde du absolut ta en funderare över hur du skulle kunna marknadsföra ditt varumärke på TikTok. Exempelvis genom influencer marketing där användare gör content för ditt varumärke. Reels kommer till skillnad från TikTok direkt nå en äldre publik vilket ger fler företag möjligheten att nå sin målgrupp. Var inte rädd för att testa något nytt, det värsta som kan hända är att det inte gick så bra som du ville. Ingen minns en fegis! 

Sociala medier-trend 4: Rörligt är kung av content

Att rörligt funkar bra på sociala medier är ingen nyhet men nu kommer rörligt vara överlägset! Vi kommer lämna textbaserade inlägg allt mer och ersätta dem med både informativa och underhållande videos. Med hjälp av våra mobilkameror och enkla appar kan vem som helst kalla sig video director utan att det behöver kosta skjortan. 

Bara för att ge trenden lite extra tyngd kommer här lite statistik från Wyzowl’s senaste undersökning. Låt oss börja med att konsumenterna där 96% har valt att se en video för att lära sig något nytt och 74% har blivit övertalade att köpa en produkt genom att se en video.

Dessutom säger 83% av marknadsförarna att video har hjälpt dem att generera leads och 89% säger att de har sett riktigt bra ROI från rörligt material. 

Vilket betyder…

Att om video inte ingår i din contentplanering är det hög tid att sätta igång. Du kommer se riktigt bra resultat även om det inte är en Hollywoodproduktion. Tekniska uppfinningar blir äntligen en del av vardagen!

Sociala medier-trend 5: AI, AR och VR

Snart kommer AI, AR och VR ta stor plats i din marknadsplan, vilket kanske främst beror på utvecklingen av 5G. För dig som inte har koll på 5G står det för femte generationens trådlösa system och är den teknik som kommer ta över efter 4G. Förutom en möjlighet till sjukt snabb uppkoppling kommer den nya generationens mobiler även ha 3D-skärmar vilket kommer skapa nya spännande möjligheter, inte minst för AR.

AI

Du har väl stött på de pratglada kvinnorna Siri och Alexa? Båda två är exempel på AI-teknik som gör det möjligt för oss att ta reda på information genom röststyrning. Denna teknik kommer växa under 2020 och främst i länder som USA där 50% av alla Google sökningar spås göras via voice search. Även om siffran inte kommer vara lika hög i Sverige är det viktigt att marknadsförare börjar fundera över en implementering av voice search-SEO. Speciellt om du jobbar på ett företag som säljer produkter eller tjänster på en global marknad. De Google-fraser vi optimerar för idag kommer att förändras när vi istället söker med rösten. De blir både längre och mer talspråkiga. I praktiken innebär ett arbete med voice search-SEO bland annat att du måste producera content som besvarar frågor i talspråk, så att AI-damerna kan hitta det användaren säger att den söker efter. Inte minst i relation till företagskonton på sociala medier. För fler tips kan du kika in här.

VR

Virtual Reality (VR) har redan integrerats med de största sociala medier-kanalerna och i takt med att 5G ökar förutspås VR-content växa i snabb takt. VR-content tillåter konsumenter att uppleva produkter och tjänster innan de bestämmer sig för ett köp. Janet Machuka, marknadsdirektör på Sparks Corporate, berättar i HubSpots senaste trendundersökning att VR kommer vara en nyckel för turistföretag, som faktiskt är världens största industri, för att kunna ta marknadsandelar inom industrin. 

AR

Augmented Reality (AR) kan beskrivas som bryggan mellan den digitala och den fysiska världen. Det låter kanske som sci-fi men det innebär att du kommer kunna göra content för sociala medier som erbjuder konsumenten en helt ny upplevelse där det digitala blir en del av verkligheten. AR kommer erbjuda konsumenten allt från interaktiv shopping till att spela fotboll mot riktiga proffs direkt genom mobilen. Ett företag som var väldigt tidiga med AR är Ikea där konsumenten kan placera möbler direkt i det rum de funderar på att inreda. Ett annat företag som testat AR är Coca-Cola där en burk öppnar upp en helt ny värld. Kolla in projektet här.

Sociala medier-trender: Några tips för att hänga med

Börja med att göra en stabil grund genom att identifiera din målgrupp. Skapa buyer personas och var detaljerad i din beskrivning för att sedan kunna skapa content som löser deras problem och intresserar dem. Här kommer fyra tips för hur du kan tänka när du optimerar sin sociala mediestrategi.

  1. Var dig själv! Som varumärke vinner du stort på att vara autentisk och genuin i din kommunikation. När kommunikationen är genuin framstår du som trovärdig vilket är nyckeln i alla relationer.
  2. Annonsera i sociala medier-flöden. I publika flöden gäller det att du riktar dig rätt genom att annonsera mot dina personas. Var inte rädd för att använda tekniska hjälpmedel som exemplevis pixlar och insight-tags. De kommer hjälpa dig att nå ut till rätt personer. 
  3. Balansera automatisering och mänsklig kontakt. Hjälp dig själv genom att automatisera processer som tar tid från andra delar. Exempelvis borde du både ha chatbots och mänsklig kundservice för att ge kunden snabb och bra hjälp.
  4. Balansera din marknadsföring mellan annonsering i sociala medierflöden, som skapar awareness för ditt varumärke, produkt eller tjänst med att inleda privata konversationer med prospects. Dessa privata och personliga konversationer ska enbart ske med personer som har visat intresse för din produkt/tjänst och syftar till att driva fram ett beslut för en potentiell affär.