Vad är sales enablement?
Sales enablement rustar dina säljare för dagens utmaningar
Sales enablement handlar om att förse säljarna med den information, de verktyg och det material de behöver för att engagera kunder och stänga fler affärer. Som namnet antyder är syftet att skapa möjligheter för säljteamet att utföra sitt jobb på ett bättre sätt. Säljarnas vardag är komplex. Kundernas digitala förflyttning ställer högre krav på en hybridsäljare som är stark både online och offline, med allt vad det innebär.
Genom att ge säljarna rätt förutsättningar att fokusera på det viktigaste – nämligen säljet – kommer du snart se bättre resultat i form av stängda affärer och gladare kollegor.
Fånga upp kunderna när de är redo för säljsnacket
Varje köp innebär en resa för kunden. Ju större köp, desto längre tenderar resan till beslut att vara. När du jobbar med sales enablement tar säljaren vid när kunden har kommit precis lagom långt i sin köpresa för att bli kontaktad. Här är ett aktivt samarbete mellan sälj och marknad avgörande. Eftersom kunderna idag ägnar mer tid åt egen research digitalt, även inom B2B, är inbound marketing det smartaste sättet att attrahera och värma kunder i första delen av köpresan. En säljare tar sedan vid och vägleder kunden in i mål. När säljaren tar kontakt känner kunden redan till mycket om ert företag och ert erbjudande. Säljaren känner också till mycket om kunden, eftersom historiken från touch points med er webbplats finns samlad på kontaktkortet. Det skapar mer mening i dialogen och säljaren kan fokusera på avslutet – effektivt för både kunden och er. Med sales enablement finns det dessutom stöd för att förfina, mäta och understödja hela processen och skapa en optimal och sömlös kundresa fram till avslutad affär – och vidare.
Automatisk mätning av säljarnas aktiviteter
Alla som själva jobbat som säljare vet att rapportering och administration inte är det roligaste med rollen. Konsekvensen blir att säljteamet slarvar med underlag som är kritiskt för att säljchefer och ledning ska kunna följa upp, mäta resultat och skapa prognoser. Inom sales enablement är all rapportering automatiserad. Det innebär att säljarens samtal, mail och mötesbokningar loggas i realtid. Aktiviteterna blir till automatiserade rapporter som ger teamet och säljchefen en helhetsbild och detaljerad information om allt som pågår inom sälj. Det bästa av allt? Säljarna slipper ha dåligt samvete över administrationen, och säljchefen slipper tjata om rapporteringen.