Integrationer & appar

Alla kunders behov är olika, och det är mer regel än undantag att ha flera system måste samarbeta. Rent statistiskt så är det globala snittet 2021 att företag globalt använder cirka 110 olika SaaS-tjänster. Invise respekterar detta och har all den kompetens du behöver i form av tekniska strateger, it-arkitekter och backend-utvecklare.
webb-portrait

Integrationer

Allt från befintligt CRM till ekonomisystem

Hur mycket vi än prisar HubSpot (med rätta), så finns det olika anledningar till att man inte ersätter hela sin it-arkitektur med en one-solution-fits-all-lösning. Ibland handlar det om ett för komplicerat change management, redan upphandlade system, hemsnickrade plattformar, ERP-system och ekonomisystem där alla fyller en viktig funktion i företagets framgång.

Ofta är det något av följande som vi hjälper till att skräddarsytt integrera åt våra kunder:

  • CRM-system
    (Salesforce, Microsoft Dynamics, Sugar, Lime, UpSales, Pipedrive, Membrain etc)
  • CMS
    (WordPress, Optimizely,  EpiServer, Wix etc)
  • ERP-system
    (SAP, Microsoft Dynamics,  Business One, Oracle, Odoo etc)
  • Ekonomisystem
    (Visma, Fortnox, Chargebee, Younium etc)
  • E-commerce
    (Shopify, WooCommerce, Magento, Wix, Konakart etc)
  • Ärendehantering
    (Zendesk, Freshdesk, Zoho, Intercom, Autotask etc)
  • SaaS usage-system
    (StartDeliver, Kissmetrics etc)
  • BI-verktyg
    (Power BI, Qlik Sense/View, SAP etc)
  • Lead intelligence
    (Vainu, Clearbit, Zoominfo,  Dun & Bradstreet (Bisnode) etc)
  • Rekryteringssystem/ATS
    (Teamtailor, Ponti, Intelliplan etc)
  • Och allt annat såklart
    (OneSignal, Caspeco, Muntra, Skalpell, Metodika med flera)

En av de vanligaste frågorna vi får är:

"Vi har nyligen köpt in CRM X och nu sitter alla våra säljare i det systemet. Det finns en motvilja för systembyte och vi undrar om det är värt att införskaffa HubSpot om vi INTE använder oss av HubSpots CRM också?"

Det är en högst relevant fråga. Man ska såklart enbart byta system om man ser en större vinning än förlust. I det här specifika scenariot är det en no-brainer att koppla ihop HubSpot med ert befintliga system. Vi vill fortfarande kunna se hela kundresan! Marknad vill veta om leads de levererar hållet hög kvalitet och blir faktiska affärer (för att kunna räkna ROI), och sälj vill ha insikter i hur ett lead agerat innan det är dags att lyfta luren.

Hur vet vi om vi kan koppla ihop våra nuvarande system?

Först och främst så kollar ni om ni kan hitta en integration som passar era behov direkt i HubSpot App Marketplace. Här listas mänder av så kallade "native" integrationer som innebär en, mer eller mindre, "plug'n'play"-lösning. Kostar inget extra och kräver ingen utvecklarkunskap.

Skulle det däremot vara så att ni inte hittar just ert system där, eller vill ha en mer sofistikerad lösning så finns Invise här för att hjälpa. Vi har erfarenhet av att bygga allt från enklare connectors till gigantiska integrationer - allt för att ni ska få en mätbarhet och plattform som jobbar FÖR er, och inte motsatsen.

Om du är osäker eller vill bolla detta så finns vi alltid där för frågor. Ett integrationsprojekt kräver många delar - både från ett affärsperspektiv, men också ett kravställnings- och utvecklarperspektiv. Vi har kompetenta medarbetare som både kan förklara på ett pedagogiskt och enkelt sätt för de som vill förstå helheten, men även kommunicera på utvecklar-lingo och den komplexitet som krävs för de resurser som behöver insikter mer granulärt.

Invise är din leverantör vad gäller HubSpot-integrationer

HubSpots API är ett av världens mest väldokumenterade och pedagogiska. Vi har djup insikt om alla hörn av HubSpot, vare sig det gäller av funktionalitet i själva plattformen/UI eller om det gäller vilken spelplan vi har att anpassa oss till vad gäller HubSpots yttre tentakler - HubSpots API.

Förutom att vara en av HubSpots mest betrodde partners i komplexa frågor (se vår Elite-status), så är vi också certifierade enligt HubSpots "Data Integrations Certification".

Några av de integrationer vi byggt

Integrera mera. Men integrera också smart, och inte bara "för att". Den första frågan ni måste ställa er själva är: Varför? Vad vill vi ha ut av detta och vad är syftet? Där har vi en rimlig start.

Fredrik Landström, CTO

Appar

Bara för att vi inte är en app-utvecklare bygger vi appar ändå

Ibland känner vi att det saknas funktioner. Funktioner som både effektiviserar, kompletterar och anpassar oss efter hur branschen ser ut. Vi har byggt ett antal appar, men anser att fyra av dem är mest relevanta - för den breda publiken.


CookieVise

Känner du till ITP 2.3? Eller ETP för den delen? Det är förvånansvärt många som jobbar inom marknadsföring som faktiskt inte vet vad det innebär. Och hur EXTREMT mycket den ovissheten påverkar era resultat och er mätbarhet. Vi gjorde en mindre undersökning av cirka 200 hemsidor som använder sig av HubSpot och endast 1 av dessa hade rustat sig.

För att hålla det kort: ITP 2.3 (eller Intelligent Tracking Prevention 2.3) och liknande är "integritetsbevarande" insatser som de stora browser-leverantörerna gjort som standard i deras webbläsare - tex Safari. Vanligtvis fungerar cookies så att de har en fördefinierad livstid. Låt oss säga 13 månader (HubSpots tracking-cookie). Fastän  du de facto har den rättsliga grunden att, på din hemsida, använda denna cookie (enligt GDPR) så struntar Safari i det. Browsern kommer att rensa alla cookies från så kallade "förstapartscookies" efter 30 dagar istället för 13 månader.

Hur påverkar det här oss då? Jo, först och främst kommer det se ut som att du har massa "new visitors" i din webbstatistik. Men dessa är egentligen till stor del återkommande besök, bara det att cookien är raderad = de kommer tolkas som nya besökare. Andra företag förlitar sig på tex lead scoring och att, utifrån beteende på webben, skräddarsy kundresan. För dessa så blir detta opålitligt då vi tappar datan efter tex 30 dagar och alltså minst var 31 dag måste få en redan känd besökare att konvertera igen, och igen, och igen. Ni förstår. Så här kan vi inte ha det!

Med CookieVise har vi löst problematiken för dig som använder WordPress som CMS. För att läsa mer om appen/pluginet - klicka dig in i vårt produktblad.


GhostVise

Har du webben i WordPress, men använder dig av HubSpot? År efter år har diskussionen gått het kring SEO och domäners inverkan på rank. Om ni köper HubSpot, använder Wordpress och hostar er blogg i HubSpot på en subdomän (blog.domain.com) - förlorar ni då SEO-styrka? Ja, allt pekar på att ett subdirectory (domain.com/blog) gynnar SEO mycket mer.

En googling ger massvis med community-trådar på HubSpots hemsida där användare främst ifrågasätter tre saker gällande att ha bloggen i HubSpot men resten av webben i WordPress:

  • Jag vill helst ha hela hemsidan i det CMS jag valt (WordPress) och inte administrera vissa webb-delar i HubSpot.
  • Jag vill kunna associera min WordPress-blogg med HubSpot Campaigns.
  • Jag vill få analysfördelarna av att ha en blogg i HubSpot, men fortsätta använda en WordPress-blogg.

Det här är fullt rimliga frågor. Och en kväll med god dryck och sällskap satt sig några från vårt Tech Force One ner och utvecklade en ny app/plug till WordPress och döpte den till GhostVise.

GhostVise fungerar så att du behåller din blogg i WordPress, men skapar "spök-poster" i HubSpot. Vi lurar helt enkelt HubSpot att tro att din blogg är uppsatt i HubSpot, fastän ni fortsätter jobba som ni brukar i WordPress. Enkelt, smidigt, men tog likväl lång tid att hacka fram. Fördelarna är självklara; rapporteringen i HubSpot blir på topp, du kan associera dina blogginlägg till HubSpot campaigns och du slipper förlora SEO-styrka genom att hålla dig kvar på ett sub-directory.

Låter det för bra för att vara sant? Faktiskt inte, och nu finns den till er tjänst! Läs mer om Ghostvise här!


Breakit Insights

Som säljare vill man kunna prospektera och kvalificera effektivt. Om man inte köper tjänster av tex Bisnode eller Vainu så finns det många som förlitar sig på till exempel allabolag.se för att titta på prospektens ekonomi. Och så långt är ju allt gott!

Men vad händer när du ska kvalificera ett start-up-bolag? Enligt allabolag.se så ser det troligen ut som att deras omsättning är 10kr per år. Vad du kanske missar är att de just fått in 10 miljoner i rest kapital.

Genom vår app (ett HubSpot CRM Card) Breakit Insights så söker vi automatiskt upp prospektets företagsnamn i Breakits flöde och visar de fem senaste inläggen om företaget, direkt i företagskortet i HubSpot! Du slipper klicka och söka runt, och hittar istället information om företagsförändringar och rest kapital i ditt naturliga habitat.

Kontakta oss för mer information om appen!


HubSpot Playbooks (for Pro users)

Vi tror inte att det gått förbi någon att funktionalitet som erbjuds i HubSpot är extremt omfattande. En väldigt bra funktion för säljavdelningen är något som kallas "Playbooks" (läs mer på HubSpots hemsida). Playbooks kan slarvigt och funktionsmässigt översättas till "säljmanus". Under olika möten under ett sälj brukar man vilja ha svar på ett antal olika grejer innan man flyttar en deal närmare avslut. Det kan handla om allt från BANT-kriterier till behov av ert företags specifika produkter.

Vad är problemet? Nej, egentligen finns inget problem. Däremot så kostar den inbyggda playbooks-funktionen relativt mycket om det bara är den man är ute efter - den kräver nämligen en HubSpot Sales Hub Enterprise-licens. För många midsize-kunder används istället en Professional-licens. Vi vill inte att ni ska gå miste om denna smarta funktionalitet, så vi byggde helt enkelt en app (även detta genom CRM Cards-funktionalitet) som ger er möjlighet att använda Playbooks - med en mindre kostsam HubSpot-licens.

Kontakta oss för mer information om appen!

Kontakta oss för hjälp

Fredrik, CTO

Vilka system som kan kopplas ihop och hur är en hel vetenskap. Kontakta mig om du behöver rådgivning och förslag - vare sig du redan sitter i ett arbete eller behöver hjälp för att få till en bra upphandling.

Detta får du

  • Rådgivning kring dina integrations-frågor
  • Svar på frågor kring våra appar
  • Information om hur ett samarbete med Invise ser ut

Vanliga frågor och svar

Vad är en integration?

En integration innebär helt enkelt att du kopplar ihop två eller fler system. Man kan se det litegrann som en tolk. Ett system pratar ett språk, det andra systemet ett annat - en integration handlar oftast om att skapa själva tolken så att information kan delas mellan dem på ett smart och effektivt sätt.

Varför skulle jag vilja integrera mina system?

Det finns oändligt många svar på den frågan. Säg att du jobbar som säljare, just har stängt en deal och vill att er ekonomiavdelning ska skapa en faktura baserat på säljet. Istället för att du manuellt mailar alla uppgifter, så kan du med en integration säga till HubSpot att automatiskt skicka över all information i ett ekonomisystem direkt en deal stängs. När er CFO öppnar sedan sitt ekonomisystem så ligger där ett fakturautkast med all relevant data från ditt sälj, direkt skickat från HubSpot. Eller så kanske du bara vill att era chatt-konversationer med en annan chatt-tjänst också ska visas på ett leads kontaktkort i HubSpot. Då fixar vi det också!

Vad kostar en integration?

Om det är någon fråga som är svår att svara på så är det denna. Det är en klassisk "hur långt är ett snöre"-situation. Om ni inte hittar en "native integration" i exempelvis HubSpot App Marketplace och behöver bygga en skräddarsydd integration så kan arbetstiden variera från 50-2000 timmar. Omfattningen av integrationen är ett resultat av er målbild, vilka funktioner ni önskar er och hur väldokumenterat och intuitivt systemet vi ska koppla ihop med HubSpot är.

Vad behöver ni för att skapa ett integrations-estimat?

Om du är intresserad av ett estimat eller har frågor kring ett integrationsprojekt rekommenderar vi dig att kontakta vår CTO Fredrik Landström direkt för att ta dialogen vidare. Vi återkommer då med ett frågeformulär på det vi behöver veta för att göra ett så bra estimat som möjligt. Men kortfattat så är det absolut mest avgörande att ni tydligt beskriver vilken sorts data ni vill dela mellan systemen, vad syftet är och hur datan är tänkt att användas - ett eller flera beskrivna use cases helt enkelt!

Kan ni hjälpa mig att koppla ihop vårt CRM med HubSpot?

Generellt: ja. Vi har erfarenhet av de flesta större CRM, men även de mindre CRM som vi ofta stöter på i den nordiska marknaden. Vi kollar alltid om det redan finns en etablerad koppling som ni på ett kostnadseffektivt sätt kan använda. Om vi inte hittar någon etablerad koppling så ger dig vid förslag om hur vi tar det vidare och estimerar projektet.

Var hittar jag mer information om era appar?

För att förkovra er i våra appar rekommenderar vid dig att antingen läsa våra produktblad (som finns länkade längre upp på denna sidan) eller hör av dig direkt till vår CTO Fredrik Landström som varit med och utvecklat dessa. Har du en app-idé? Kontakta oss så kan vi se om vi hittar en smidig lösning.

Vad har ni för kompetenser att bygga integrationer?

Vi har allt som behövs för att bygga integrationer - stora som små. På Invise jobbar tekniska strateger, lösningsarkitekter (solutions architects), backendutvecklare och supporttekniker. Allt för att vi ska kunna göra integrationsprojekten så smarta och skalbara som bara möjligt!