Marknad

Sluta fega – så blir du bra på performance marketing


Annonsering på sociala medier är en del av begreppet performance marketing. Performance marketing syftar till att mäta och optimera marknadsföring så att den levererar så hög avkastning som möjligt på investerade resurser. Det finns många olika områden inom performance marketing, såsom sökmotoroptimering (SEO), sökordsannonsering (SEM) och annonsering på sociala medier. 

Ladda ner guide: Annonsera smartare på LinkedIn

Under 2022 var antalet användare av sociala medier runt 3,9 miljarder en siffra som förväntas växa till hela 4,4 miljarder år 2025. Samtidigt sker det 99 000 Google-sökningar per sekund globalt. Det är många ögon att få ut ditt innehåll och varumärke till. Här finns enorma möjligheter för betald annonsering och SEM.

Sociala medier – betald och organisk

75% av alla människor använder sig av sociala medier när de ska researcha kring produkter och tjänster. Syns du inte då som företag så finns du inte. I sociala medier kan du nå ut både genom organisk och betald närvaro. Om du tror att annonser inte är en stor del av din upplevelse på sociala medier eller att det inte spelar någon roll om du finns där eller inte – så är det fel. 1 av 4 inlägg i ditt flöde är en betald annons. Du läser dem redan dagligen utan att tänka på det.

Annonsering i sociala medier, eller paid social som det också kallas, innebär en betald placering av ditt innehåll på sociala plattformar vilket ger dig möjligheter att välja var, när och hur personer ska möta ditt företags innehåll, varumärke och budskap. 

Annonsering i sociala medier hjälper dig att nå och engagera din målgrupp där de finns, när de söker efter information och vill ta del av branschrelaterat innehåll. – Elin Cederholm, Perfomance Marketing Manager på Invise

Din närvaro på sociala medier ger också möjlighet att bygga relationer med målgruppen och skapa en personlig koppling till företaget. Detta kan vara viktigt även för företag som jobbar B2B eftersom många affärsbeslut fattas på personlig nivå. Genom att bygga upp en positiv relation med målgruppen ökar du chansen till nya kunder och  affärsmöjligheter.

Nå din målgrupp – och segmentera utifrån data

Genom att använda dig av annonsering i sociala medier och sökresultaten kan du styra och rikta ditt budskap mot den målgruppen du önskar nå. Plattformarna gör det möjligt  att skapa en segmentering baserat på demografiska datapunkter. LinkedIn låter dig till exempel rikta dina annonser baserat på exempelvis jobbtitel, företagsstorlek, bransch, plats med mera. Om du till exempel är ett B2B-företag som säljer HR-programvara kan du rikta dina annonser till HR-chefer på stora företag.

Förutom att du kan rikta dina annonser och ditt budskap baserat på demografi tillhandahåller LinkedIn bland annat en funktion som heter "Audience Insights" som låter dig se data om din målgrupp. Du kan exempelvis se vilka jobbtitlar, branscher och företag som nåtts av dina annonser i realtid. Du kan använda den här informationen för att optimera dina annonser för att bättre nå och engagera din publik ännu bättre.

adaptive-tests-vattenfall

Case – gör som Vattenfall: 260% fler kontakter tack vare Paid Performance Marketing

Förstå din målgrupps digitala beteende 

När du valt din målgrupp och riktat dina annonser är det viktigt att följa upp hur budskapet tas emot och presterar. Genom att följa ett beteende, identifiera mönster och samla in fakta kan du få fördjupad förståelse av din målgrupps beteende och stärka dina insikter om hur målgruppen agerar. Att förstå sin kunds digitala beteende är otroligt viktigt för att ha en lyckosam digital marknadsföring.

Här är 3 saker du kan göra för att få en tydligare bild av din målgrupp:

1. Bevisa hypoteser

Bevisa eller förkasta olika hypoteser du har om hur din målgrupp fungerar genom att se och jämföra annonsernas prestation. Exempelvis kan du se hur många gånger någon har interagerat med en video, om de har klickat och var de har klickat på dina annonser.

2. A/B-testa

Jobba med A/B-testning som hjälper dig att förstå vilka delar av din annons som är mest effektiva för att nå och engagera din publik. Du kan till exempel testa olika rubriker, bilder eller uppmaningar för att se vilka som får flest klick.

3. Få användarfeedback

Utöver A/B-testning kan du ta del av användarfeedback och se vilket engagemang dina annonser får, inklusive likes, kommentarer och delningar. Dessa parametrar ger dig som marknadsförare en indikationer på vad din målgrupp vill höra, se och var de vill ta emot ditt budskap.

Mäta och följa resultaten av din marknadsföring

Att mäta och följa upp marknadsföring med data kan leda till att du tar datadrivna beslut och vet vad som funkar och inte funkar för din målgrupp. Det finns många olika sätt att mäta och följa upp resultatet av annonsering. Det viktigaste att göra för att kunna följa upp och mäta resultaten av din annonsering är att sätta upp mål. Målen kan vara att öka antalet leads eller öka trafiken till din hemsida.

För att mäta och analysera dina resultat kan du använda dig av HubSpot, Google Analytics eller analysverktygen som finns i publiceringsverktyget du använder dig av. När du har samlat in data från dina mätverktyg, är det viktigt att analysera den och försöka förstå vad den säger. Titta på hur många klick och besök du får på din annons, och jämför med dina mål. Försök också förstå varför du får de resultat du får, så att du kan justera din annonsering om det behövs.

Det är viktigt att komma ihåg att det kan ta tid att få resultat och det är något du behöver jobba med långsiktigt, så var inte rädd att testa olika saker och var tålmodig. Genom att följa upp och optimera din annonsering kontinuerligt kan du öka chanserna att nå dina mål.

Beräkna avkastningen på din marknadsföring

Fördelen med betald annonsering är att du kan följa kundens digitala köpresa, steg för steg. Du kan följa upp och se hur annonsen har presterat i respektive steg och hur mycket det har kostat.

Att beräkna avkastningen på din annonsering kan göras på flera sätt. Två vanliga sätt är genom ROI och ROAS. ROI eller Return on investment är att man beräknar de totala intäkterna delat på kostnaden för investeringen. I detta fall är investeringen annonseringen, skapandet av dessa och budgeten man spenderar för att nå ut med sina annonser. ROAS eller return on ad spend är  de  totala intäkterna du genererat genom annonsering delat på kostnaden för annonseringens budget.

Om du har en positiv ROI betyder det att du tjänat mer än vad du har investerat och vice versa och om du har en positiv ROAS betyder det att du tjänat mer på dina annonser än vad du spenderat på att sprida dem.

Nu vet du varför du behöver satsa på din annonsering i sociala medier – dags att sätta igång! Ladda ned vår kostnadsfria annonseringsguide för LinkedIn.

3,9 miljarder människor använder sociala medier och det sker 99 000 googlingar i sekunden. Att nå ut med ditt varumärke via sociala medier och sökresultaten är svårare än någonsin – men långt ifrån omöjligt. Lösningen stavas performance marketing. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med att satsa på annonsering i sociala medier, SEO och SEM.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer