(Lösning)
Holistiskt perspektiv av en mätbar kundresa
Eftersom Vattenfall Nordiska Företagsförsäljning alltid haft kundnöjdhet och kundresa högst upp på agendan jobbade de redan aktivt med ICP och buyer personas. Det var därför viktigt att samarbeta med en partner som bemästrade hela kundresan, med målet att förbättra kundupplevelsen ytterligare. All kommunikation och alla marknadsinsatser behövde i högre grad resonera med målgrupperna. Insikter och data utifrån ICP och buyer personas präglade därför alla aktiviteter kopplade till marknad, sälj och teknik – med syftet att ge ett holistiskt perspektiv av kundresan. Kopplat till detta skapade vi en inbound marketing-strategi med HubSpot som motor och byggde kundresor där content utgjorde olika konverteringspunkter. Vi använde oss sedan av attributionsmodeller för att mäta ROI på de olika aktiviteterna.
Datadriven contenthub och performance marketing
För att koppla samman alla komponenter – allt från leadsgenerering och marketing automation till kundresa – startade vi ett webbprojekt för att optimera contenthuben Energy Plaza. Där implementerade vi bland annat auto-pdf på pillar pages för att underlätta konvertering. Vi jobbade även avancerat med performance marketing-kampanjer. Med hjälp av retargeting och smart utformat innehåll attraherade vi målgrupper i externa kanaler med syfte att locka dem till hemsidan för vidare bearbetning. Totalt skapades fyra performance marketing-kampanjer enligt always on-strategi för att öka trafik och varumärkeskännedom på sikt.
Adaptiva tester och kreativitet för AI-genererade resultat
Under arbetet med att ta fram en ny contenthub såg vi behovet av att optimera landningssidor för gated content. Vi valde att undersöka potentialen med adaptiva tester – eller adaptive tests – som är en evolution av klassisk A/B-testning där testet anpassar sig dynamiskt med hjälp av AI. Vattenfall Nordiska Företagsförsäljning var redan erfarna A/B-testare, men ville automatisera processen för att slippa granska och välja koncept manuellt. Invise specialister inom design, copywriting och marketing automation skapade därför tre alternativa landningssidor och formulär för att testa teorier om hur kreativa lösningar ökade konvertering och jämförde dessa med existerande versioner. Landningssidorna skapades med en mentalitet byggd på growth-driven design (GDD) och spreds under en kampanjperiod om 12 veckor.
Underlätta säljarnas vardag
En viktig del i att förbättra kundresa och lead management-process har varit att stötta säljorganisationen. Lösningen för detta var bland annat att förfina leadscoringen i HubSpot och att utveckla personas och ICP:er i densamma. Säljarna på Vattenfall Nordiska Företagsförsäljning har utbildats i att maximera möjligheterna i HubSpot, vilket gett dem tid att fokusera på det de gör allra bäst: sälja.