Marknad

Instagram för företag – detta behöver du göra


Hitta er nisch och håll er till den

Jobbar ditt företag uteslutande med skönhetsprodukter? Grattis, då är Instagram förmodligen precis rätt forum för er. Jobbar du med komplexa molntjänster kanske utmaningen är något större – men ingenting är omöjligt. Ett hett tips när du vill börja med Instagram som företag är att lyfta fram er USP och förmedla den med hjälp av bilder och videor. Instagram har över en miljard användare(!) så det gäller att sticka ut.

Profilera er tydligt

Försök att använda ett enhetligt och tydligt bildspråk när ni är på Instagram som företag. Välj till exempel att alltid använda samma filter eller att alltid ha en gul ram runt de bilder ni publicerar. Detta skapar en visuell igenkänning hos följarna och bidrar till att stärka varumärkeskännedomen i sociala medier. Det är ju trots allt samma varumärke ni förmedlar på er webbplats som på ert företags Instagram-kanal.

Rätt personer på plats? 3 viktiga kompetenser i marknadsteam

Använd kanalen för employer branding

Instagram för företag är ett självklart val när det kommer till employer branding. Visa potentiella medarbetare (eller kunder) vilket härligt gäng ni är med “bakom kulisserna”-inlägg på allt skoj som händer på kontoret. Glöm inte att även dela med er av sådant som visar på er expertis och professionalism. Varför inte spela in en video på någon som kodar en hemsida, eller något annat som lyfter fram just ert specialistområde.

Separera flödet och stories

När du är på Instagram som företag – håll flödet separat från stories. På Instagram stories, eller händelser, så bör ni dela med er av snabba saker som sker här och nu – kanske en fredagsdans, ett roligt quiz eller några highlights från ett teammöte. Stories lever bara i 24 timmar och bör därför användas mer spontant. Flödet däremot har en längre livstid och det är därför värt att lägga mer kärlek på dessa inlägg. Som företag på Instagram bör ni arbeta efter en sociala medier-strategi och skapa inlägg som anpassas både till stories och till flödet. Jobba med olika format som slides, videor och GIF:ar för att skapa en levande kanal.

Inspo? Följ oss på Invise Instagram

Glöm inte bort statistiken

Något som skiljer ett företagskonto på Instagram från privata Instagram-konton är att du får tillgång till massor av statistik. Du kan se vart i världen dina följare finns, deras ålder och kön. Du får även se vilken tid på dygnet flest användare besöker din kanal. På så sätt kan du lättare skapa dig en bild av er typiska följare och ta fram material som passar just hen. Använd även statistiken när du ska skapa grymma annonser på ditt företagskonto på Instagram. 

Hitta rätt system för ditt företag  Så väljer du CRM-system - 7 punkter att tänka på Ladda ner nu!

Några sista tips

Följ andra intressanta företag

Som företag på Instagram är det bra att följa andra bolag från samma bransch som du kan inspireras av (utan att kopiera något givetvis!). Passa på att följa dina drömkunder – kanske kan ni starta upp ett blivande samarbete på Instagram? Var aktiv – gillar och kommentera andras inlägg – så kommer du troligen få samma goda gärning tillbaka.

Använd hashtags

Det är klokt att använda några välgenomtänkta hashtags till dina inlägg på ditt företagskonto på Instagram. Varje hashtag är klickbar och din bild kommer synas tillsammans med andras bilder som använt samma tag. Detta är något som kan hjälpa er att öka synligheten av inlägget.

Våga testa nya funktioner

Har du provat att sända live på Instagram? Det är en funktion fler företag borde använda sig av. Kanske kan ni testa att sända ett webinar via Instagram live? 

Driver du en e-handel kan du nu länka till dina produkter direkt på Instagram. Smart, smidigt och förenklar köpresan för dina kunder!

Äntligen har du koll på hur du kan använda Instagram för just din verksamhet. Så, vad väntar du på? Ut och dela med dig av ditt företag på Instagram!

B2B-kanalen nummer 1  Den kompletta guiden för annonsering på LinkedIn Ladda ner nu!

Sedan Instagram lanserades för drygt tio år sedan har det hänt en hel del. Även om kanalen i grund och botten går ut på att dela med sig av fina bilder så är potentialen mycket större än så. Här kommer en rad olika tips på hur du skapar grymma resultat genom att jobba med Instagram för ditt företag. Häng med!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer