Heta buzzwords avlöser varandra och just nu är social selling på tapeten på många håll, men vad innebär det egentligen och är det bara någonting som säljarna ska hålla på med?

Social selling går kort och gott ut på att baka in sociala medier som en naturlig del i säljarbetet. Genom att aktivt använda LinkedIn, vilket är den främsta social selling-kanalen idag, kan säljare skapa bättre förutsättningar för att hitta kunder, skapa kontakt med dem och föra dialog. Genom att dela värdefullt och relevant innehåll som t.ex. blogginlägg, guider/whitepapers och intressanta artiklar kan säljaren bygga upp en relation online och på ett naturligt sätt hjälpa den potentiella köparen längre in i säljprocessen.

Låt dig dock inte luras av namnet social selling – det är nämligen inte bara en framgångsrik metod för säljare. Alla som jobbar på ett företag är ambassadörer för varumärket och alla har således möjligheten att hjälpa till med affärerna. Tankesättet och metodiken i social selling är med andra ord någonting som alla har nytta av att förstå sig på. Jag tänkte dela med mig av två exempel:

Exempel 1

Vår VD Camilla tar precis som jag för vana att alltid lägga till personer hon träffat i yrkeslivet på LinkedIn. För ett par år sen hade hon möte med en potentiell kund som var nyfiken på Inbound Marketing. Det var inte läge för en affär där och då, men eftersom de knöt kontakt florerade Camilla löpande i personens flöde och lyckades genom spridning av värdefullt innehåll bygga upp förtroendet som en trusted advisor. Två år senare var det bättre läge att implementera Inbound Marketing och välja leverantör, och tack vare att Camilla stannat top of mind hos personen blev Invise det självklara valet.

Exempel 2

För ett par år sen – närmare bestämt 2009 – studerade jag på universitetet i Örebro. Under min tid där bekantade jag mig med en tjej som jag inte har haft kontakt med sedan dess. Vi umgicks ett par gånger under skoltiden men inte mer än så. Dock är vi båda aktiva på LinkedIn och genom att knyta kontakt, precis som jag gör med alla mina gamla studiekamrater och arbetskollegor, fick hon nyligen upp ögonen för oss på Invise. Som en blixt från klar himmel fick jag för ett par veckor sen ett meddelande på LinkedIn där hon förklarade att företaget hon arbetar på har intresserat sig för Inbound Marketing som marknadsförings- och försäljningsmodell och ville veta mer om vad vi erbjuder. Jag citerar: ”Jag såg att du delade lite länkar från din arbetsgivare, Invise (…) och jag skulle gärna träffa dig över en kaffe/lunch för att höra mer om vad ni gör”. Idag, några veckor senare, är de kund hos oss.

Det här är bara två av många liknande exempel och varken jag eller Camilla har titeln “säljare”. Så med andra ord – nej! Social selling berör inte bara säljarna. Vare sig du är säljare, VD, marknadschef eller har en annan titel så är LinkedIn rena guldgruvan och bör implementeras som en naturlig del i arbetsrutinen. Det krävs inte mer än några minuter om dagen för att hålla uppe en rimlig aktivitetsnivå. Om du inte vet i vilken ände du ska börja i vill jag tipsa om några av mina tidigare blogginlägg: