Att annonsera på sociala medier har aldrig varit hetare. LinkedIn är det nätverk de allra flesta annonsörer väljer i första hand, kanske främst för att det finns över tre miljoner kvalificerade användare bara i Sverige! Är det första gången du ska annonsera på kanalen? Härligt – då finns det några saker du bör ha i åtanke. Nedan går vi igenom hur du bör lägga upp din annonsstrategi för LinkedIn – så att du ska kunna kamma hem resultat från dina kampanjer!

Först och främst: LinkedIn är inget “quick fix”. Du kan inte bara slänga in 1 000 kronor som blev över från månadsbudgeten och förvänta dig att 50 nya leads bara ska trilla in. LinkedIn är ett komplext nätverk, men potentialen är enorm! Framförallt om du vill annonsera på LinkedIn. Har du aldrig annonserat på LinkedIn tidigare behöver du jobba utefter en smart strategi. Du behöver starta lugnt och bygga upp en relation till din målgrupp och fundera på vad du har för mål med din annonsering. Är målet med att annonsera på LinkedIn att generera nya, spännande leads? Grymt! – då ska du jobba enligt denna strategi:

Läs också: Annonsera på LinkedIn – 3 missar du måste undvika

Skapa annonser för att öka brand awareness

Det är ingen idé att kasta ut ett inlägg i still med “kom och köp vår fantastiska produkt”. Användarna i flödet kommer inte att vara mottagliga för en så säljig framtoning. Berätta hellre om din produkt, ditt företag, din idé och låt mottagaren lära känna dig först. Ingen kommer att köpa en produkt värd 100 000 kronor från ett företag de aldrig har stött på tidigare. Allra minst från en säljig annons. Att bygga brand awareness är ett långsiktigt arbete som lönar sig. Var beredd att lägga ner tid och pengar på just detta steg så garanterar vi att du kommer att se resultat längre fram. 

Skapa annonser som engagerar

Visa varför ditt företag är thought leader i branschen och varför man ska lita på er. Skapa innehåll som undervisar läsaren, visa på statistik och berätta om lyckade case med andra kunder. Visa varför en potentiell kund ska välja just er när de till exempel ska implementera ett nytt CRM-system. Och använd gärna videoformat i era annonser! Det skapar högre engagemang enligt statistik från LinkedIn. Då kan du på ett snyggt och smidigt sätt berätta för användarna vilket budskap du vill förmedla. Sedan behöver de bara klicka vidare till ett blogginlägg för att läsa mer. Smart, smart, smart!

Skapa leadgenererande annonser

Efter att du gått igenom steg ett och två ska minst tre månader har passerat. Ja – tre månader. Ha tålamod och låt processen ha sin gång, för sedan kommer det roliga! Då blir det dags att skapa annonser för att generera leads, eller nya, potentiella kunder. LinkedIn har en grym funktion där du kan skapa formulär direkt i LinkedIn där du kan samla in kontaktinformation från en potentiell kund. I ubyte ger du ifrån dig värdeskapande material, exempelvis ett case eller en guide. Detta kallas för “lead gen-formulär”. Med ett lead gen-formulär behöver användaren aldrig lämna LinkedIn och därmed blir tröskeln för att hen ska ge ifrån sig sina uppgifter lägre. LinkedIn hämtar dessutom upp viss information från användarprofilen automatiskt. Detta är information personen själv redan lämnat till LinkedIn, exempelvis namn, e-post och mejladress. Ytterligare en anledning till varför detta är så smidigt!

Nu när du har koll på hur du kan lägga upp din annonsstrategi är det bara tuta och köra! Experimentera med olika texter, rörlig bild eller ett bildspel. Prova dig fram, och kom ihåg att alltid utvärdera resultatet för att kunna optimera annonserna i framtiden!