973 000 människor loggar in på Facebook, 174 000 personer scrollar på Instagram och 2,4 miljoner snaps skickas på Snapchat – på bara en minut! Det finns alltså en enorm potential att marknadsföra sitt företag via sociala medier. Samtidigt kan det vara svårt att få effekt om du inte har rätt tänk när du planerar din annonsering. I detta blogginlägg går vi igenom tre vanliga missar som du bör undvika när du ska annonsera på LinkedIn och vad du kan göra för att nå igenom bruset.

1. Du väljer en för smal målgrupp

Att använda hyper-targeting, som det kallas när man väljer en väldigt smal målgrupp, är inte att rekommendera. Börja brett! Ha din buyer persona i åtanke, men fastna inte i att segmentera enbart utefter titlar. Välj hellre en inriktning av befattningar som “marknadsföring” eller “IT” för att inte riskera att missa en viktig yrkestitel. Att lära känna sin målgrupp tar tid. Du behöver lära dig var de finns och vilket innehåll som de vanligtvis interagerar med. Använd detta i din fortsatta marknadsföring så kommer du tillslut att hitta en nischad målgrupp som kommer att vara benägen att klicka på dina annonser. Om du sköter allt på rätt sätt kommer de också att vilja dela med sig av sina kontaktuppgifter och bli leads.

Läs vårt blogginlägg om hur du lyckas med din annonsstrategi för LinkedIn

2. Du avsätter en för liten budget

Detta tål att upprepas om och om igen. Har du en femhundring över från förra månaden är det ingen idé att annonsera på LinkedIn. Din annons kommer helt enkelt inte exponeras för nog många användare och annonsen kommer heller inte ha nog med budget för rulla längre än drygt en vecka. Det kostar mer att annonsera på LinkedIn än på exempelvis Facebook – men det lönar sig oftast. Att jämföra LinkedIn med Facebook är lite som att jämföra en Michelin-krog med McDonald’s. Du får det du betalar för. Dina annonser konkurrerar dessutom mot andra annonsörer som har valt en liknande marknad under samma tidsperiod. Rekommenderad budget för en annonskampanj som sträcker sig över tre månader är cirka 10 000 kronor. Men springer kostnaderna iväg kan du alltid gå in och justera din budget när som helst under tiden som dina annonser ligger uppe.

3. Du är för fast i dina ramar

Ska du annonsera för första gången handlar mycket om att testa sig fram. Prova olika målgrupper och experimentera med texter, rubriker och bilder. A/B-testa dina annonser med olika utformningar och våga också prova på att använda rörligt material! Följ sedan upp dina tester och utvärdera. Låt det ta sin tid – du får inte en rättvis bild av hur dina annonser presterar efter 24 timmar. Efter cirka två till tre veckor bör du se resultat av din annonsering och därefter kan du optimera den annons som gått bäst eller prova nya vägar för att nå det önskade resultatet.

Nu har du koll på hur du bäst kan undvika några vanliga misstag när du ska annonsera på LinkedIn. Ha detta i åtanke framöver, och ha tålamod – din annonsering kommer att ge utdelning bara du ger det lite tid!