Bakom varje framgångsrikt företag finns en kick-ass sociala medier-strategi. Att företag kommunicerar med befintliga och potentiella kunder på sociala medier är en ingen nyhet. Men det är faktiskt inte så enkelt som att bara twittra lite, lägga upp en story på Instagram eller posta en uppdatering på Facebook. Här följer sex tips för hur du tar fram lyckad sociala medier-strategi som tar ditt företag till nya höjder!

Vad är en sociala medier-strategi?

En sociala medier-strategi är en plan för hur du ska jobba med sociala medier för att uppnå ett visst mål. Att jobba strategiskt med sociala medier innebär att du identifierar varför du ska vara på sociala medier, vilka kanaler du ska fokusera på, vilken typ av innehåll du ska dela i dina kanaler, hur ofta du ska uppdatera och vilka mål du vill uppnå med din närvaro. 

En sociala medier-strategi för företag ska alltid stödja affärsmålen och stötta verksamheten i att uppnå dessa mål. Exempel på målsättning för din sociala medier-strategi kan vara ökat antal leads, trafik till webbplatsen eller varumärkeskännedom.

1. Börja från början med din sociala medier-strategi

Det första du behöver fundera på i din sociala medier-strategi är ert syfte. Varför ska ni synas på sociala medier? Är det ett hjälpmedel för att locka nya medarbetare eller för att generera fler kunder? När du har förstått ert syfte med sociala medier bör du sätta upp mål. Då blir det mycket lättare att utröna vilka nedslag du behöver göra för att lyckas nå dem. Syfte och mätbara mål är nyckeln till en lyckad sociala medier-strategi, så även om ditt motto är KBK – hoppa inte över detta!

Även om ditt motto är KBK – hoppa inte över detta!

2. Less är faktiskt more ibland

Att prioritera bland plattformar är en viktig del av din sociala medier-strategi. Det är ingen vits att synas och höras på alla sociala medier-kanaler om det inte finns ett syfte med er närvaro. För att ta reda på vilken eller vilka kanaler som är bäst lämpade för just ditt företag bör du fundera på var er målgrupp finns. Är det främst IT-chefer ni vill nå = börja med LinkedIn. Vill ni skaffa nya prenumeranter till en matlagningskurs = testa Instagram. Ibland kanske framgångsreceptet är att kombinera synligheten på två eller tre olika plattformar – men glöm inte att anpassa tonaliteten och budskapet efter kanal.

3. Content är alltid key i en sociala medier-strategi

Som ni säkert vet är content a och o – även på sociala medier. Låt inte dina kanaler bli en slasktratt där du bara publicerar något “för att”. Ditt flöde är inte ett “skyltfönster” där du bara kan basunera ut saker du vill säga till din följarskara. Detta kan tvärtom vara rent skadligt för din räckvidd. Alla sociala medier-kanaler idag premierar konton som verkligen skapar innehåll som verkligen har ett värde för följarna. Så sträva mot att skapa content som är anpassat för sociala medier och framförallt – för dina följare och för den kanal du ska sprida ditt innehåll i. Så: Målgruppen i fokus!

Content-specialistens 9 tips för att skapa content

Detaljerna är också sjukt viktiga. Kräsna följare märker direkt om du har koll, så förtroendet står på spel här. Tänk på att bilder till ett inlägg på LinkedIn ska ha storleken 1200 x 627 pixlar och dela för guds skull inte länkar på Instagram. De går ändå inte att klicka på. 🙄 Var kreativ med ditt innehåll på sociala medier. Det är trots allt en ganska lättsam kanal och bör så förbli. Skapa fredags-quiz på Instagram story eller dela med er av kundcitat på LinkedIn. Endast din fantasi sätter gränserna!

4. Annonsering är en viktig del av strategin

Det blir allt tuffare för företag att generera räckvidd på sina organiska kanaler. Dels slåss man med privata statusuppdateringar men algoritmerna utvecklas också dagligen för att främja användarna. Det pratas till och med om att organiska inlägg från en företagssida når mindre än 10%(!) av följarna. Därför blir det givetvis väldigt viktigt att avsätta en del av marknadsbudgeten för annonsering, och att lyfta upp annonseringen som en viktig del i sociala medier-strategin.

3 vanliga misstag när du ska annonsera på LinkedIn

LinkedIn passar bäst om du marknadsför B2B-tjänster medan Facebook och Instagram är mer B2C-vänligt. Planera gärna långt i förväg och ta fram ett årshjul för olika händelser inom bolaget som det kan vara klokt att lägga lite krut bakom. Kanske ett kommande event eller ett webinar? Glöm inte heller de leadsgenererande aktiviteterna i din sociala medier-strategi. För dem passar annonsering utmärkt!

5. Vem är ansvarig för sociala medier-strategin?

Utse en, eller ett team, som ansvarar för allt som rör sociala medier. Detta är personerna som ser till att din sociala medier-strategi förverkligas i praktiken. Låt dessa personer spåna idéer, ta fram material, schemalägga inlägg, sätta upp annonsering och utveckla arbetet löpande. Kom ihåg att ha respekt för de sociala kanalerna – det är inte något man bör sköta on top av sina övriga arbetsuppgifter. Ha gärna stående möten cirka en gång i veckan där du avsätter tid för planering av kommande sociala insatser. På så sätt minimerar du risken för ogenomtänkt innehåll utan något egentligt syfte.

6. Optimering, optimering, optimering

Det finns (nästan) inga rätt eller fel när det kommer till sociala medier, men vissa inlägg flyger mer än ändra – ta reda på varför. De publiceringar som inte nådde upp till standarden bör också utvärderas för att undersöka vad du kan göra bättre till nästa gång. Att jobba med sociala medier handlar hela tiden om att utvärdera, mäta och optimera. Insikterna är viktiga för att utveckla er sociala medier-strategi. Blir det fel kan du alltid radera och göra om. Du jobbar ju mot att hitta just er framgångssaga.

Sociala medier-strategi – en sammanfattning

  • Syfte och mål är den allra viktigaste delen i din sociala medier-strategi
  • En sociala medier-strategi ska alltid matcha era affärsmål
  • Välj ut vilka plattformar som är relevanta att finnas på för just er (vad stödjer ert syfte?)
  • Lägg krut på content och posta bara sådant som är relevant för er målgrupp och de följare ni vill ska bry sig. Relevans är viktigare än kvalitet!
  • Annonsering är en viktig del av din sociala medier-strategi
  • Utse ett team som ansvarar för er sociala medier-strategi, utvärdera och optimera ditt arbete löpande!

Nu har du fått ett gäng tips på vilka olika delar du bör ha med i din sociala medier-strategi för att ta er närvaro till nästa nivå. Ut och twittra, experimentera med filter på Instagram och skicka grymma annonser mot dina drömkunder. Stort lycka till!