Du har säkert hört talas om Pinterest förr. Kanske när du letade inspiration till nyårsfesten, eller när du var ute efter ett smarrigt recept att bjuda svärföräldrarna på. Men kan Pinterest vara en guldgruva även för oss marknadsförare? Här går vi igenom hur Pinterest funkar och hur du som jobbar inom B2B kan utnyttja en gömd annonspärla.

Vad är Pinterest?

Pinterest brukar kallas för en digital version av scrapbooking. Istället för att sitta och bläddra i ett magasin och klippa ut bilder man gillar kan man nu göra det online. Många använder även Pinterest i syftet att visualisera känslor eller tankar och skapar moodboards inför diverse projekt – både privat och professionellt. 

Pinterest – en växande kanal

Användandet i Sverige ökar stadigt, men trots det har kanalen länge legat under radarn jämfört med sociala medier som Instagram, Facebook och Youtube. I slutet av sommaren 2019 introducerades möjligheten att annonsera på Pinterest i Sverige. Vad tror ni – är det dags att haka på? Användarna är främst kvinnor i åldrarna 18 till 49 som scrollar runt för att söka inspiration inom inredning, mode, mat eller resor. Vare sig det gäller att söka ett recept för hur du tillverkar eget schampo eller planeringen av drömbröllopet är syftet tydligt – Pinterest är en inspirationskälla! Men nu börjar också folk i sina yrkesroller söka sig till Pinterest för att hitta visuella modeller och mallar som kan underlätta arbetet.

B2B-marknaden på Pinterest

Pinterest sitter inne på some hot data: hela 78% anser att innehåll från företag (även om det är en annons) är hjälpsamt, vilket leder till att Pinterest driver 33% mer trafik än Facebook. Detta beror förmodligen på att dina annonser inte konkurrerar med statusuppdateringar om diverse träningshets eller bebisbilder. Nice va?

Läs också: Så lyckas ditt företag på Instagram

Nybörjarguide: LinkedIn för företag

Människor köper av människor, det vet vi sedan länge. Vi vet även att människor vill ta del av information som intresserar, inspirerar samt löser deras problem. Pinterest är en utmärkt plattform för det. Det är en perfekt kanal för att bygga varumärke och öka kännedomen. Tänk dock på att målgruppen alltid är a och o. Säljer du reservdelar till sportbilar bör du ta dig en funderare om din målgrupp faktiskt finns på Pinterest.

Pinterest-annonsering för företag

Det finns många fördelar med att testa att annonsera på Pinterest. Eftersom kanalen är relativt ny har inte algoritmerna gjort det varken dyrt eller komplicerat att nå din målgrupp. Nedan går vi igenom alla steg du behöver veta för att dra igång din Pinterest-annonsering: 

1. Annonskonto

Skaffa ett annonskonto och börja fylla din board med relevant content, exempelvis bilder, filmer och infographics. Tänk på att ge dina anslagstavlor namn med relevanta nyckelord.

2. Sätt mål

Bestäm målet med din annonsering (exempelvis konvertering, brand awareness eller något annat).

3. Skapa annonser

Välj ut pins från din profil som du vill annonsera på. Ställ in din målgrupp, varaktighet på annonsen samt vilken peng du vill stoppa in.

4. Utvärdera och förbättra

Optimera, optimera, optimera – det bästa du kan göra för din annons är att mäta resultatet och göra justeringar därefter.

Nu när du har koll på vad Pinterest är och vilka möjligheter det finns för B2B-marknaden är det bara ge sig ut i det okända. Kör hårt!