Ett CRM-system är direkt avgörande för effektiviteten och framgången i ditt säljteam. Men det finns en djungel av dem på marknaden – we know. HubSpot vs Salesforce vs Upsales hur står de sig mot varandra? Vi gjorde en grundlig jämförelse av dessa tre tunga spelare i Sverige.

HubSpot vs Salesforce vs Upsales

När vi träffar kunder som har eller är i behov av ett CRM-system är det tre system som ofta återkommer. Därför valde vi helt enkelt att fokusera på dessa tre ess:

  • HubSpot – globala och fokuserade på inbound marketing, sales automation och services. HubSpot fokuserar på att visa mycket information på kontaktnivå – för att användaren ska lära känna kontakten.
  • Salesforce – globala och världsledande inom CRM. Salesforce fokuserar mycket på att ge information på företagsnivå i sitt CRM-system. 
  • Upsales – majoriteten kunderna finns i Sverige och de lägger mycket fokus på ett integrerat marknads- och säljverktyg. Även Upsales lägger stor fokus på företagsinformation, snarare än specifik information om själva kontakten.

Vem passar systemet för?

HubSpot Sales Hub

HubSpot Sales Hub riktar sig främst mot medelstora företag och enterpriseföretag som har en utvecklad digital marknadsföring. Enklare lösningar för startups finns.  

Salesforce CRM

Målgruppen här är stora enterprise-företag som har budget och kompetens att installera och skräddarsy verktyget på rätt sätt. 

Upsales CRM 

Upsales befinner sig i mitten på skalan och vänder sig mot medelstora och större företag. Lösningarna går att skräddarsy utifrån behov. 

Användarvänlighet

HubSpot

Systemet är väldigt lätt att navigera sig i. Enkelheten i designen gör att det är smidigt att hitta information och lära sig hur saker och ting fungerar, efter att du fått en grundläggande utbildning i systemet. 

Salesforce

Salesforce är det CRM-system som rankar lägst inom användarvänlighet. Salesforce system är svårt och tidskrävande att lära sig. Ofta krävs det att en anställd jobbar heltid med support och uppsättningar i Salesforce internt. 

Upsales

När Upsales gav sig ut på marknaden var visionen att skapa ett användarvänligt system – vilket de har lyckats med delvis. Även om det krävs en del utbildning för att förstå även detta system.

Funktioner

HubSpot Sales Hub

I HubSpot kan du göra mycket – det gäller dock att du lär dig hur du jobbar med HubSpots filtreringssystem. Du måste vara klar med vad du vill att HubSpot ska visa och lägga tid på att sätta upp skräddarsydda vyer, eftersom systemet bara visar grundläggande information vid installation. 

Salesforce

Bäst i världen när det kommer till funktionalitet. Du kan få till nästan vad som helst, om du vet hur. Det krävs att du har en expert anställd, eller att en Salesforce-konsult hyrs in för att sätta upp skräddarsydda lösningar i Salesforce. Det är inget du lär dig själv på en eftermiddag.

Upsales

Funktionerna i Upsales täcker de flesta behoven av ett CRM-system men det finns också en del roliga funktioner du kan lägga till! Vad sägs om en sälj-tv för ökad motivation bland dina säljare? Där kan du till exempel visa budget och bilder på säljare som stängt en affär.

Priser

HubSpot

Positionerar sig i mitten på skalan men drar åt det dyrare hållet. Priset beror på vilken licens du väljer (Basic, Professional eller Enterprise) och antalet användare som ska ha tillgång till CRM-systemet.

Salesforce

Jätten Salesforce är ett dyrt system att köpa in, det hymlar de inte med. Priset är beroende av antalet användare. 

Upsales

Kostnadsmässigt ligger Upsales lägst bland de tre. De erbjuder också en flexibel prismodell beroende på antal funktioner.

Vill du veta mer?

Vi hoppas denna jämförelse av HubSpot vs Salesforce vs Upsales, har gett dig en lite tydligare bild! Önskar du ytterligare rådgivning kring vilket system som passar din verksamhet? Hör av dig till våra specialister på hej@invise.se