Vad är HubSpot? 

Du har hört namnet flera gånger. Men vad är HubSpot? Företaget var tidiga med inbound marketing och utvecklade en effektiv plattform för digital marknadsföring. Idag är det en helhetslösning för att digitalisera kundresan, där försäljning, kundservice och marknad kan samarbeta mot gemensamma tillväxtmål.

Vill du lära dig grunderna? Här kan du läsa mer om inbound marketing

HubSpot är en plattform som erbjuder verktyg för försäljning, marknadsföring, logistik och kundservice i kombination med ett gratis CRM-system där du enkelt kan organisera och administrera företagets kundrelationer. Vi börjar med att kortfattat gå igenom de olika delarna så att du får koll på hur plattformen funkar.

hubspot system

De olika delarna i HubSpot

Contacts i HubSpot

Här samlar och segmenterar du alla befintliga kontakter som du arbetar med.

Conversations i HubSpot

Allt som rör conversational marketing, eller digitala konversationer, finns i den här menyn. Det kan till exempel vara en livechatt på er hemsida, en chatbot eller en integration med Facebook Messenger. Här finns också en gemensam inbox där alla, såväl sälj som marknad och kundtjänst, kan gå igenom och svara på inkommande förfrågningar – oavsett vilken kanal kontakten kommer från.

HubSpot Marketing – allt på ett ställe

I “marketing” hittar du allt som har med content och kampanjer att göra. Här ryms dina aktiva och avslutade annonser, dina mail-kampanjer och sociala mediekanaler. Du kan schemalägga dina poster och se hur inläggen du postat på exempelvis LinkedIn har presterat. Du kan också se hur många som har öppnat ett mail, om de har läst det och om de har klickat på någon länk i mailet.

Hantera ditt content

Om du väljer att bygga din hemsida eller blogg i HubSpot fungerar detta också som ditt CMS där du administrerar dina sidor. Det är också här du hanterar kampanjsidor eller landningssidor för konverterande material, som till exempel guider eller rapporter som du vill att dina besökare ska ladda ner. Det är här besökarna hamnar när de klickat på en länk för att ladda ner det värdeskapande content som är “låst”. Denna kan du själv utforma som du vill. 

Gör dina besökare till leads

Hos Invise möts besökaren av en sida med en beskrivning av guidens innehåll. För att få tillgång till den behöver besökaren fylla i sina kontaktuppgifter. Allting bygger på ett utbyte av värde. Besökaren får ta del av vår know-how och kunskap genom att få tillgång till guiden. Vi får ta del av besökarens uppgifter så att vi kan berätta mer om vårt content och våra tjänster för någon som visat sig intresserad av det vi håller på med.

hubspot landningssida
Landningssida för guiden Invise skrivit om hur du får ihop marknad- och säljavdelningen.

Förslag på optimering

Här får du också tips om hur du förbättrar SEO på kampanjsidor, blogg och hemsida. HubSpot ser bland annat över rubriker, internlänkar och textlängder så att ditt innehåll är så sökordsoptimerat som möjligt! I HubSpot marketing kan du också skapa call to actions som du kan använda för att leda besökaren vidare från till exempel ett blogginlägg till en guide eller rapport.

HubSpot Sales – säljarens automatiserade kompis

Här får du som säljare en tydlig överblick över aktuella säljprocesser och kan samla all information om dina leads i kundkort. Du kan strukturera dina deals utefter en skräddarsydd pipeline, och ställa in påminnelser för att exempelvis ringa ett lead eller skicka uppföljningsmail. Genom HubSpot Sales kan du ta emot och kvalificera leads som kommit in genom marknadsavdelningens arbete.

HubSpot Service – feedback i realtid

Här mäts customer experience (CX) för att bättre förstå vad dina kunder behöver. Du kan sedan ta konkret action med hjälp av HubSpots customer feedback. Här samlas all feedback ni fått in från kunder så att ni kan studera hur kundnöjdheten sett ut över tid. Du kan också skapa en kunskapsdatabank här så att kunderna kan hitta svaren de söker själva.

Några funktioner i HubSpot

Workflows – automatiserade mailflöden

Här skapar du dina mailutskick och bygger dina “workflows”, HubSpots begrepp för mailflöden. Du sätter upp alla mallar och skapar logiker för hur dina marketing automation-insatser ska fungera för att ge mottagaren en så personaliserad upplevelse som möjligt.

Reports

Ingen effektiv plattform utan ett avancerat analys- och rapportverktyg! Här analyserar du hur många som läser era blogginlägg, hur länge en besökare stannar på en viss sida, hur mycket pengar ni drar in, spridningen av era kontakter och hur era mailutskick presterar. Du kan se det mesta direkt i HubSpots rapportverktyg. Om du sätter upp dina dashboards rätt är det en fullgod ersättning för Google Analytics.

App & Asset Marketplace

I Asset Marketplace kan du köpa färdigdesignade mallar för exempelvis felsidor, tacksidor, landningssidor eller call to actions. I App Marketplace kan du också ansluta olika appar till ditt HubSpot-konto.

Fördelar med HubSpot

HubSpots plattform är det främsta i världen för att jobba med inbound marketing och marketing automation, och för företag som arbetar med datadriven marknadsföring är fördelarna många. Här listar vi några av dem:

  • Ett mycket effektivt sätt för säljavdelningen att generera mer kvalitativa leads, genom automatiserade insatser och regler för “rätt” leads, ihop med en automatiserad process för att bearbeta leads.
  • Hela företaget inkluderas då alla centrala kundfunktioner kan samarbeta i samma verktyg.
  • Marknadsavdelningen får värdefull hjälp att hitta mätbara parametrar.
  • Du får en överblick över hur många som besöker er hemsida, läser era blogginlägg och laddar ner era guider – och hur ni presterar på sociala medier.
  • HubSpot är ett innovativt företag som regelbundet implementerar nya funktioner och lösningar. De har nära kontakt med sina användare och lyssnar på feedback och optimeringsförslag.
  • Även om systemet är omfattande är det lättnavigerat och lättbegripligt.
  • Plattformen är lätt att integrera med andra appar och har ett öppet API, vilket möjliggör integrationer med andra system.

Vem passar HubSpot för?

Medelstora B2B-bolag – yes

HubSpot fungerar som allra bäst för mindre och medelstora B2B-företag som arbetar med marketing automation och inbound marketing, men kan definitivt komma till användning även inom B2C. Det passar företag som arbetar mycket digitalt och som antingen idag redan arbetar med att förse besökare med kvalitativt content – eller har som målsättning att börja jobba strategiskt med content marketing.

Komplexa och långa säljprocesser – absolut

HubSpot lämpar sig också extra bra för företag med längre och mer komplexa säljprocesser där det kan vara svårt att ha koll på alla leads och kontinuerligt bistå dem med information och visa intresse. Här kommer marketing automation in i bilden. Du kan skapa automatiserade mail i HubSpot och sätta upp flöden med mail som triggas igång beroende på hur ett lead interagerat med ditt content.

Mindre bolag – tänk två gånger

Arbetar du på ett mindre bolag är det värt att fundera ordentligt innan ni investerar i HubSpot. Systemet kräver att ni lägger resurser, dels i form av pengar, då det kommer med en licenskostnad. Dels för att det oftast behövs externa specialister för att komma igång och skapa rätt förutsättningar. Men också för att det krävs tid för att ställa om medarbetarna till nya arbetssätt innan allt flyter på.

Sammanfattning: Vad är HubSpot?

HubSpot är ett mångfacetterat verktyg för leadshantering och inbound marketing som kombinerar CRM, CMS och marknadsföring i digitala kanaler där du enkelt kan mäta hur ni presterar i de olika kanalerna. 

Det är ett kul och effektivt sätt att samordna ditt företags sälj- och marknadsföringsinsatser och samtidigt stärka er kundservice. Helt enkelt rätt för dig som bryr dig om kundresan – från början till slut. HubSpot är också ett spännande företag att samarbeta med som alltid ligger i framkant. Kanske är en del av framgången att de precis utsetts till världens bästa arbetsplats 2020 av Glassdoor?