Let’s keep it casual! Är du intresserad av att locka till dig kunder på ett diskret, hjälpsamt och pedagogiskt sätt? Då är det hög tid att komma igång med Content Marketing.

Vad är Content Marketing?

Syftet med Content Marketing, eller “innehållsmarknadsföring” som är den svenska (i vårt tycke lite svårtuggade) översättningen, är att skapa värdefullt innehåll för att attrahera en specifik målgrupp. Innehållet behöver inte nödvändigtvis uttryckas i text, utan kan även bestå av till exempel filmklipp, memes eller bilder. Huvudsaken är att det finns ett relevant budskap bakom – vi brukar utgå ifrån att innehållet ska besvara målgruppens problem på ett lösningsorienterat sätt.

Varför Content Marketing?

Med hjälp av innehållsmarknadsföring får du en möjlighet att utbilda potentiella kunder och tala om vad din produkt eller tjänst kan fylla för behov. Du ger dem en ordentlig chans att lära känna dig och ditt företag, no strings attached! Content Marketing är ett sätt att presentera din produkt eller tjänst som en lösning på kundens utmaningar. Du skapar innehåll för att hjälpa kunden vidare i köpresan – från awareness till decision, som vi inbitna Inbound Marketers kallar det. Content Marketing är ett perfekt sätt att fånga upp kunden i ett tidigt stadie – för att på sikt jobba upp ett långsiktigt förtroende.

Skapa värde – och gör det regelbundet!

Hur kommer man då igång med Content Marketing? Det första du behöver göra är att identifiera din målgrupp. Inom Inbound Marketing (en mix av Content Marketing och Marketing Automation), kallar vi detta för att ta fram en Buyer Persona. När du har fått koll på din målgrupp – vilket åldersspann de tillhör, vilka utmaningar de har och i vilka kanaler de rör sig – är det dags att börja skapa content! Tänk dig att allt du skapar ska fylla ett behov hos målgruppen och som jag beskrev innan – komma som en lösning på eventuella problem.

Om din målgrupp till exempel är hundägare kan ett blogginlägg med titeln “Så lär du gamla hundar sitta” vara på sin plats! Målet i slutändan är såklart att få kunden att köpa – men innehållet får för den delen aldrig bli säljigt eller reklamigt. Utgå ifrån att du ska skapa värde – och om det på sikt skulle leda till ett köp är det en välkommen bonus!

För att din målgrupp ska hitta dig behöver du dessutom se till att innehållet kommuniceras på löpande basis – till exempel genom att ni delar det i sociala medier eller i relevanta forum. Det räcker alltså inte att slänga upp ett blogginlägg på hemsidan och förvänta sig att kunderna automatiskt ska flockas kring det. Skapa en stark digital närvaro genom att uppdatera dina kanaler regelbundet – och se till att du har valt rätt kanaler! Faktum är att om din målgrupp inte finns på Facebook behöver troligtvis inte du finnas där heller.

Så kommer du igång med Content Marketing:

  • Identifiera din målgrupp (och gärna en definierad Buyer Persona)
  • Ta reda på vad målgruppen har för utmaningar och hur du kan lösa dem
  • Skapa innehåll som kommer med lösningar på kundens utmaningar
  • Dela innehållet i relevanta kanaler och gör det kontinuerligt
  • Ge det tid – se det som att du ska utbilda dina läsare, snarare än sälja på dem din produkt eller tjänst