Content marketing är när du erbjuder din målgrupp värdeskapande innehåll som hjälper till med deras utmaningar. Genom att bygga förtroende med content marketing utan att snacka sälj ökar du dina chanser att få målgruppen att faktiskt vilja köpa av dig när de väl är redo att köpa. Så, let’s keep it casual!

Vad är content marketing?

Content marketing är en strategisk approach till marknadsföring som innebär att du skapar innehåll – content – som är av värde för mottagaren. Genom att ha bra koll på din målgrupp och dina buyer personas kan du skapa riktat innehåll som du vet att målgruppen är intresserad av. För att din content marketing ska fungera optimalt ska ditt innehåll lira med köpresan. Content marketing är som mest framgångsrikt när du erbjuder målgruppen svar på vanliga frågor och ger tips och värdefull information i varje steg av köpresan. Alltså: Bra content marketing börjar med insikter om målgruppen.

Vi tycker att The Content Marketing Institutes definition av content marketing fångar det hela ganska bra:

”Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Använd olika format

Det är mycket som kan vara content marketing. Idag använder marknadsförare ordet ”content” eller ”innehåll” för att beskriva olika typer av delar som kan ingå i en marknadsföringsstrategi. En vanlig missuppfattning är att content marketing ska vara text. Men kreativt innehåll kan förpackas på många olika sätt. Oftast blir det som bäst när formaten varierar. Huvudsaken är att det finns ett relevant budskap bakom. Vi brukar utgå ifrån att innehållet ska besvara målgruppens problem på ett lösningsorienterat sätt. Här är några exempel på format som kan användas inom content marketing:

  • Blogginlägg
  • Video och GIF:ar
  • Podcast
  • Webinar
  • Guide
  • Infographics
  • Motion graphics
  • Nyhetsartiklar
  • Kundcase
  • Memes
  • Bilder eller bildspel

Hur funkar det egentligen?

Marketing-världen är full av begrepp och metoder. Content marketing är en strategisk approach, eller synsätt om du så vill, på marknadsföring och vad det ska vara. Det handlar alltså om hur du och ditt företag väljer att se på marknadsföring. Så, vad är skillnaden mellan content marketing och traditionell marknadsföring? Det enklaste sättet att förklara det på är att content marketing är ett material som målgruppen själv väljer att titta på, läsa eller uppleva. I jämförelse med ”traditionell marknadsföring” eller reklam där målgruppen blir påtvingad ett budskap. Tanken med content marketing är alltså att målgruppen själv väljer att konsumera det.

Allt hänger ihop…

Företag som blivit framgångsrika genom content marketing är de som har förstått värdet i att skapa innehåll. De som erbjuder målgruppen något annat än en produkt. Nämligen innehåll som hjälper, guidar och utbildar inom ämnesområden som är intressanta och relevanta för just den målgruppen som företaget vill bygga relation med. Går dessa områden går att koppla ihop med företagets produkter eller tjänster? Då har du hittat rätt ämnen för din content marketing-strategi.

…på ett naturligt sätt

Men målgruppen måste ju också hitta allt grymt innehåll! Därför behöver du en strategi och taktik för att nå ut med ditt content. Och för att hjälpa målgruppen vidare i köpresan.

  • Sociala medier – genom att skapa en plan för hur du ska förpacka ditt innehåll i sociala medier kan du säkerställa att du når ut till rätt personer. Vilka kanaler du ska välja och hur du ska presentera ditt content beror på vilken målgrupp du vill nå.
  • SEO – allt innehåll du skapar ska vara sökmotoroptimerat. På så sätt kan ditt material enkelt hittas av målgruppen när de googlar på just det där ämnet som du vill prata om.
  • Inbound marketing – för att driva målgruppen vidare i köpresan behöver du en strategi som fångar upp alla delar av köpresan och målgruppens utmaningar längs vägen. I slutändan ska de ju bli kunder och du behöver ha en plan för hur!
  • Marketing automation – inkorgen är det säkraste sättet att nå en specifik mottagare och när din content marketing är så bra att din målgrupp sagt okej till att du får kontakta dem. Då stärker du relationen genom att ta det till nästa nivå och leverera personaliserat innehåll av riktigt bra kvalitet.
  • Webbplats – en stor del av din content marketing sprids genom länkar, och dessa länkar leder till – just det, din webbplats! Den ska såklart vara snygg, tydlig och användaranpassad.
  • CRM-system – när du fått din målgrupps fulla förtroende och de har valt att bli kunder hos just ert företag är content marketing ett perfekt sätt att stärka och upprätthålla relationen för att skapa nya affärer framåt. Koppla ihop din content marketing, marketing automation och CRM på ett klockrent sätt med ett system som exempelvis HubSpot.

Varför Content Marketing?

Med hjälp av innehållsmarknadsföring får du en möjlighet att utbilda potentiella kunder. Du kan också tala om vad din produkt eller tjänst kan fylla för behov. Du ger dem en ordentlig chans att lära känna dig och ditt företag, no strings attached! Content Marketing är ett sätt att presentera din produkt eller tjänst som en lösning på kundens utmaningar. Du skapar innehåll för att hjälpa kunden vidare i köpresan – från awareness till decision, som vi inbitna Inbound Marketers kallar det. Content Marketing är ett perfekt sätt att fånga upp kunden i ett tidigt stadie – för att på sikt jobba upp ett långsiktigt förtroende.

Skapa värde – och gör det regelbundet!

Hur kommer man då igång med Content Marketing? Det första du behöver göra är att identifiera din målgrupp. Inom Inbound Marketing (en mix av Content Marketing och Marketing Automation), kallar vi detta för att ta fram en Buyer Persona. När du har fått koll på din målgrupp – vilket åldersspann de tillhör, vilka utmaningar de har och i vilka kanaler de rör sig – är det dags att börja skapa content! Tänk dig att allt du skapar ska fylla ett behov hos målgruppen. Som jag beskrev innan – komma som en lösning på eventuella problem.

Om din målgrupp till exempel är hundägare kan ett blogginlägg med titeln “Så lär du gamla hundar sitta” vara på sin plats! Målet i slutändan är såklart att få kunden att köpa. Men innehållet får för den delen aldrig bli säljigt eller reklamigt. Utgå ifrån att du ska skapa värde. Om det på sikt skulle leda till ett köp är det en välkommen bonus!

För att din målgrupp ska hitta dig behöver du dessutom se till att innehållet kommuniceras på löpande basis. Till exempel genom att ni delar det i sociala medier eller i relevanta forum. Det räcker alltså inte att slänga upp ett blogginlägg på hemsidan och förvänta sig att kunderna automatiskt ska flockas kring det. Skapa en stark digital närvaro genom att uppdatera dina kanaler regelbundet. Och se till att du har valt rätt kanaler! Faktum är att om din målgrupp inte finns på Facebook behöver troligtvis inte du finnas där heller.

Så kommer du igång med Content Marketing:

  • Identifiera din målgrupp (och gärna en definierad Buyer Persona)
  • Ta reda på vad målgruppen har för utmaningar och hur du kan lösa dem
  • Skapa innehåll som kommer med lösningar på kundens utmaningar
  • Dela innehållet i relevanta kanaler och gör det kontinuerligt
  • Ge det tid! Se det som att du ska utbilda dina läsare, snarare än sälja på dem din produkt eller tjänst