Visste du att det dagligen sker ett hemligt budkrig på LinkedIn? Okej, kanske inte hemligt men vi som användare har ingen direkt insyn i själva auktionen. Budgivningen på LinkedIn går ut på att du ska buda på dina annonser – så att de visas för din målgrupp istället för konkurrenternas. Vill du lära dig mer om hur du kan gå vinnande ur budkriget? Läs vidare!

Automatiserad budgivning

Det förvalda alternativet när det kommer till budgivning är att använda sig av LinkedIns automatiserade budgivning. Plattformen använder sig av avancerad maskininlärning för att optimera din budget och ge dig fler klick, visningar eller leads – beroende på vilket mål du valt för din annonsering. Väljer du denna typ av budgivning är det bara att kick back and relax och låta plattformen göra jobbet. Ha i åtanke att du får betala för antal visningar av din annons och du kan inte välja, eller kontrollera, ditt maxpris per klick. Välj detta alternativ när du inte är säker på hur mycket du ska buda och vill förlita dig på LinkedIns intelligenta maskineri.

Läs också: Annonsera på LinkedIn – 3 missar du måste undvika

Maxkostnad per klick (Cost-Per-Click)

Här väljer du maxbeloppet du är beredd att betala per klick. Du behöver även bestämma en dagsbudget för din budgivning på LinkedIn. Hur mycket är du villig att spendera per dag? Tänk efter vad ett klick på annonsen är värt för ditt företag och välj därefter ditt maxbud. Detta alternativ är smart att välja om du vill ha mer kontroll över din budget på sociala medier

Lär dig buda smart

Tricket är att alltid lägga sig cirka 20 procent över det rekommenderade budspannet som LinkedIn föreslår för att kunna slå ut konkurrenterna fort. Men börja inte kallsvettas om priset per klick börjar stiga uppemot 200 kronor. Ditt maxbud går alltid att justera under tiden annonsen rullar! Det är bättre att du tidigt får snurr på annonsen med hjälp av ett högt bud. Därefter kan du sänka maxpriset för att förhindra att den totala kostnaden försvinner alltför snabbt.

Viktigt att komma ihåg är att om du budar 100 kronor per klick, men den näst högsta budgivaren bara har budat 10 kronor per klick kommer du aldrig behöva betala 100 kronor. Du kommer bara att behöva betala 10,1 kronor. Du bjuder alltså bara strax över den ledande budgivaren! Ännu en anledning till att inte vara orolig över att lägga ett högt bud.

Fastnat i strategiarbetet? Så lyckas du med din annonsstrategi för LinkedIn

Maxkostnad per tusen visningar (Cost-Per-Mille)

Om du vill betala för din annonsering per tusen visningar kallas det för CPM (Cost-Per-Mille). Precis som med CPC väljer du vad du är villig att betala per tusen visningar. Om du är ute efter stor exponering på kort tid är detta ett bra alternativ för dig. Det kan handla om en brand awareness-kampanj till exempel, där klick inte spelar lika stor roll. 

Förhoppningsvis känner du dig lite klokare nu och kan ta dig an budgivningen med storm! Men som med allt annat krävs det att du testar olika metoder, eftersom budstrategierna kan variera beroende på vad målet med din kampanj är. Glöm heller inte att utvärdera, utvärdera, utvärdera!

Happy bidding!