Rätt ofta kan jag få frågan “Va – jobbar du verkligen åtta timmar varje dag med sociala medier?”. Ja, svarar jag då, det gör jag. Och med tanke på vilka resultat det faktiskt ger, tror och hoppas jag att min titel som Social Media Manager kommer vara en allt mer vanlig roll i framtiden.

Trots att fler företag börjar inse vikten av en social närvaro, är sociala medier sällan speciellt prioriterat i budgeten. Därför tänkte jag ta upp fem argument som faktiskt motiverar en större budget och som borde få din VD på fall!

1. Det genererar leads

Sociala medier är den perfekta plattformen för att väcka medvetenhet och intresse, något som faktiskt kan vara avgörande för att er målgrupp ska omvandlas till leads. Genom att knyta kontakt och skapa dialoger lär ni känna er målgrupp – vad de är intresserade av och vilka problem eller utmaningar de har. Denna insikt gör att ni sedan kan skapa intressant och skräddarsytt innehåll – innehåll som får dem att vilja klicka sig vidare till er webbsida, läsa på om er verksamhet och kanske till och med kontakta er.

2. Ni stannar top of mind

En aktiv närvaro på sociala medier hjälper er att stanna top of mind hos er målgrupp. Genom att kontinuerligt publicera värdefullt innehåll, engagera er i artiklar och gilla statusuppdateringar, kommer ni ständigt florera i er målgrupps flöden. På så sätt bygger ni upp en relation och ett förtroende hos dem – något som på ett naturligt sätt faktiskt kan leda till att Facebook-följaren blir er nästa kund.

Lästips: 4 frågor du bör ställa dig för att välja rätt sociala kanaler

3. Det stärker ert employer brand

Vem vill inte kunna locka de mest vassa talangerna till sitt företag? Sociala medier har visat sig vara riktigt effektivt för att stärka ett företags arbetsgivarvarumärke. Se därför till att visa upp ert varumärke från den bästa sidan. Visa hur kul ni har på lunchrasterna, vilka förmåner man får av att arbeta hos er eller hur grymma resultat ni skapar. Och vem vet, i framtiden kanske ni inte ens behöver lägga någon budget på att leta efter lämpliga kandidater – de kommer leta sig till er istället.

4. Det är kostnadseffektivt

Om ni använder sociala medier på rätt sätt är det jämfört med mycket annan traditionell marknadsföring ett kostnadseffektivt sätt för er att nå ut och stärka ert varumärke. Helt gratis är det inte då det kostar i både tid och engagemang, men jag lovar att ni kommer märka stora resultat så fort ni har en tydlig strategi och rutiner för arbetet.

Lästips: Så räknar du ut ROI i sociala medier

5. Det hjälper er att omvärldsbevaka

Sociala medier kan ses som ett enda stort nyhetsrum, fullt med värdefull och uppdaterad information om branschen, marknaden, konkurrenter och framförallt – vad som sägs om ditt företag. Dessa värdefulla insikter hjälper er att få en bättre förståelse för vad er målgrupp uppskattar, något som gör att ni kan producera innehåll utifrån kunskapen om vad som engagerar mest.

Lyckats med argumenten? Kul – då är det dags att komma igång med strategin! Hämta hem vår guide Strategi för sociala medier – 6 viktiga steg!