Marknad

LinkedIn för företag – har du allt på plats?


Ha en uppdaterad företagssida

Det låter enklare sagt än gjort, men är man på LinkedIn som företag är det viktigt att se till att du har allt på plats. Använd företagets logotyp som profilbild, välj ut en header som kan visualisera vad din verksamhet erbjuder, fyll i avsnittet “om oss”. Glöm inte heller att sidorna på LinkedIn för företag är “SEO-vänliga”. Berätta mer om vilka ni är, var ni finns, vad ni erbjuder och hur man kan kontakta er. Kom ihåg att använda ett lättförståeligt språk i kombination med era sökord.

SEO-anpassa dina texter genom att skriva för webben

Håll er företagssida levande

När du fyllt i sidan med nödvändig information kan du inte slappna av och tro att följare automatiskt ska trilla in. Är du på LinkedIn som företag behöver du vara aktiv, uppdatera din kanal ofta och fylla den med relevant innehåll. Mixa gärna länkar med andra format som video eller grafiska inslag för att skapa en levande känsla i dina sociala medier. Ha i åtanke att människor rör sig i en professionell roll på LinkedIn så försök anpassa ditt content efter detta. Hur gärna du än vill nå ut till generation Z eller kränga prylar så är LinkedIn inte plattformen för detta.

Engagera kollegorna i ert konto på LinkedIn

Att jobba aktivt med social selling är ett ypperligt sätt att sprida kännedom om sidan på LinkedIn för ert företag, samtidigt som ni förmodligen kan generera några leads på köpet. Försök peppa dina kollegor att använda sina personliga profiler för att sprida företagets budskap – antingen genom att författa ihop egna uppdateringen eller dela en länk till företagsbloggen. En relativt ny funktion på LinkedIn för företag är att man kan skicka ut notiser till sina medarbetare när det har lagts upp ett nytt inlägg på företagssidan. På så sätt kan man påminna sina medarbetare att dela inlägget vidare på sina egna profiler.

B2B-kanalen nummer 1  Den kompletta guiden för annonsering på LinkedIn Ladda ner nu!

Utvärdera hur det går på LinkedIn för ert företag

Glöm för guds skull inte att utvärdera hur det går för er företagssida på LinkedIn. Ett tips är att göra en nollmätning och utgå från den när du sedan analyserar hur väl dina inlägg presterar. Dra ut engagemangsgraden på allt du publicerat det senaste året, räkna ut medelvärdet och där har du ditt nollvärde. Ibland är det knepigt att förstå varför vissa inlägg går bättre än andra – utgå då från din nollmätning och försök klura ut varför en del av dina poster du lagt upp som på LinkedIn som företag inte nått upp till medelvärdet, och tvärtom. Dina insikter kommer att vara värdefulla när du uppdaterar din sociala medier-strategi.

3 missar du måste undvika när du annonserar på LinkedIn

Sammanfattning: LinkedIn som företag

  • Se till att alla hygienfaktorerna på plats på din företagssida på LinkedIn – var noga med att fylla i alla delar i profilen
  • Om ni ska ha en chans på LinkedIn som företag måste ni hålla kanalen levande – testa olika typer av innehåll för att se vad som fungerar på er målgrupp
  • Ni är inte bara på LinkedIn som företag, ni är också representerade av alla företagets medarbetare! Engagera kollegorna i att sprida företagets budskap på LinkedIn.
  • Glöm inte att utvärdera hur ni presterar på LinkedIn för företag. Sätt mål, följ upp och utvärdera, så kommer ditt konto att växa!

Nu har du lite bättre koll på hur du kan få fart på er företagssida. Det finns massor att vinna om man lägger lite kärlek och eftertanke på sin kanal. Så, vänta inte längre utan kör hårt!

Vad säger vi, våra kunder och framtiden?  Inbound marketing & sales 2020 Hämta guide

LinkedIn är plattformen där människor samlas för att utbyta erfarenheter, nätverka och knyta nya kontakter – det är helt enkelt användaren som premieras. Så hur ska man ta sig an LinkedIn som företag för att ta sig igenom bruset på ett schysst sätt? Det går vi igenom här!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer