Företag som håller igång sin blogg får mer trafik jämfört konkurrenterna. Och de som lärt sig vad som verkligen fungerar får kunder genom sin företagsblogg. Vill du också få ökad trafik och nya kunder genom att steppa upp ditt bloggande? Gör rätt direkt – undvik de sju vanligaste misstagen B2B-företag gör på bloggen.

Vad är en företagsblogg?

En företagsblogg är en plattform ditt företag kan använda för att bygga varumärke, attrahera besökare och engagera målgruppen. Innehållet på en företagsblogg är av redaktionell karaktär liknar webbtidningar eller onlinemagasin. Bloggen är oftast uppbyggd kring teman som ligger nära företagets affärsområden där era specialistkunskaper och expertis kan användas för att bygga innehållet. Till exempel kan ett företag som säljer städtjänster skriva inlägg som “15 tips för att få bort riktigt tuffa fläckar – utan att skada miljön” eller “Tidstjuv: Så många timmar lägger svenskarna på att städa”.

Texter, bilder och filmer som publiceras på en företagsblogg passar utmärkt att använda inom marketing automation, i din annonsering på LinkedIn och som en del av din sociala medier-strategi.

Företagsblogg – vanliga misstag

Visste du att företag som bloggar får 55% mer trafik till sin hemsida jämfört med konkurrenter utan företagsblogg? Dessutom har webbplatser med bloggar fyra gånger större chans att ranka högt på sökmotorer. Både på Google och i sociala medier-flödet fajtas din blogg med liknande innehåll som tävlar om den flyktiga uppmärksamheten. Genom att undvika de vanligaste misstagen ser du till att bli mer relevant och väcka intresse hos den målgrupp du vill nå.

1. Att försöka nå alla

“En målgrupp? Vi vill ju nå så många som möjligt.” 

– Ledningen

Ett vanligt tankefel när det kommer till marknadsföring i allmänhet, men framförallt content marketing. För när du försöker prata med “så många som möjligt” slutar det ofta med att det inte blir relevant för någon. Och när allt kommer omkring så är det väl ändå de som faktiskt kommer köpa man allra helst vill nå, eller hur? En bra regel är att ju mer nischad du kan vara i dina inlägg – desto bättre. Innehållet kanske inte tilltalar lika många, men det kan det vara precis det din mest köpstarka målgrupp behöver läsa just idag.

Så growth-hackar du ditt bloggarkiv

2. Företagsbloggen är inte kopplad till affärsmålen

Din blogg är inte något frikopplat inspirations-projekt som ska se snyggt ut på webben. 57% av företag som bloggar får in kunder via sin företagsblogg, och det ska såklart du också få. Se till att strategin för bloggen är direkt kopplad till företagets övergripande mål och att det content du planerar att skapa kan bidra till att uppnå tillväxtmålen. Är du kreativt lagd är det lätt att svepas med och vilja förverkliga alla tusentals inläggsidéer du får. Men kom ihåg att bloggen ska stötta försäljningen – och fokusera på de inlägg som ligger nära affären. 

3. För komplicerat och branschigt språk

Ett av de allra vanligaste misstagen som B2B-företag gör när de bloggar är att de använder ett alldeles för komplext och stelbent språk. Journalisten och författaren Patrik Lundberg sa det bra när han citerade sin lärare i sitt sommarprat i P1 2020: “Skriv så att din mamma förstår.” Det kan låta otroligt, men de flesta vill faktiskt inte läsa en långrandig uppsats eller en branschartikel på akademikerprosa.

“Skriv så att din mamma förstår.”
– Patrik Lundberg, journalist och författare

Hur ska du göra då? Jo, du behöver anstränga dig lite för att fånga läsaren genom att göra din text levande och rolig att läsa. Oavsett om du pratar om specialtillbehör för byggindustrin, invecklade IT-lösningar eller forskningsresultat har du allt att vinna på att göra dig förstådd. Kan du förklara komplexa saker på ett enkelt sätt, utgår dina kunder från att dina lösningar är lika smidiga.

Att snurra in sig i jargong är också ett vanligt misstag. Då kan det underlätta att göra en sökordsanalys för att lära dig vad dina kunder faktiskt söker på när de är ute efter produkter eller tjänster som dina.

4. Målgruppen är inte definierad

För att lyckas med att attrahera och engagera de kunder du verkligen vill nå måste du se till att skapa det innehåll de behöver. Genom att lära känna dina buyer personas får du viktiga insikter i deras drivkrafter och utmaningar. Se till att dina blogginlägg handlar om just de saker som din buyer persona tänker på och behöver hjälp med (ladda ner gratis buyer persona-mall här). Och glöm inte att tänka till kring vilka actions du vill att din läsare ska ta i nästa steg, som att läsa något på samma tema, ladda ner något användbart, se en kundcase-video eller starta en gratis trial.

Lär dig att skriva fängslande call-to-actions för bloggen

5. SEO-analys saknas

Förutom att lära dig vilka begrepp dina kunder använder ger en sökordsanalys viktig kunskap kring vilka inlägg du borde skapa på bloggen. Genom att kartlägga sökfraser kopplade till dina affärsområden och de ämnen du vill skriva om på företagsbloggen får du data på vad dina kunder söker information om. Datan i kombination med din buyer persona ger dig ett pålitligt underlag för din contentplan.

6. Tonaliteten följs inte

Kan du komma på ett företag du känner igen direkt bara genom att läsa några textrader? Då förstår du nog hur starka känslor språkliga ingredienser som ordval, nyanser och tempo kan skapa. En tonalitetsguide är en förlängning av en kommunikationsplattform eller en tonalitet och hjälper dig som skriver att prata med rätt röst i företagets kanaler. En bra tonalitet är lätt att relatera till, skapar igenkänning och skiljer ditt företag från konkurrenterna.

7. Innehållet är för fluffigt eller för säljigt

För att jobba framgångsrikt med inbound marketing på din företagsblogg behöver du skapa innehåll för alla delar av köpresan. Det är lika vanligt att fastna i att ta fram alldeles för lättsmält och fluffigt innehåll som att harva på med för mycket säljtugg där fokus ligger på “vi erbjuder”. Skapar du enbart content för top of the funnel får du aldrig kunden att konvertera, och är du för nära erbjudandet fångar du inte upp kunden tidigt i köpresan. 78 % av internetanvändarna gör research online – därför ska ditt content täcka in varje steg på vägen.

Här kan du lära dig hur du skapar content för buyer’s journey

8. Ingen tydlig vinkel

Kill your darlings. Alla som skriver vet att det är sant, precis som att alla som skriver för webben kämpar med att det finns möjlighet att klämma in liiite till i varje inlägg. I nästan hundra fall av hundra är det bättre att dela upp ditt långa blogginlägg i två eller tre delar. Annars blir det oftast spretigt och, tyvärr, obegripligt. Välj istället en tydlig vinkel och gå på djupet med den frågeställningen du väljer. Det som kommer ut blir mer konkret och du hjälper läsaren att behålla fokus.

9. Inläggen saknar struktur

När dina läsare kommer till din företagsblogg är de oftast ute efter något specifikt. Har du tur läser de hela inlägget, men många gånger scannar man bara av rubrikerna för att hitta det som är mest relevant. Din uppgift är att göra inlägget enkelt att läsa och ta till sig genom att skapa en tydlig struktur. Till exempel behöver du:

  • Tydliga underrubriker
  • Lagom långa stycken
  • Lagom långa meningar
  • En punktlista när det passar
  • Tydliga länkar och källhänvisningar

10. Ingen korrläsning

Ett onödigt misstag som kan kosta mycket. Be alltid en kollega läsa igenom din text innan den publiceras. Slarvfel som missade bokstäver och felstavade ord kan snabbt sänka förtroendet för hela varumärket.

11. Kortsiktig analys

Ge inte upp din företagsblogg bara för att du inte ser snabba resultat. Inlägg som delas i sociala medier och i e-postutskick har en livslängd på en till två dagar. Men för att bli en framgångsrik bloggare behöver du publicera inlägg kontinuerligt och mäta bloggens långsiktiga utveckling. Genom att följa din contentplan kommer din blogg att få en organisk tillväxt över tid som ger dig stabil trafik på lång sikt.

12. Du har ingen contentplan

Vet du inte vart du är på väg kommer du aldrig att komma fram. Din GPS inom företagsbloggande är den redaktionella contentplanen. Planen är ett strategiskt dokument som är avgörande för att du ska hålla igång din innehållsproduktion, se till att bloggen uppdateras och att det content du skapar täcker in köpresan och ligger i linje med affärsmålen.

Därför ska du göra en content audit

Din företagsblogg är ett viktigt verktyg för att förse kunder och leads med den information de behöver, skapa förtroende och bygga thought leadership i din bransch. Lycka till med att ta ditt bloggande till nästa nivå!