Har du ett bloggarkiv med dold potential? Om din företagsblogg har några år på nacken är svaret tveklöst: JA. Genom att growth-hacka ditt bloggarkiv kan du skapa organisk tillväxt, lära dig fånga upp relevanta besökare och öka din konverteringsgrad.

Struktur – mappa upp hela arkivet

Börja med att skapa en översikt av hela ditt bloggarkiv. Samla alla url:er i en lista, till exempel i Excel eller i Google Sheets. Kategorisera inläggen för att få en bild av vilka ämnen du har skrivit om. Har du inga kategorier? Lägg lite tid på att dela in dina inlägg i ämneskategorier för att få en bild av vad du har i ditt arkiv. Skapa också en kolumn för “typ av inlägg”, till exempel kundcase, medarbetarstory eller vanligt blogginlägg. 

I din kartläggning bör du också få med vem som är målgruppen för varje inlägg, alltså vilken buyer persona som kan tänkas vara intresserad av inhållet. Vilken del av köpresan befinner sig personen som ska läsa inlägget i? Bedöm om det är det ett upplysande inlägg, ett fördjupande eller jämförande inlägg eller ett inlägg för någon som är redo att köpa.

Lär dig mer om content i buyer’s journey

Ställ dig några rimliga frågor

Nu när du fått ner vad du har i arkivet är det dags att att bestämma sig för vad du faktiskt vill ha. Det content som finns på din företagsblogg ska stötta affären. När man pratar om blogginlägg är det nära till hands att tänka inspiration och trevliga buzzwords, men det är inte säkert att det är vad du ska fokusera på just nu. Ställ dig frågor som:

  • Vem ska ha nytta av innehållet på bloggen?
  • Vilka ämnen är relevanta för vår affär?
  • Vad vill våra potentiella kunder veta i olika delar av köpresan?
  • Vilka vanliga frågor behöver vi besvara?
  • Vilka sökord och sökfraser är viktiga för oss att synas på?

Ett vanligt misstag är att fokusera för mycket på awareness-fasen, eller att innehållet är för säljande. En bra regel är att innehållet i varje inlägg ska matcha besökarens sökintention (search intent) på Google – vilket också brukar matcha väl med vad personen i LinkedIn-flödet förväntar sig när du delar inlägget där med samma rubrik och paketering.

Vad är bra? Satsa på överleverans

Då är det dags att börja utvärdera ditt bloggarkiv! Google Analytics är din bästa vän, men analysverktygen för sociala medier kan också vara bra att ha. Du kommer ganska snabbt se vilka inlägg som märker ut sig i statistiken. De rankar bra idag, men ställ dig ändå frågan – hur kan jag göra dem ännu bättre? Du kan till exempel alltid lägga till mer innehåll, uppdatera texten med nyare och mer relevant information och byta bilder.

Dessutom: Inlägg som går bra går bra av en anledning. Därför är det naturligt att börja titta på två saker:

Vad kan bli bra? Hitta potential

Steg två är att läsa igenom alla dina inlägg. Och ja, det tar tid. Men å andra sidan är det en engångsinsats. När du är klar har du en helt annan översikt och framtida optimering går mycket snabbare. Utvärdera vilka texter som har en relevant grund. Går det att passa ihop dem med ett sökord eller en sökfras som många letar efter? Går det att vinkla om och utveckla texten så att den blir som ny? Notera vilka åtgärder som krävs för varje text, till exempel om de ska optimeras, byggas ut, eller skrivas om helt. Sedan är det bara att ösa på.

Passa på att tänka till kring hur du kan återanvända dina ny-gamla inlägg. Ha i åtanke vilka stycken från inläggen som kan brytas ut och paketeras om för till exempel sociala medier.

Vad håller inte? Slakta dina svagheter

Det finns ingen anledning att behålla texter som inte fungerar. Även om “många bäckar små” ger dig lite bättre statistik finns det inget syfte att hålla fast vid innehåll som inte skapar värde. Våga rensa bort de inlägg som inte håller måttet. Ämnet kanske är relevant, men ibland är det bästa alternativet att skriva en helt ny text. Kom bara ihåg att skapa redirect-länkar till relevanta sidor när du plockar bort inlägg från bloggen.

12 vanliga misstag med din företagsblogg

Uppdatera länkar och call to actions

När du går igenom allt ditt innehåll ska du naturligtvis också passa på att uppdatera dina blogginlägg med bra länkar. Hjälp besökaren vidare i köpresan genom att rekommendera relaterat innehåll och vidare läsning som kan skapa mervärde. Placera dina call to actions för att optimera möjligheten till konvertering. Tänk också på att jobba smart med din internlänkning så att du stödjer dina viktigaste sidor med länkkraft för att maxa SEO.

Vad saknas? Gör en gap-analys

När du är klar med din content-analys och din optimering har du klart för dig vad som saknas. Gör en lista med de sökord du inte optimerat för idag, men som ni vill synas på. Fundera över i vilka steg i målgruppens köpresa ni behöver täcka in med vägledande content. Behöver ni fler decision-inlägg? Finns det några long tail-sökfraser som är relevanta för ert erbjudande? En rejäl genomgång av bloggarkivet hjälper dig att upptäcka de pusselbitarna din contentstrategi behöver.

Din nya contentstrategi

Slutligen är det dags att uppdatera din contentplan. Med hjälp av kvalitativa insikter från ditt bloggarkiv, trafiksiffror, social-statistik och data på sökbeteenden har du en bra grund för din nya datadrivna contentstrategi. Du kan också fylla på din innehållskalender ett bra tag framöver – du har ju precis återvunnit en helt årsproduktion av kick-ass content!

Fortfarande inte övertygad? Här beskriver vi varför du ska göra en content audit