Search intent, eller sökintention, är en av de viktigaste faktorerna för contentskapare när det kommer till SEO. Egentligen är det ganska logiskt. Google optimerar för användaren – och det ska du också göra.

Att säga att vi vill skapa SEO-content som funkar bra på Google känns inte helt rätt längre. Det är egentligen bättre att kalla det UO-content, som i User Optimization. Varför? Det var ett tag sen SEO handlade om att trycka in sökord i texter och köpa länkar. Många ser fortfarande SEO som något tekniskt som behöver finnas på plats, och ja, det finns hygienfaktorer som URL-strukturer, indexering och laddhastighet för att ha en väloptimerad webbplats. Men i huvudsak handlar SEO om riktigt jäkla bra content som skapar värde för användaren. 

Det är egentligen bättre att kalla det UO-content, som i User Optimization.

Vad är search intent?

Search intent kallas ibland också för user intent eller query intent. Och det är precis vad det låter som. Det handlar om att försöka förstå vad en användare letar efter när hen söker på Google. Olika sökningar ger oss ledtrådar om vad personen bakom sökningen faktiskt är ute efter. Genom att förstå det kan vi skapa content som bättre matchar vad de som söker letar efter. 

Google strävar hela tiden efter att skapa den bästa tänkbara användarupplevelsen. Innehåll som Google tror matchar ett search intent har större möjlighet att ranka och är mest troligt det bästa innehållet för användaren. Att titta på search intent ger oss alltså ännu bättre möjligheter att skapa grymt content för våra målgrupper.

Olika typer av search intent

Genom att förstå användarens sökintention kan du skapa bra content på det ämne som ligger nära ditt erbjudande. Search intent motsvarar den typiska köpresan och kan hjälpa dig att avgöra vilken typ av innehåll du ska skapa – och om det till exempel ska vara en bloggpost, en onlineguide eller en produktsida. Det finns fyra övergripande typer av search intent:

Informational

Breda frågeställningar som används när användaren letar efter information. Till exempel “vad är search intent”, “varför är tigrar randiga”, “vägbeskrivning arlanda” eller “hur dog lemmy kilmister”.

Navigational

Specifika sökningar som används när användaren letar efter en särskild webbadress. Helt enkelt för att det är enklare att skriva in det i sökrutan eller för att adressen är svår att komma ihåg. Till exempel: “facebook”, “flashback”, “deklaration skatteverket” eller “Invise blogg”.

Investigational

Används för att hitta jämförande content. Till exempel: “bästa hörlurarna”, “mailchimp eller hubspot”, “bästa restaurangen Malmö” eller “tvättmaskin test”.

Transactional

Sökning när användaren vet vad hen vill köpa, men letar efter rätt ställe att köpa det från. Till exempel: “köpa macbook pro”, “rabattkod nike”, “samsung galaxy s10 billigast” eller “electrolux kampanj”.

Sammanfattning search intent

  • Det räcker inte längre med att optimera för ett sökord eller en sökfras, du måste också utgå från användarens sökintention
  • När du har gjort din sökordsanalys – använd search intent för att bestämma vilken typ av innehåll du ska skapa
  • Låt search intent avgöra om du ska göra en bloggpost, en onlineguide eller en ny produktsida
  • Motsvarar ditt content det användaren letar efter? Om inte – optimera!
  • Våga skapa en bloggpost eller en onlineguide istället för en produktsida – det kan göra det lättare att möta användarens search intent