Call to action (CTA) är ett viktigt marknadsförings(be)grepp inom inbound marketing och ett utmärkt sätt att öka konverteringen på din webbplats. Den uppmanar besökaren att ta actions på olika sätt och komma vidare i köpresan. Något du bör fundera på att få in i ditt content idag, om du inte redan har gjort det!

En call to action (CTA) kan vara en knapp, bild eller länk som du vill att en potentiell kund ska klicka på för att gå vidare i köpprocessen. Det handlar alltså om att uppmana besökare att gå vidare till en annan del av din webbplats eller en extern sida, för att köpa, få mer information eller registrera sig på exempelvis ett nyhetsbrev eller ett event. 

Exempel på vanliga call to actions

Ett tydligt sätt att illustrera hur en CTA fungerar är att titta på hur e-handeln jobbar. Där är de duktiga på att använda call to actions för att ta besökarna vidare i köpprocessen. 

Boozt.com använder man exempelvis en CTA för “Lägg i varukorgen”.

På Spotify använder man tre CTA:s för att ta med besökaren till deras olika abonnemang.

Så använder du call to action i inbound marketing

Användandet av call to actions inom inbound marketing fungerar på samma sätt. Marknadsförare har använt sig av CTA:s länge, redan innan hemsidans födelse. Målet har alltid varit att få besökare att ta action utifrån vilken del av köpresan de befinner sig i. Ovan ser du hur en enkel CTA ser ut på vår sida som tar med besökaren till vår handbok. Utformandet av en CTA kan alltså se ut på en rad olika sätt. Den kan vara en designad knapp eller ett grafiskt element, men också enbart en enkel länk i löpande text.

För att lyckas med dina CTA:er i ditt content gäller det att rikta besökarens uppmärksamhet mot material denne kan vara intresserad av. Det kan handla om att besökaren ska ledas vidare till:

  • En landningssida för en guide du skrivit
  • En bokningssida för möten med era säljare
  • Ett formulär där besökaren kan anmäla sig till ert nyhetsbrev
  • Någon av era sociala mediekanaler där de kan följa/gilla er sida
  • En länk i texten som leder vidare till ett blogginlägg på samma ämne

Läs mer om hur vi skapat grymma resultat åt Akademikliniken med hjälp av bland annat smarta CTA:s.

Så bör en call to action vara utformad

För att någon ska vilja trycka på din CTA måste du tänka igenom hur den ska vara utformad för att dra till sig besökarens blick och väcka så pass starkt intresse att hen klickar vidare. Fundera först på vad målet med din CTA är, och försök sedan på bästa sätt formulera detta.

Texter

I dina texter måste det vara tydligt vad som händer när besökaren klickar på knappen. Vanligt är att använda sig av imperativ i texten, alltså ett verb som man formulerar en uppmaning till. Gällande antalet tecken rekommenderar vi här less is more

Undvik att bara skriva ”klicka här”, utan försök kort förklara vad som händer när man klickar. Det ska vara så tydligt som möjligt vad som sker när man klickar på knappen. Exempelvis, istället för att skriva ”Ladda ner”, använd ”Ladda ner guiden”.

Här går det att experimentera med tonaliteten och på ett effektivt sätt få fram både önskad action och varumärkets personlighet. Men kom ihåg att hitta en bra balans mellan tonalitet och tydlighet. Det ska aldrig vara någon tvekan om vad som händer när man klickar!

Vill du lära dig mer? Läs vårt blogginlägg om UX writing

Design

Om din CTA är en knapp eller en bild bör den såklart vara snyggt designad, men också sticka ut från övriga delar av sidan. Den måste inte vara chockrosa, men den får gärna grafiskt sticka ut från övriga element på sidan. Du behöver alltså inte få besökaren att haja till – det handlar om att subtilt dra till sig dennes uppmärksamhet och göra hen nyfiken på att gå vidare. 

Placering

Det finns många tankar om var i texten det är bäst att placera en CTA. Du vill att den ska vara synlig, men inte störa besökarens förmåga att ta del av texten. Vår rekommendation är därför att placera den någonstans i mitten av texten – mellan två mellanrubriker till exempel.

Några sista CTA-tips

  • Ha en call to action på varje undersida av er hemsida
  • Fundera över vad du vill att en besökare ska ta för action på varje sida
  • Skapa en så pass intresseväckande CTA att du själv skulle klicka på den
  • Om ni använder er av HubSpot – skapa smarta CTA:s direkt i programmet
  • Överanvänd inte CTA:s! Lägg bara in dem när ett direkt syfte finns

CTA är bara en av många termer man slänger sig med inom digital marknadsföring. Vill du läsa mer om de vanligaste termerna så har vi listat de åtta viktigaste termerna här!