Inbound marketing

Erbjud dina kunder en oslagbar upplevelse från första kontakten. Med inbound marketing bygger du förtroende och skapar värde genom rätt budskap, till rätt person, vid rätt tillfälle – för hela kundresan. Med branschledande erfarenhet guidar vi dig mot en framgångsrik och mätbar strategi för din marknadsföring.
sales-portrait

Vad är inbound marketing?

Marknadsföring dina kunder faktiskt gillar

Inbound marketing är ett smartare sätt att driva tillväxt och bygga starka relationer. Genom att förtjäna kundernas uppmärksamhet skapar du meningsfull marknadsföring som ger konkreta och mätbara resultat.

Inbound marketing och outbound marketing är varandras motsatser. Istället för att störa en potentiell kund med ett ovälkommet budskap hjälper du kunden att komma till dig genom att erbjuda svar på relevanta frågor och lösningar på vanliga problem. När du delar med dig av kunskap bygger du det viktiga förtroendet som krävs för att din målgrupp ska vilja göra affärer med dig.

Men det som har störst betydelse är du ser på din marknadsföring. Inbound marketing handlar om en genuin vilja att förstå kunden och vara generös med kunskap som skapar värde för mottagaren.

Allt på ett ställe

Digital marknadsföring är ett ekosystem. Många funktioner och kanaler ska jobba tillsammans för att uppnå en bra helhet. Med hjälp av smarta system kan du automatisera en stor del av arbetet, vilket effektiviserar för både sälj och marknad. Inbound marketing får bäst effekt om du samlar allt i ett verktyg där du kan mäta, utvärdera och optimera alla dina marknadsföringsinsatser.

Ett urval av våra samarbeten

Totalt omtag av hela den publika karriär- och employer branding-plattformen för ICA Gruppen genom strategi, content och UX-design.

Mångårigt samarbete med stort djup som utvecklat Ludvig inom både marknad, sälj och teknik.

Nära samarbete med Vattenfalls B2B-avdelning med fokus på strategi, teknik, säljprocess och optimering.

Employer branding-kampanj med fokus på performance, content, video och design som gav +79% besök på karriärsidan, +94% ansökningar och +127% kallade till intervju.

Resultatstyrt samarbete över flertalet områden från strategi till ABM, säljprocess, teknisk integration, content och performance marketing.

Framgångsrik kampanj för att attrahera de bästa medarbetarna inom kategorin Young Professionals genom recruitment marketing och content, video, design och performance.

HubSpot är ett viktigt verktyg för Tink, och som ledande HubSpot-byrå i Norden har vi på Invise hjälpt till att strukturera sälj- och lead management-processen.

Nära samarbete för att utveckla ny hemsida med fokus på webbutveckling, UX-design och UX-writing som växt till att omfatta strategi, kampanj, performance marketing och mycket mer.

En oslagbar upplevelse

När vi startade Invise pratade vi mer om försäljning än marknadsföring. Som byrå verkade det lite udda, speciellt i en tid när ingen hört talas om inbound marketing. Men än idag är det fundamentalt för oss. Vi sätter försäljning och faktiska resultat högre än något annat.

Camilla Agardh, vd och grundare
IM-001

Inbound marketing ger ökad försäljning

Bakom varje köp ligger en mognadsprocess. Ju större köp desto längre brukar processen vara. Inbound marketing tar hänsyn till detta och gör den inledande delen av beslutet lättare. På så sätt sparar du tid och kan använda era resurser där ni får mest tillbaka – i möten med kunder i rätt målgrupp och som är intresserade av det ni erbjuder.

Men det är inte bara leads

Större kunder – check. Mindre admin – check. Bättre cross-selling – check. Inbound marketing är som du förstår mer än ett effektivt sätt att generera leads. När du skapar en solid bas för ditt inbound marketing-arbete har du möjlighet att skala och utveckla allt som har med kundrelationer att göra. Oavsett om det handlar om att stötta befintliga säljprocesser, utvärdera er content marketing eller bygga en bättre sales-pipeline har du grunden du behöver för att få värdefulla insikter och förbättra ert arbete över tid.

Hela kundresan från början till slut

Från första kontakten till en långsiktig relation som sträcker sig över flera år. Det är den heltäckande förståelsen för kundresan som gör inbound marketing så framgångsrikt. Istället för att ha en strategi för marketing automation, en annan för content marketing och en tredje för sociala medier samlar inbound marketing alla aktiviteter med målgruppen i fokus. Genom att koppla ihop all kundkommunikation med er hemsida, era säljdialoger och er kundservice blir inbound marketing en effektiv metod för att skapa unika insikter för din verksamhet – och en oslagbar helhetsupplevelse för dina kunder!

webinar-salj-marknad-cover

Marknad och sälj gör varandra bättre

Det är lätt att förstå nyttan av ett nära samarbete mellan sälj och marknad i teorin. Men hur får du det att fungera i praktiken? Vi jobbar dagligen med företag som gör denna förflyttning. Prata gärna med oss så förklarar vi hur ni ska gå tillväga.

Ett vanligt missförstånd är att marknadsavdelningen ska göra halva jobbet genom att skapa leads som säljarna tar över för att ta hem affären. Men inbound marketing fungerar som bäst när marknad och sälj jobbar tillsammans på ett sätt som passar ert bolag. Gemensamma och skräddarsydda processer som centreras runt kunden hjälper er att optimera det interna arbetet och bidrar till sömlösa kundupplevelser.

Invise är proaktiva, genuina, lätta att samarbeta med och leverar hela tiden med det slutgiltiga målet i åtanke

Ludvig & Co
hubspot-elite-award
elite-hubspot

Sveriges första HubSpot Elite Partner

”After many years of success with HubSpot, Invise has become the first Elite partner to be headquartered in Sweden. Invise has set themselves apart by evolving from a marketing agency to a growth agency that helps their customers with the full HubSpot CRM platform. They are results driven, they are super fun, and they are growing very fast. I am delighted to welcome them to HubSpot’s top tier.”

– Yamini Rangan
CCO, HubSpot

Ready. Set. Go. För maxade resultat

maxade-resultat

Inbound marketing är en långsiktig satsning. I vårt samarbete skapar vi en tidslinje tillsammans med dig och ditt team så att du vet vad du har att vänta från dag ett.

Strategi

Vi vet. Det är inte det roligaste att vänta när man bara vill komma igång. Men även om du är väl insatt i inbound marketing är det viktigt att vi börjar med rätt strategi för just ditt bolag. Att tillsammans sätta rätt mål, identifiera mätpunkter, definiera målgrupper och skapa samsyn för satsningen framåt är nyckeln till ett långsiktigt fungerande samarbete och magiska resultat.

Uppsättning

För att få en optimal start behövs rätt teknisk uppsättning och relevanta budskap att dela med era potentiella kunder. Detta är basen som med tiden kommer att växa och fungera som nav i hela ert marknadsarbete. Det är nu det börjar hända saker på riktigt! Normalt brukar uppsättningen ta mellan en till två månader.

Tillväxt

Det är nu de verkliga resultaten kommer. När alla delar i ditt inbound marketing-arbete är igång är det dags för finjustering och optimering. Din inbound marketing utvecklas med ert bolag och ju mer data, insikter och feedback du samlar desto bättre resultat kan du få. När ni har en ökad förståelse för vad som fungerar för just er är det dags att ta vidare din inbound marketing till nästa nivå.

Case

Progressiv rekryteringsbyrå skaffar virtuell marknadsavdelning

Kund
wise
Nya kunder via webben
+ 160%
Besök i kunskapsbanken
+ 257%

Vårt samarbete med Wise Professionals sträcker sig över många år. Tillsammans har vi varit med om både framgångar och utmaningar. Genom åren har vi gått från små projekt till att agera fullständig virtuell marknadsavdelning. Vårt samarbete är otroligt brett så vi har i varierande utsträckning varit med och format i princip allt du möts av i Wise Professionals digitala närvaro.

HubSpot – den enda tech-plattformen du behöver för inbound marketing

001

CRM-system, webbpublicering, marketing automation, sales support och funktioner för customer success. Om vi är mycket snack så är HubSpot all den verkstad du behöver. HubSpots tekniska plattform har det som krävs för att koppla samman de olika delarna i kundresan och få sälj, marknad och kundservice att spela ihop.

HubSpot är ett omfattande verktyg som knyter allt samman, men som också håller hög nivå i varje del för sig. Du väljer själv vilken licens och vilka delar du vill ska ingå i din plattform. Med hjälp av HubSpot får ditt team en 360-graders vy av kundresan. Genom att ta del av analyser och se interaktioner kan ni förbättra upplevelsen för era kunder samtidigt som ni skruvar upp era resultat.

Vanliga frågor och svar

Vad betyder inbound marketing?

Inbound marketing innebär att ett företag förtjänar kundernas uppmärksamhet genom att erbjuda information och funktioner som skapar värde för mottagaren. Genom att förstå målgruppen och målgruppens behov kan verksamheter hjälpa en potentiell kund i varje steg av köpresan med hjälpsamt och utbildande material som tar kunden från A till B och vidare. Exempel på detta kan vara innehåll i form av blogginlägg, artiklar, inlägg på sociala medier, automatiserade mail eller nedladdningsbara e-books. Det kan också vara interaktiva funktioner eller användarvänlig design på en webbplats.

Inbound marketing vs outbound marketing – vad är skillnaden?

Med inbound marketing attraherar du kunder genom att förtjäna deras uppmärksamhet, bygga förtroende och hjälpa dem att lösa sina problem. Det innebär att du utbildar målgruppen på mottagarens villkor genom att erbjuda relevant kommunikation och lotsa dem vidare till nästa steg i köpresan. Exempel på inbound marketing är artiklar, blogginlägg, inlägg i sociala kanaler, personliga mail, e-books, guider, checklistor och videor. 

Med outbound marketing försöker du vinna kunder genom att bryta in i mottagarens vardag med påträngande budskap för att övertyga till köp. Exempel på outbound marketing är kalla samtal, telemarketing, mässdeltagande, radioreklam, banners och klassiska tidningsannonser.

Vad kostar inbound marketing?

Inbound marketing kostar olika mycket för olika typer av verksamheter. Din budget kan se olika ut beroende på hur mycket du vill satsa och vilka resultat du är ute efter. Andra faktorer som påverkar kostnaden för ditt inbound marketing-arbete är vilka resurser du har tillgång till internt. Har du ett helt marknadsteam som består av specialister med de olika kompetenser som behövs kan du göra mycket själv. Har du inte rätt team inhouse behöver du kanske ta in några olika specialister från en byrå.

Hur skapar man en strategi för inbound marketing?

En inbound marketing-strategi innehåller flera delar, men grundar sig alltid i företagets affärsmål. Viktiga delar för att ta fram en strategi är fördjupad kunskap om målgruppen, analys, teknisk lösning, content marketing, kanalval och annonsering. Behöver du hjälp att komma igång? Boka ett kostnadsfritt videomöte med en av våra inbound-specialister!

Hur mycket tid tar inbound marketing?

Inbound är brett. Hur mycket tid du behöver investera beror såklart på vad du vill göra och hur din marknads- och säljavdelning är organiserad. Det kan röra sig om allt från några timmar i månaden till flera heltidstjänster.

När kan jag se resultat av min inbound marketing?

Beroende av var ni står idag tar det olika lång tid men generellt börjar resultat komma inom 2-6 månader. ROI kan ta längre tid än så, speciellt vid långa säljcykler.

Måste man använda HubSpot för inbound marketing?

Ja, vi tycker det. När det kommer till inbound marketing finns det ingen plattform som slår HubSpot! Som partners är vi såklart partiska, men det påverkar inte det faktum att HubSpot är utvecklat för att få maximal utväxling av inbound marketing. Det går att använda andra verktyg, plattformar och tjänster för inbound marketing, men du kommer till viss del av vara begränsad. Med HubSpot har du alla funktioner du behöver samlade på ett ställe – smidigast för dig och för dina kunder.

Vem passar inbound marketing för?

Inbound marketing är bredare än många tror och passar för nästan alla bolag. Det största undantaget är FMCG där säljcyklerna är mycket korta. Prata med oss så förklarar vi vilka resultat ni kan vänta av att börja jobba med inbound marketing.

Vilka kompetenser behövs för inbound marketing?

Marknad, sälj och produktägare måste vara representerade i någon form för att du ska lyckas med inbound marketing. Många gånger är det även bra att ha med IT på vissa delar.

Är ni roliga att jobba med?

Ja, enligt oss är vi den roligaste samarbetspartnern du kan ha! Men sånt är ju subjektivt. Testa och se vad du tycker!

linnea-lundmark-04
marknad-salj-IM
om-invise-small

Prata med oss som kan inbound

Är inbound marketing rätt för dig? Hur börjar du? Vilka mål ska du sätta? Och vad kan du förvänta dig?

Våra specialister är inte bara proffs på inbound. De har också en passion för att hitta skräddarsydda lösningar som hjälper företag att nå sina mål på ett effektivt sätt.

Vill du veta mer? Träffa en av våra inboundspecialister för ett kostnadsfritt 30 minuters möte online där du får tips och råd om inbound marketing.