Hemligheten bakom en bra contentmix är inte att producera nytt innehåll på löpande band. Det handlar om att ta vara på de mästerverk du redan skapat och maxa pontentialen. Här är några tips på hur du kan spara tid genom att återvinna content på olika sätt.

Hitta dina rockstjärnor

Hur vet du vilket content du ska återanvända? Börja med att gräva i din egen statistik! Har du några stjärnkantade blogginlägg som sticker ut genom att dra iväg i trafik månad efter månad? Eller några poster i dina sociala kanaler som har gått ovanligt bra? Då har du hittat dina rockstjärnor, aka materialet du ska fokusera på! Det kan vara ett blogginlägg, ett podcastavsnitt, en video, en sociala medier-post eller vad som helst som särskiljer sig från mängden.

Gör blogginlägg till en podcast eller tvärtom

Det enklaste sättet att återvinna innehåll är att återskapa content i ett annat format. Gör ett eller flera blogginlägg av ditt populäraste podcastavsnitt eller bryt ut tips eller intressanta citat från avsnittet och skapa inlägg till dina sociala medier-kanaler – lägg till bilder och du har en video. Content som håller hög kvalitet går ofta att vrida och vända på för att passa alla tänkbara format och kanaler. Spåna fritt så kommer du plötsligt ha fyra nya contentidéer utan att ha gjort en enda minuts research.

Gör ett inlägg om dina inlägg

När du tror att du har vridit ur varenda droppe av ditt rockstjärnecontent finns det ännu ett knep att ta till. Samla dina mest lästa blogginlägg i en lista, eller skriv en sammanfattning av månadens/halvårets/säsongens/årets spaningar. “Våra 3 mest lästa blogginlägg i juni”, “4 viktiga insikter om content marketing” eller varför inte “Vi sammanfattar vårens inbound marketing-trender”? I inläggen listar du dina tidigare blogginlägg och skriver lite kort om varje. Det är nästan så att det här kan bli ett stående inslag – eller hur? 😉

Återvinn ditt videomaterial

Sitter du på massa videomaterial från webinars eller produktfilmer? Fundera över hur du kan återanvända det på bästa sätt. Du kan till exempel klippa ut sekvenser ur ett webinar och göra det till kortare klipp för dina sociala kanaler. Eller varför inte göra som Ica? De skapade ett hundratal giffar av sina filmer från den populära reklamsåpan som sänts under 18 år. Ett underbart sätt att ta vara på arkivmaterial och ge det nytt liv för en annan generation. Snyggt jobbat, Ica!

Tidlöst innehåll (evergreen content)

Begreppet “evergreen content” brukar användas för innehåll som är tidlöst. Det kan vara teman som återkommer varje säsong, som julklappstips eller recept till midsommarsillen. Eller innehåll som besvarar ständigt aktuella frågor som “

Den här typen av content har lång livslängd och ger dig en stadig trafik till din webbplats. Men kom ihåg att optimera materialet från år till år så att din “evergreen” ständigt är relevant och aktuell.

Det var några tips på hur du kan återanvända bra innehåll. Vill du ha fler?

Lycka till med att hitta dina rockstjärnor och maxa ditt content!