Buyer’s journey är ett riktigt smart sätt att binda samman säljcykeln med ert content. Det här kommer verkligen att göra susen för er content-kalender då ni kommer att få en överblick på hur väl ert content hjälper era leads genom säljcykeln. Det hjälper er även att se var i säljcykeln era leads befinner sig genom att se vilket content de har tagit del av.

Det är vanligt att svänga sig med de engelska termerna när man pratar om Buyer’s journey: awareness, concideration, decision. Vi har dock valt att svenskifiera processen och kalla det för köparens resa.

Så ska du tänka kring köparens resa/buyer’s journey

Du kan se köparens resa som era potentiella kunders utbildningsnivå. Ju mer utbildade de är, desto närmare köp kommer de att komma. Här förklaras de olika stegen:

Medvetenhet / Awareness

Leadet upplever och uttrycker symptom på ett problem eller möjlighet. Försöker sätta ord på det den upplever. Exempel: Varför har vår försäljning gått ner de senaste åren?

Förslag på content:

Nyckelord: felsök, problem, lösning, risker, uppgradera, förbättra, optimera, förhindra etc. Tänk gärna lite clickbait, det skadar aldrig! 😉

Övervägande / Consideration

Leadet har nu tydligt definierat samt satt ett namn på problemet eller möjligheten. Exempel: Inbound marketing kan stötta våra säljare i befintliga och nya säljprocesser.

Förslag på content:

Nyckelord: lösning, leverantör, tjänst, verktyg, program etc.

Följ oss gärna på LinkedIn för att ta del av det senaste!

Köp / Decision

Leadet har nu valt en strategi, metod eller förhållningssätt. Nu gör den research och tar fram en lista på potentiella leverantörer/konsulter. Sedan väljer de den som som bäst passar deras utmaningar/möjligheter. (För vår egen del så sker en stor del av detta i samband med verkliga möten.) Exempel: Invise har koll på läget. Jämfört med XXX är de proaktiva och kommer med konkreta strategier och lösningar.

Förslag på content:

Nyckelord: jämföra, versus, fördelar och nackdelar, benchmark, test, recensioner.

Köparens resa och buyer persona

För att verkligen få avkastning på content-insatserna ska du tänka buyer persona, buyer persona och ännu mer buyer persona! (Läs på om buyer persona här.)

En köparens resa passar nämligen inte alla buyer personas, one size doesn’t fit all. Det här är verkligen superviktigt. Så se till att verkligen lära känna era buyer personas på djupet och skapa en köparens resa för var och en av dem. Ett blogginlägg kan givetvis passa flera buyer personas, men kanske på olika ställen i köparens resa.

Se till att sortera upp allt ert content i en excelfil med följande kolumner:

  • Titel
  • Typ av content
  • Buyer persona
  • Del av buyer’s journey
  • Länk till content
  • Datum det publicerades

Försök att dela upp ert content efter tumregeln: Medvetande 40 %, Övervägande 40 %, Köp 20 %. Det här kommer verkligen att ge er en helt ny förståelse för ert content – och inte minst vilka delar ni bör jobba upp!

Lycka till. 🙂

PS. Vill du veta mer om köpresan? Kontakta oss!