Marknad

Checklista för sociala medier i kristider


Tiga är silver, tala är guld

Under en kris är det bättre att säga något än att inte säga något alls. Definiera vad som är centralt för er att kommunicera och slå fast värderingar att luta er mot. Kanske räcker det med att bara skicka ut kärlek till nätverket eller så har ni en proaktiv plan ni vill dela med er av. Det viktigaste är att ni visar era följare att ni finns och att ni kommer göra vad ni kan för att jobba fram nya lösningar när spelplanen förändrats.

Osäkra tider? Detta vill dina kunder se i sociala medier just nu

Sänk frekvensen på inlägg

I vissa fall kan det vara klokt att pausa en del planerade inlägg. Det är inte läge att publicera ett blogginlägg från 2017 om hur branschen är stekhet, eller hur man som egenföretagare tjänar mest pengar. Försök att snabbt ta fram nytt content som är anpassat efter rådande läge och publicera sådant som är relevant just nu. Är detta inte möjligt så kan det vara bättre att ligga lågt på sociala medier ett tag.

Utse en ansvarig

Det är många som har starka åsikter under en samhällskris och det är ingen nyhet att kommentarsfälten ofta går heta på sociala medier. Utse en person internt på företaget som har huvudansvaret för att hantera kommentarer och annan aktivitet på kanalerna. Ta fram en lathund för hur man bör besvara kritiska röster och bestäm hur snabbt en kommentar ska besvaras.

Dela med er av experttips

Ingen av oss har någonsin levt i denna “coronavärld”, så det kan vara svårt att veta hur man ska fortsätta driva sin business framåt. Dela med er av er expertis och skicka ut diverse tips till era följare kring hur de ska tänka och agera. Har ni hittat lösningen på en tuff utmaning – sprid detta vidare och hjälp någon som kanske har samma problem. 

Bli proffs på social selling

Många av oss märker av krisen i form av minskad beläggning. Men sura inte ihop för det, just nu passar det utmärkt att vässa era social selling-skills!

Läs våra bästa tips här och sätt igång!

Det kan kännas snårigt att navigera sig fram i denna nya verklighet – speciellt på sociala medier. Men använd dig av våra tips ovan så kanske det känns lite enklare att hantera era kanaler. Stort lycka till!

Utvalt erbjudande  Hjälp att anpassa din kommunikation Se våra kampanjpriser

Under en kristid sprids information som en löpeld och många vänder sig till sociala medier för en snabb nyhetskälla. Därför är det viktigt att som företag synas och höras på sina sociala kanaler – men det finns några saker du behöver tänka extra noga på just nu. Läs alla våra tips här!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer