Sälj

Social selling: 3 tips i kristider


Som vi har skrivit om tidigare så handlar social selling om att låta sociala medier bli en naturlig del av företagets säljarbete. LinkedIn är fortfarande den främsta kanalen för social selling inom B2B, och då många arbetar remote just nu är det rätt läge att bli ett LinkedIn-proffs som hjälper företaget mot nya affärer. 

1. Alla på företaget kan jobba med social selling

Det är viktigt att betona att social selling är något alla medarbetare kan engagera sig i. Det är inte bara säljarna som kan dra in nya affärer, utan all personal kan och bör bli ambassadörer för företaget. För att uppnå bäst effekt bör du integrera ett social selling-tänk i dina vardagliga rutiner och arbeta metodiskt med det varje dag. Några exempel på hur du och dina kollegor kan gå tillväga:

  • Våga ta kontakt med personer du aldrig träffat som du inspireras av eller som arbetar på intressanta företag i liknande roller som dig själv. 
  • Var aktiv och dela exempelvis spännande inlägg och skriv kommentarer. Våga också vara personlig i situationer där det känns lämpligt.
  • När ni börjat arbeta med en ny kund kan du direkt lägga till personerna du har kontakt med på LinkedIn. 
  • Inför ett stundande webbinarium – sprid information om detta på LinkedIn. Efter webbinariet sen du sedan även lägga till deltagarna på LinkedIn. Det här kan göra att just ert företag är top of mind hos dem i framtiden.

Tips: Har du svårt att komma på vad du ska skriva när du ska dela ett inlägg på sociala medier? Dela ett inlägg någon annan på företaget skrivit. Du kan också dela ett inlägg direkt från företagets LinkedIn och sedan skriva en tillhörande personlig kommentar.

Utvalt erbjudande  Digitalisera din säljavdelning Se våra kampanjpriser

2. Dela hellre dina tankar än länkar

Nu har vi förvisso precis sagt att du ska dela inlägg, och självklart, det tycker vi att du ska! Men, vi måste vara tydliga med att social selling inte enbart går ut på på att länka till just er hemsida eller blogg. Självklart ska du göra det till viss del, men det viktigaste av allt är att anställda agerar företagets ansikte utåt genom att visa sina ståndpunkter och sin expertis!  

Man kan säga att det resulterar i en indirekt marknadsföring av företaget. Genom att du delar med dig av tankar och funderingar på LinkedIn ser ju personerna i ditt flöde att det är just du som har skrivit inlägget, vilken titel du har och var du jobbar. 

Anledningen till att man ska vara försiktig med att dela för mycket länkar är att LinkedIns algoritmer inte uppskattar länkdelning. Helst vill de så klart att alla ska stanna kvar på deras sida. Det kan därför leda till att inlägg med länkar inte presterar så bra. Så istället för att dela en länk kan du dela en bild eller video, eller bara skriva en intresseväckande text. Vill du gärna ha med en länk är ett alternativ att lägga den i kommentarsfältet.

Kom ihåg: Lyckad social selling handlar inte om att dela så många inlägg som möjligt, utan att informationen du delar är relevant och att den delas med relevanta personer. Du vill inte riskera att följarna upplever att de blir spammade.

3. Gå en social selling-utbildning

För dig som har tid över just nu är bland det bästa du kan göra att skaffa dig nya kunskaper och insikter som du kan dra nytta av när livet återgår till det normala igen. Vill du stärka dina kunskaper inom social selling, varför inte passa på att gå en utbildning? 

Det finns många företag som erbjuder utbildningar, och självklart gör även vi på Invise det! I vår utbildning om social selling berättar en av våra grymma sociala medier-specialister hur det funkar och visar de olika delar av LinkedIn du bör ha koll på. Men viktigast av allt: efter utbildningen kommer du att veta hur du såväl stärker ditt varumärke som får in fler leads! 

Då vi vet att många har fått dra ner på sin budget just nu har vi kraftigt sänkt priset på utbildningen för att fler ska ha möjlighet att ta del av den. Här kan du läsa mer om vår intensivkurs i social selling!

Rekommenderad guide  Checklista för marknadschefen under coronakrisen Hämta guide

Just nu är det viktigare än någonsin att fortsätta att aktivt kommunicera utåt för att vara top of mind hos befintliga och potentiella kunder. Social selling kräver varken någon budget eller direkta kundmöten och är därför perfekt att arbeta med just nu då många arbetar på distans. När det kan resultera i fler leads och ett starkare varumärke – vad väntar du på?

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer