Under rådande samhällskris svämmar sociala medier över av diverse åsikter till höger och vänster. Vem som helst kan ta på sig rollen som opinionsbildare och hävda att du ska blåsa en hårtork i näsan för att döda viruset. Sånt vill dina kunder inte läsa om. I detta blogginlägg kommer vi gå igenom vad kunderna egentligen vill se i sociala medier under coronakrisen.

Positiva nyheter

De absolut trevligaste uppdateringarna man ser i flödet just nu är de positiva budskapen.
Hur det svenska folket steppar upp när det behövs – vår befolkning stannar hemma och går bara ut för att handla åt en gammal granne eller svärmor. Insamlingar till musikbranschen har startats, vi backar våra restaurangverksamheter och vi handlar från vår lokala Icabutik. Vårt samhälle visar just nu civilkurage och medmänsklighet. Sådant kan få vilken surgubbe som helst att fälla en tår. Vad har ditt företag sett för positiva aspekter från krisen? Färre frånvaro, nya interna engagemang som inte hade blivit av om det inte vore för corona? Visa upp allt positivt som händer i företaget! Dina kunder och ditt nätverk behöver det.

Fakta från trovärdiga källor

Ett bastubad eller, ännu värre, en hårfön i näsan kommer inte bota det elaka coronaviruset. Det kommer förmodligen bara göra dig sjukare. I en krissituation är det allra viktigaste att förhålla sig källkritisk. Tro inte på allt du läser. Hur gärna du än vill tro att delfiner simmar i Venedigs kanaler så är inte allt som skrivs på sociala medier sant. Som företag bör du inte publicera ett expertutlåtande om huruvida det var rätt att slopa karensdagen eller ej. Hänvisa dina följare att lyssna på uppdateringar från regeringen, myndigheter eller de stora nyhetsaktörerna. 

Drömmar om framtiden

Även om det känns tufft på många plan just nu så kommer stormen rida ut – förr eller senare. Därför är det fint att tillåta sig sia om vad vår nya framtid kommer innehålla. Låt oss drömma om år 2022 när Anders Tegnell vinner Let’s Dance eller varför inte hoppas på en framtid där Greta Thunberg besegrade stormakterna och utsläppen minskade med 90%. 

Spåna på vilka nyttor du tror att krisen kommer ha för just din bransch. Kanske svänger marknaden så snabbt att ni måste anställa 40 nya medarbetare i slutet av året. Det är okej att drömma. Ingen vet hur den närmsta tiden kommer se ut, men alla framtidsspaningar vi ser i flödet inbringar hopp om en tid då allt detta är förbi oss.

Nya arbetssätt

Tänk vilken tur i oturen att pandemin slog till 2020 när vi faktiskt kan göra det mesta digitalt. Hade krisen dragit över Sverige för 15 år sedan hade läget sett helt annorlunda ut. Nu kan vi hålla våra teammöten online, de flesta kan arbeta utan att resa kommunalt till kontoret, vi kan hitta nya vägar. Dela med dig av hur din arbetsplats hanterar krisen. Hur anpassar ni er verksamhet för era kunder just nu? Berätta gärna om nya, utvecklade erbjudanden och visa hur ni behåller er företagskultur – trots karantän. 

Läs också: Allt du behöver veta om marknadsföring i sociala medier

Bubblare: Humor

Mitt i allt elände måste man också tillåta sig själv att skratta. För hemmakontoret kan bjuda på en del humoristiska inslag. Kanske springer det förbi en naken barnrumpa under ett onlinemöte eller så glömmer kollegan att stänga av sin kamera när hen går på toaletten. Det är okej att ha roligt mitt i allt. Livet kommer gå vidare så sprid gärna humor på dina sociala kanaler.

Vi vet att läget är allvarligt, men det är ingen idé att kritisera myndigheter eller lägga ut ännu en snyfthistoria. Lyft dig själv, din verksamhet och dina medmänniskor på sociala medier så kommer vi alla må lite bättre i slutet av dagen.