Recruiment marketing

7 tips för att minska era rekryterings­kostnader

minska rekryteringskostnader

Företag som har ett starkt employer brand har i snitt 50% lägre kostnad per rekrytering. Genom att arbeta proaktivt med er talangförsörjning kommer ni också att kunna minska era rekryteringskostnader – och få stora vinster kring företagskulturen och kandidatupplevelsen på köpet. Här är våra sju bästa tips på hur du lyckas.

1. Satsa 100% på nöjda medarbetare

Om era medarbetare trivs har ni mindre personalomsättning och således mindre rekryteringskostnader. Så börja där – jobba aktivt med er företagskultur!

2. Ta kontroll över ert employer brand

Ni har ett arbetsgivarvarumärke – oavsett om ni arbetar med det aktivt eller ej. Ta kontroll över vad ni kommunicerar utåt och omsätt er kultur till ett starkt employer brand. Genom att göra era medarbetare till ambassadörer blir ni trovärdiga och de kommer att hjälpa er med kostnadseffektiv rekrytering!

Lästips: 10 sätt att kommunicera ert employer brand med grymt content

3. Skapa en relevant kandidatpipe

Vänta inte till det är dags att annonsera en specifik roll. Skapa kontinuerligt employer branding-content som er candidate persona och andra målgrupper attraheras av och engagera dem i vad ert företag har att erbjuda. På så sätt kommer kandidater som matchar era värderingar söka sig självmant till er och ni behöver lägga mindre budget på annonsering.

4. Optimera er kandidatresa

Sätt en strategi och mål för er kandidatresa och optimera den kontinuerligt. Var är ni starka? Var tappar ni kandidater? Genom att veta var ni är som mest och minst lönsamma i kandidatresan kan ni få ut det mesta av er budget!

Lästips: 17 KPI:er för att mäta er framgång inom recruitment marketing

5. Automatisera

Automatisera de delar i processen där det personliga mötet inte ger värde. Lägg istället tid på att säkerställa att det blir en perfekt match för rollen och en bra kandidatupplevelse. På så sätt blir rekryteringarna mer kvalitativa och färre omtag behövs. Inte minst stärker ni ert arbetsgivarvarumärke, då även de som inte fick jobbet känner sig nöjda med processen. För att garantera detta hela vägen är även nästa punkt av högsta relevans:

6. Kommunicera

Kommunikation är A och O vid en rekryteringsprocess. Se det lite som att bjuda ut någon på dejt. Du har tagit mod till dig, du har ställt frågan, du väntar spänt på ett svar. Sen: radiotystnad. Kommer du att prata väl om den personen sen – om hen inte ens bemödat sig med att svara? Nej, såklart inte (snarare tvärtom).

Behandla därför alla kandidater med respekt. Hör av er med korta uppdateringar om hur det går i processen och ge klara besked. Detta kan också automatiseras och skapa ett stort värde för er på sikt, då ni bygger ert employer brand likväl som en bra kandidatpipe.

Lär dig mer om recruitment marketing – så kan hemligheterna bakom framgångsrik marknadsföring ta din rekrytering till nya nivåer.

7. Pre- & onboarding

Kandidatresan tar inte slut bara för att avtalet är signerat. Här finns ett ypperligt fönster att introducera den nya medarbetaren till er kultur och snabbt göra även hen till ambassadör för ert företag och varumärke. Genom att investera i en digital pre- och onboardingprocess får ni större möjligheter att optimera och utnyttja denna värdefulla tid på bästa sätt. Inte bara har ni möjlighet att skapa ambassadörer – den nyanställda kommer med största sannolikhet snabbare in i jobbet och stannar längre!

Nyfiken på hur du fortsätta minska kostnaderna för rekrytering och attrahera rätt kandidater till din verksamhet? Ladda ner vår guide Vad är recruitment marketing och lär dig allt om hur du med smartare marknadsföringsmetoder kan effektivisera och optimera din rekrytering inför framtiden.

Publicerad

Läs mer