Recruiment marketing

Candidate persona – ”Are you talking to me?”


Oavsett vilken kommunikation du jobbar med – mot kund, potentiella kandidater eller medarbetare – så är det otroligt viktigt att anpassa kommunikationen till mottagaren.

Det absolut bästa sättet att göra detta på är att ta fram en persona. Inom marknadsföring är en buyer persona grunden för all kommunikation. Men inom recruitment marketing – ja, då handlar det såklart om en candidate persona.

Vad är då en candidate persona?

En candidate persona är en semi-fiktiv beskrivning av den ideala medarbetaren för en viss roll och ett visst team. Det är helt enkelt ett sätt att lära känna kandidatmålgruppen och förstå vad som intresserar, attraherar och engagerar de vi helst av allt vill anställa.

Candidate personas används för att utforma kommunikativa budskap mot dina potentiella kandidater. Underlaget är ett värdefullt verktyg att använda i framtagning av all typ av employer branding-material – som platsannonser, kampanjer, personaliserade email, texter för artiklar och på hemsida, inbound recruiting, filmer, material för sociala medier, design och bildsättning, strategisk contentplanering och annat innehåll som kräver skräddarsydd kommunikation.

Kom igång direkt med vår mall för candidate persona

Hur kan en candidate persona hjälpa mig?

Den kan hjälpa dig att:

  • Skapa mer relevanta annonser och employer branding-material som leder till fler och mer relevanta ansökningar
  • Identifiera de bästa kanalerna för att nå just de kandidater du önskar
  • Effektivisera och kvalitetshöja upplevelsen i början av kandidatresan
  • Sänka cost per hire då du genom proaktivt arbete mot rätt målgrupp kan rekrytera mer från befintliga nätverk

Hur skapar du en candidate persona?

Det finns tre viktiga saker att fokusera på:

Research

Candidate personas måste baseras på data, inte magkänsla och antaganden. För bästa resultat bör din research innefatta medarbetare, kandidater och intressenter i rekryteringsprocessen. Helst bör du ha en persona för varje roll du jobbar med mer frekvent.

Analys

När du sammanställt all data är det dags att organisera och analysera informationen för att identifiera trender och egenskaper. Det är här din persona verkligen börjar ta form. Målet är att skapa en lista över kvaliteter och egenskaper som utgör den perfekta kandidaten samt förstå vad som motiverar dem och demotiverar dem till att söka ett jobb.

Sammanställning

Nu är det dags att sätta ihop din candidate persona. I detta skede använder du de insikter du fått för att skapa en beskrivning av den hypotetiska kandidaten. Det är viktigt att komma ihåg att slutprodukten inte ska vara en jobbeskrivning, utan snarare en bild av din idealiska medarbetare. Säkerställ att din persona är representativ för en verklig människa och var inte rädd för att vara kreativ – många företag ger sina personas namn och bilder så att de framstår som mer realistiska och flerdimensionella.

Behöver du hjälp att komma igång? Börja genom att ladda ner vår mall för candidate persona! Kontakta sedan vår recruitment marketing-specialist Annika Bagge, för experthjälp på vägen.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Så känner säkert många när de får ett mail eller ett inlägg i sina sociala flöden som känns helt fel. Jag, som jobbat med marknadsföring och rekrytering i hela mitt liv, fick nyligen ett InMail med en förfrågan om jag var intresserad av en roll som utvecklare i Göteborg. Jag kunde inte låta bli att le. Här har man helt klart inte gjort sin målgruppsanalys – och nailat sin candidate persona.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer