Vill du kunna rekrytera mer ur befintliga nätverk? Då behöver du kontinuerligt fylla på din pipe med relevanta kandidater. För att göra det behöver du kommunicera ditt employer brand effektivt mot främst passiva kandidater. Det gör du genom employer branding-content som på ett autentiskt sätt berättar er story.

Bjud in bakom kulisserna och lyft de saker som gör just er unika. Då kommer du attrahera och behålla de medarbetare som matchar er kultur och vision.

För att lyckas behöver du veta vad du ska berätta och hitta rätt kanaler för att göra det. Vi har sammanställt några tips för att komma igång!

10 idéer som hjälper dig komma igång med employer branding-kommunikation

Du kan tänka på var och en av dessa idéer som en kategori. Försök sen att komma på 10 idéer för varje kategori. Det ger er 100 idéer att kommunicera ert employer brand på – inte dåligt, va?

1: Ta vara på dina medarbetares kreativitet

Även om inte alla är bekväma med att vara ansiktet utåt för företaget bidrar var och en på ett unikt sätt. Alla medarbetare kan vara en bra källa till content oavsett om de vill skriva blogginlägg och artiklar, spela in en tutorial eller skapa underhållande innehåll för sociala medier. Att uppmuntra medarbetarna till att bidra med sitt eget content är ett utmärkt sätt att sätta ditt företags expertis, passion och vision i rampljuset.

Exempel: Spotify bad sina sommarpraktikanter att dokumentera sin upplevelse, vilket gav en härlig och äkta story om livet på kontoret, medarbetarna och kulturen.

2: Besvara potentiella kandidaters frågor

När människor befinner sig i medvetenhets- och övervägandefasen av kandidatresan kommer de att göra research om ditt företag för att se om det matchar vad de söker. 79% av alla jobbsökande använder sociala medier i sin research. Du kan möta dem där och besvara frågor som de kan tänkas ha för att övertyga dem att söka sig till er. Hitta sätt att berätta vilka ni är, vad ni står för och varför medarbetare trivs hos er.

3: Berätta saker som din konkurrent inte kan

Det är inte lätt att attrahera och behålla de bästa talangerna. Du måste kommunicera det som gör er unika och övertyga att ni är bättre än era konkurrenter. Här är det show not tell som gäller; du behöver på ett autentiskt sätt visa hur det är att vara en av er.

Tips: Gör en analys av ert employer brand för att få en känsla av hur ni står er som arbetsgivare i jämförelse med era konkurrenter. Titta sedan på likheter och skillnader mellan dig och dina konkurrenter. Vad har ni glömt att berätta? Hur kan ni lyfta fram era styrkor?

4: Belys den skillnad ert företag gör för människor och samhälle

Idag är många väldigt värderingsstyrda. Mjuka värden är ofta viktigare än vilka förmåner man erbjuder. Ett av de smartaste sätten att sticka ut är att berätta om er vision, ert uppdrag och värderingar på ett lustfyllt och äkta sätt.

Tips: Om ni har ett CSR-initiativ, varför inte kroka arm med de företag ni samarbetar med och ta fram gemensamt content för er gemensamma hjärtefråga?

Kom ihåg!

Du kommunicerar inte bara med ditt content till potentiella medarbetare. Dina nuvarande anställda vill också känna tillhörighet och stolthet över ert employer brand. De stories du berättar är lika viktiga för dem som för kandidater som kommer i kontakt med ert employer brand för första gången.

5: Berätta om ert EVP

Att prata om sitt EVP betyder inte att du ska lista hela ert förmånspaket i sociala medier eller på karriärsidan. Bygg istället stories kring vad ni erbjuder och varför. Att koppla era förmåner till era värderingar är också värdefullt.

Det här är extra viktigt om du inte kan konkurrera med höga löner. Betona istället de mjuka värdena och att man hos er har kul på jobbet och mår bra.

Tips: Lyft goda resultat från en medarbetarundersökning t ex som infographics.

6: Berätta om hur ni arbetar

Som kandidat vill man gärna veta hur en dag på jobbet ser ut. Ta med dem till deras potentiella framtid – vilka kunder jobbar ni med, vilka verktyg använder ni, hur ser ledarskapet på företaget ut, feedback-kulturen, möteskulturen, etc.

Tips: Låt olika medarbetare driva ert Instagram-konto under en vecka.

7: Bjud hem kandidaterna

Miljön du arbetar i är viktig, även om det är ett hemmakontor. Att visa upp er arbetsmiljö kan bidra till att det känns personligt och få människor att känna sig välkomna.

Tips: Skapa en VR-tour av ert kontor. Nu när många sitter hemma kan det hjälpa både befintliga medarbetare att känna en längtan till kontoret samt locka framtida medarbetare.

8: Var mänsklig

Varje företag är en gemenskap av människor som bryr sig om mänskliga saker. Kunder, framgångar, misslyckanden, event, fester, internskämt – allt detta kan bli bra content som stärker ert employer brand.

Tips: Kör ni Kahoot på interna möten? Har ni en gemensam Spotify-lista? Har många husdjur som de gillar att visa bilder på? Dela med er av detta även externt!

9: Visa siffror

Siffror är uppskattat content. Använd siffrorna för att underbygga er vision och kultur. Vi har tidigare nämnt resultat från medarbetarundersökningen, men varför inte också visa siffror på hur nöjda era kunder är med er? Hur det går för företaget och mer roliga fakta – som hur många språk era medarbetare kan tillsammans och hur många kaffekoppar de dricker på en vecka.

Tips: Jobbar ni med välgörenhet är det super att kunna dela siffror kring vad era bidrag lett till.

10: Video är det bästa formatet

Blogginlägg och artiklar är toppen. Men det finns inget som kan berätta en story eller förmedla en känsla så bra som rörligt. Forskning visar dessutom att vår hjärna hanterar information från en video 60 000 gånger snabbare än från en text och att vi människor kommer ihåg 95 % mer av en video vi sett jämfört med om vi läst en text.

Exempel på bra employer branding-filmer:

När du kommunicerar ditt employer brand – tänk också på att:

Skapa candidate personas
En candidate persona är en semi-fiktiv beskrivning av den ideala medarbetaren för en viss roll. Den hjälper dig att skapa mer relevant employer branding-content, det leder till fler och mer relevanta ansökningar. Läs mer om candidate personas här.

Mäta din framgång
Sätt KPI:er och mål för att ta reda på om ditt content fungerar. På så sätt kan du hela tiden utveckla ditt content så att det effektivt når och berör de målgrupper du vill nå.

Och om du behöver hjälp med att kommunicera ert employer brand, tveka inte att kontakta vår recruitment marketing manager Annika!