Är ni nöjda med er employer branding-strategi och har en plan för hur ni ska implementera den internt? Bra! Nu behöver du en strategi för hur du ska kommunicera ert employer brand externt.

Ditt employer brand är nyckeln till framtidens rekrytering

Trots en osäker arbetsmarknad är employer branding ett sökord som rankar högt. Medarbetarna är den viktigaste tillgången för ett företag, har alltid varit och kommer alltid att vara. De är anledningen till att ditt företag kan vara så framgångsrikt som det är. Om bolaget ska fortsätta att vara framgångsrikt är du beroende av att attrahera, utveckla och behålla kompetenta medarbetare.

Företag som har ett starkt employer brand minskar kostnaderna per rekrytering med 50%.
(Källa: LinkedIn Employer Brand Statistics)

Sno tänket från er marknadsavdelning

För att lyckas vinna talanger till ditt företag behöver du kommunicera externt varför just ni är en attraktiv arbetsplats. Utöver kontinuerligt arbete med att hålla er företagskultur levande och få er employer branding-strategi att kännas i allas ryggrader är detta det viktigaste för framtidens lyckade rekryteringar. 

Här behöver du alltså tänka lite som en marknadsförare! Ta hjälp av er marknadsavdelning, eller en extern byråpartner, för att hitta rätt svar på de frågor som ska ta er framåt i detta projekt.

Du behöver ta reda på:

  • Vilka vill du nå ut till?
  • Var och hur når du dem?
  • Vilket content ska du nå dem med?

På samma sätt som dina kollegor på marknadsavdelningen sätter en kommunikationsplan – genom att ta fram personas för era produkter eller tjänster, bygga en attraktiv och konverterande hemsida, skapa och sprida content genom sociala medier och marketing automation – behöver du göra detsamma för att kommunicera ert employer brand.

Hur funkar det egentligen? Läs mer: Recruitment marketing

Segmentera rätt i guldgruvan av kandidater

Tänk vilket försprång du har genom det hav av personer som redan visat intresse för just er som arbetsgivare, genom att ansöka till en roll som ni annonserat! Börja därför med att segmentera de kandidater som redan finns i ert system och skapa en kommunikationsstrategi för ert employer brand. Då har du kommit en god bit på väg till att attrahera just de kandidater som kan ta ditt företag till nästa nivå.

Är du nyfiken på hur du tar ditt employer brand till nästa nivå genom att tänka lite mer som marknad? Hör av dig till Annika så får du hjälp att ta de första stegen!