Marknad, Sälj, Business

Vilka ska ha tillgång till Hubspot?


Okej, så du har bestämt dig för att gå över till Inbound Marketing och använda Hubspot som verktyg. Nu behöver du bestämma vilka som ska vara med och sköta och ha tillgång till ert konto. Eftersom det är ett verktyg både för marknad och sälj måste flera olika personer på företaget ha tillgång. Någon behöver publicera material, en annan ta ut rapporter och en tredje hålla koll på säljpipelinen. Med alla våra kunder går vi igenom det här innan uppstart, så köper du Hubspot från oss kommer du inte behöva känna någon stress över den här biten.

Inbound hos Invise

Vi kör fullt ut på mottot om att ”leva som vi lär” så jag tänkte använda oss själva som exempel på hur organisationen för inbound kan se ut. Våra Hubspotexperter utgör vårt marknadsteam. Marknad ser till att analysera all trafik fram till att ett lead går från Marketing Qualified Lead (MQL) till Sales Qualified Lead (SQL). När de blivit ett SQL tar sälj över och ser om det är dags att boka ett möte eller fortsätta värma dem tills de är redo.

Blogginlägg: ”Men mina säljare orkar inte lära sig ett nytt system”

En gång i veckan har vi ett gemensamt inboundmöte för alla som är involverade i vår egen inbound. Vi går igenom alla siffror och ser snabbt om vi exempelvis har fel typ SQL och sälj helt enkelt får för fel leads att gå på. Marknad och sälj kan då tillsammans justera direkt vad som ska kvalificera till MQL och SQL. När rätt personer på företaget har tillgång till Hubspot blir systemet relevant för hela företaget och alla känner sig involverade.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer