Marknad, Business

Svårt att hinna med?


Vi träffar dagligen företag där tiden till de digitala kanalerna inte räcker till. Viljan finns där men prioriteringarna är helt enkelt annorlunda. För med den snabba utveckling som varit så måste man som företag vara på tå och aktiv inom väldigt många områden för att lyckas online. Inte nog med att det är många områden att hålla koll på, det krävs ofta flera kompetenser.

Hur svårt kan det vara?
Backar vi bandet några år så hade man som företag en webbyrå och/eller kanske en webbmaster som skötte hemsidan. Var det ett mindre företag sattes kanske ekonomitjejen Anna på att hantera webben och de sociala medierna eftersom ”hon är ung och kan det där med internet”. So far so good. Nu är det inte riktigt så enkelt längre, idag behöver alla företag satsa regelbundna resurser på områden som:

  • Webbutveckling
  • Sökmotoroptimering, SEO
  • Sociala medier
  • Content (text, foto, digital design)
  • Analys
  • PPC och social annonsering
  • Konvertering
  • Leadshantering
Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Den kanske största boven i dramat för många är att man underskattar vikten av kompetens och tid för att lyckas med allt detta. I det dagliga arbetet är det lätt att lösa situationer för stunden, som att sätta upp en presentationssida inom något av de sociala medierna. Men resultaten kommer inte av en presentationssida, de kommer av konsekvent och regelbunden aktivitet mot ett tydligt mål, oavsett vad det gäller.

Häng inte läpp!
Känner du dig träffad efter att ha läst det här? Att ja, ni borde bli bättre inom ett eller flera av områdena? Ta er en ordentlig funderare. Kommer tiden att dyka upp eller kommer ni att fortsätta skjuta på detta? För att skjuta upp arbetsuppgifter är inte bara energikrävande, det gör också att man går miste om resultaten.

Inbound marketing är till för att skapa en regelbundenhet och målsättning som skapar en effektivare försäljningsprocess. Så i slutändan handlar det alltså inte om att satsa på sociala medier, SEO eller något annat, det handlar om att satsa på digital marknadsföring som ger fler kunder.

Om du känner att ni har stagnerat i er digitala närvaro kan du ladda ner några av våra guider, eller läsa andra blogginlägg, för inspiration.

Vet du redan nu att ni behöver hjälp och vill outsourca arbetet med de digitala kanalerna? Släng iväg ett mail till hej@invise.se så tar vi ett snack.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer