Marknad, Business

Storytelling för företag – Del 3 av ”Bli ett mer likeable företag”


Välkommen till del 3 i vår serie om hur man blir ett mer likeable företag (Del 1, Del 2). I det här inlägget tänkte jag prata om kraften i bra storytelling.

Fantasi skapar band

Storytelling är ett oerhört kraftfullt sätt att andas nytt liv i ett varumärke. Känner ni att ni har blivit lite gråa? Tappat kopplingen till individerna som är era kunder eller vill ni bara bli lite mer moderna? Oavsett vilket påstående som stämmer in på just ert företag så låter som att ni bör sträva efter att bli mer likeable. Och då är storytelling ett av de bästa verktygen!

Anledningen till att storytelling är så effektivt är för att vi enda sedan barnsben fascinerats av berättelser. De triggar vår fantasi och ”tvingar” oss att aktivera helt andra delar av hjärnan än när vi bara läser fakta rakt upp och ned. Det i sin tur skapar ett band mellan köpare och säljare, ett band som kan vara starkare än några kronors rabatt som kanske lockar hos en konkurrent.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

Vad är storytelling?

Skall man förklara det så simpelt som möjligt så handlar det om att inte bara få med ”Vad” i en text, utan också ”Hur” och ”Varför”. Det vanligaste är att man helt enkelt bara förklarar ”Vad”. Vad man säljer, vad man kan hjälpa till med och vad man gjort tidigare. Men det är i hur och varför som allt det personliga finns. Hur går man tillväga? Hur gick det till när man hjälpte sin största kund att öka sin försäljning med 7.4% och varför brinner man för nöjda kundrelationer?

Vill du lyckas med bra storytelling så får du aldrig glömma bort ert ”Hur” och ”Varför”.

 Kubanerna kan det här med storytelling för företag

Cuban Council är ett bra exempel på ett företag som lyckas väl i sin storytelling. De är korta, koncisa men lyckas få fram en slagkraftig story som man minns. Effekten blir att man vill läsa vidare på deras site, se vad mer de har gjort och vilka de jobbat med, och vips så har man börjat gilla deras varumärke och vad de står för.

Här är deras högst koncentrerade story om hur de mötte Mark Zuckerberg och tog fram Facebooks logotyp.

Mer än så behöver man inte. Det är inte en lång berättelse på flera sidor om hur de kämpade, tänkte och kände. Det är heller inte ett tungt textblock med fakta om vilka metoder de använde (som man ser på allt för många case-sidor). Det är helt enkelt bara en kort och koncis story om hur det gick till när de skapade en av världens mest kända logotyper.

Hur kan ni börja jobba med storytelling?

Här är en fyrstegsmetod för att snabbt komma igång med storytelling för företag:

1: Hitta en tonalitet ni gillar
Det kan vara en kaxig ton, en rolig ton eller helt enkelt bara en behaglig mitt-emellan-ton, det viktiga är att ni använder den till att försöka berätta en historia, istället för att bara pressa in kall hård fakta

2: Försök tänka ”Hur”, inte bara ”Vad” när ni skriver texter
Hur gick det till när ni hjälpte den där kunden? eller hur kommer det sig att ni har valt att ha klimatkompenserande kontorsvaror? ”Vad” är det alla andra gör, det är i ”Hur” man hittar sin berättelse

3: Använd verkliga händelser och erfarenheter
Fråga er själva, ”Har vi gjort något liknande förut? Hur gick vi till väga? Vad lärde vi oss?” Ha svaren i bakhuvudet när ni skriver och lägg fokus på berättelsen, inte bara den hårda faktan. Glöm heller inte att fråga i personalen när ni hittar ett nytt ämne att skriva om, någon av dem har säkerligen gjort något liknande tidigare, vilket kan ge underlag för fantastisk storytelling

4: Skriv!
Som med allt som rör kommunikation och att få ut sitt budskap så handlar det mest om att bara göra det. Vill man ha en av de bästa bloggarna inom sitt område så måste man våga börja, och våga misslyckas, för det är ur misslyckanden man lär sig. Sen skadar det ju inte att misslyckanden även bidrar till en riktigt bra story

Vill du läsa mer om hur likeability kan gynna er? Kolla då in del 1 och del 2 i vår serie.

Publicerad

Läs mer