Med detta i åtanke fick jag feeling och ringde Fredrik efter mitt gympass idag, då var han och flera andra från kontoret på väg ut på en AW men jag fångade honom för ett samtal kring denna fråga: Vad ser du för viktiga ämnen och fokusområden för hösten och vintern som alla bolag bör ha koll på?
Här följer en sammanfattning av de svar jag fick:
Personlig integritet vs. personlig relevans
Har varit en het potatis ända sedan GDPR kom och fortsätter att vara högst aktuellt. Idag anser Fredrik att integritet handlar om 3 aspekter: det individen (1) själv anser viktigt, hur stora leverantörer (2) som Apple och Google anpassar sina system och mjukvaror (ex webbläsare som rensar kakor automatiskt efter en viss tid) samt den juridiska delen (3). Alla tre områden är viktiga att följa och med den snabba utveckling som pågår där ändringar kan få stora följder för marknadsavdelningar globalt så gäller det att vara förberedd. Eller som Fredrik beskriver: “- Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och inte ha alla ägg i samma korg vad gäller källor för data. Precis som man inom ekonomi pratar om att diversifiera sin portfölj måste marknadsavdelningar göra samma sak för att minska sin exponering mot enbart ett område (tex enbart marketing automation med tillhörande lead score), samtidigt som man genom att vara uppdaterad kan byta position i tid för att undvika förluster”.
Missa inte! Vår grymma sida om Account Based Marketing – nyckeln till att stänga de riktigt stora affärerna!
Integrera smart
Integrationer är också hett och något vi pratar om på många håll i Invise. Så pass att vi i skrivande stund tittar på att rekrytera flera utvecklare för att möta den ökande efterfrågan. Med det sagt tycker Fredrik att det är viktigt att tänka till ordentligt kring sina integrationer “- Vad är syftet med varje integration och hur kommer helhetsbilden se ut om 2-3 år” säger Fredrik. Han fortsätter med att förklara att “- Integrationer kan ta tid och då gäller det att ha en solid plan att stå på innan man börjar bygga för mycket eller än värre: i fel ände. Lösningen är inte alltid att all ens data ska synkas mellan olika plattformar, utan snarare verkligen undersöka vilken data som hör hemma var och vilken effekt just den ska bidra med i respektive system.”
HubSpot operations hub
Operations hub är verkligen det tekniskt hetaste inom HubSpot-sviten och lär så förbli ett bra tag! Att förklara vad operations hub är i sig kräver mer än vi har tid med här men kort och gott säger Fredrik så här: “- Med operations hub är typ allt möjligt vad gäller galna ideér och det är verkligen den sista pusselbiten mellan crm-specialister och utvecklare. Bolags syn på processer kommer aldrig vara densamma efter att ha kommit igång med den nya hubben”.
Vidare fortsätter Fredrik att resonera högt om operations hub ur vårt perspektiv på Invise:
“- För vår del gäller det att hitta kunder som är tillräckligt progressiva och som ser nyttan i att synka och trigga kunddata med automatiska processer för att börja implementera operations hub under hösten. Just nu är den praktiska kunskapen låg hos våra kunder då hubben är så ny. Å andra sidan är vi alla lyriska över möjligheterna vi ser, det finns en enorm potential för de bolag som hoppar på tidigt”.
Snacka mer med vår CTO Fredrik Landström
Som du säkert förstår finns det mycket mer att hämta hos Fredrik för er som jobbar på marknads-, sälj- och serviceavdelningar med stora ambitioner. Så sitter du i ledning, marknad-, IT- eller säljavdelning på ett medelstort till stort bolag och finner detta intressant så föreslår jag en enkel sak, maila Fredrik Landström här så kan han förklara mer om dessa områden och mycket annat!