Marknad, Business

Så säljer du in inbound marketing internt


Du har sedan länge förstått vilka underverk inbound marketing kan göra med ditt företag. Nu sitter du och funderar över hur du ska övertala resten av bolaget. Lugn. Vi har argumenten dina medarbetare ALDRIG kan motstå!

Varma leads

Ett argument som ingen kan tacka nej till. Ingen som arbetar med försäljning i alla fall. Med inbound marketing kan dina säljare och projektledare glömma kalla leads och enbart få varma leads levererade till sig. Det betyder att när dina säljare är ute och träffar sina leads är de redan intresserade av er produkt eller tjänst, samtidigt som nya leads värms upp under tiden. Med handen på hjärtat tror jag inte att någon kan motstå det. 🙂

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

ROI på marknadsaktiviteter

Tro mig, dina kollegor på marknadsavdelningen kommer bli överlyckliga över att höra det här. Med inbound marketing kommer de nämligen kunna mäta alla sina marknadsaktiviteter och verkligen se vilka aktiviteter som ger vad. Det kommer alltså bli möjligt att lägga 100% fokus på rätt ställen och sluta famla i mörkret. Ni kommer till och med kunna se vilken guide som genererade vilken kund. Inte dåligt, eller hur? Läs mer om hur det fungerar här!

Starkare varumärke

Hela poängen med inbound marketing handlar om att vara transparenta, dela kunskap och inspiration samt våga lyfta bolagets DNA online – på riktigt! Är ni öppna, ärliga och vassa på er hemsida, i era sociala kanaler och i andra forum blir ni snabbt ett företag med ett starkare varumärke. Inbound marketing hjälper er att bli thought leader i branschen – en trovärdig expert på marknaden dit människor frivilligt vänder sig för att samla kunskap och inspiration.

Trognare kunder

Inbound marketing är ett långsiktigt samarbete med dina kunder där kunskapspridningen aldrig avtar, trots att en lead blir kund. Ny kunskap och information kommer fortsätta att delas till kunderna, vilket kommer göra dem trognare längre. Eftersom kunskap och information delas kontinuerligt är inbound marketing med andra ord inte bara optimalt för att generera nya kunder, utan även för att vårda relationen med befintliga och göra dem trogna längre. Läs blogginlägget: Inbound marketing – inte bara för att få nya leads. 

Engagerade medarbetare

Att jobba på ett attraktivt företag med ett starkt varumärke engagerar nog de flesta medarbetarna, men eftersom inbound marketing också handlar om att involvera alla medarbetare i kunskapsarbetet så får alla vara delaktiga. Det betyder att alla får vara experter inom sitt område och på så sätt vara en del av framgångssagan.

Alla medarbetare är dessutom (medvetet eller omedvetet) varumärkesambassadörer för företaget. En ökad intern stolthet kommer med andra ord synas utåt och gynna affärerna – det vågar jag lova!

Attraktivare arbetsplats

Eftersom ni kommer bli mer öppna och ärliga i er kommunikation med hjälp av inbound marketing kommer ni även blir ett mer omtyckt företag. Ett företag som inte bara lockar till sig nya kunder utan även nya medarbetare. En liten, men ack så trevlig bonus när man jobbar med inbound marketing. Läs mer om hur inbound marketing får ditt företag att bli mer omtyckt här.

Är dina kollegor fortfarande inte övertygade? Låt dem kontakta oss. 🙂

Publicerad

Läs mer