Marknad, Sälj, Business

Öka konverteringen med lead flows


Många tycker att reklam på webbsidor försämrar användarupplevelsen. Helst skulle man bara vilja slippa den typen av störande annonsering helt, eller hur? Men så plötsligt dyker det upp ett erbjudande på den där varan du faktiskt funderat på att köpa. Eller ett bra erbjudande på charterresor till Maldiverna. Du har ju alltid velat åka dit… Vilken timing!

Allt handlar om den timingen. Samtidigt som många hävdar att de avskyr den här typen av annonsering är det en metod som kan vara löjligt effektiv, och nu kan du även använda den inbound-style för att generera leads. Med några enkla klick kan du nu skapa en simpel annons som presenterar värdet i ditt erbjudande på ett trevligt sätt, vid rätt tillfälle.

Vad är lead flows?

Det lilla verktyget heter lead flows och möjliggör en enklare typ av konvertering, där du helt enkelt kan dra ner på antalet steg som krävs för att ett lead. Du väljer utförande själv – en pop-up, en rullande banner eller kanske en enkel slide-in-box i hörnet. Syftet med lead flows är att fånga in kontakter som besöker er webbsida, men inte är köpmogna eller ens tillräckligt varma för att fylla i ett formulär på en landningssida. Du vill ju inte att de lämnar webbsidan tomhänta! Med ett lead flow kan ­konverteringen ske diskret och kräver ingen vidare navigering. Föreslå att de anmäler sig till ert nyhetsbrev, tipsa om ett aktuellt event eller gör det lätt för dem att ladda ner en guide eller artikel. Möjligheterna är många!

Du kan enkelt välja på vilka sidor dina lead flows ska dyka upp, och när. Om du hoppades att du skulle kunna använda det här verktyget för att få upp en stor, blinkande erbjudande-ruta som inte går att stänga ned utan förstoringsglas så kan du ge upp. Här måste du välja något av följande alternativ:­

  • Lead flowet dyker upp efter att besökaren stannat kvar på en sida minst 7 sekunder
  • Lead flowet dyker upp efter att besökaren scrollat minst 50% av sidan
  • Lead flowet dyker upp när sidan stängs ned

Självklart kan besökaren på webbsidan enkelt klicka ner rutan när den dyker upp, men då har du i alla fall gett dem en bra chans – och vi har sett riktigt bra resultat! Ett till stort plus är att den är 100% responsiv och därmed ser lika snygg ut oavsett enhet.

Vill du veta mer om HubSpot? Kontakta mig här 🙂

Publicerad

Läs mer