Facebook har låtit flödet styras av algoritmer sedan länge och Twitter införde detsamma för en månad sen. Nu är det – inte helt oväntat – Instagrams tur att hoppa på tåget och gå ifrån ett kronologiskt flöde.
Förändringen ska enligt New York Times bero på Instagrams stora tillväxt som numera innefattar över 400 miljoner regelbundna användare.
Instagram har visat bild och på senare tid även video i kronologisk ordning sedan starten 2010 men säger i dag att användarna missar i snitt 70% av inläggen i sitt flöde. Genom att införa algoritmen menar dem att de 30% som faktiskt syns för respektive användare kommer vara det mest relevanta.
Algoritmen kommer baseras på interaktionen mellan användarna men ska inte påverka annonseringen. Ändringen kommer genomföras i små steg där endast några få procent av användarna kommer mötas av det nya flödet till en början, för att löpande börja synas för allt fler.
För företag som använder Instagram blir det av ännu större vikt att verkligen producera relevant innehåll för sina följare för att nå fram. Det är med andra ord hög tid att se över sin strategi och kartlägga vilket innehåll som engagerar, varför det engagerar och hur det går att optimera för att engagera ännu bättre framåt.