Marknad, Sälj, Business

Har ni en säljare i ert marknadsteam? Om inte, skaffa en idag!


Så hur tar man reda på kundens frågeställningar och behov?

Det logiska är såklart att fråga kunden. Men många gånger vet jag hur man sitter och arbetar med företagets blogg, sociala medier eller någon annan kanal och har ont om tid på sig för att få ut något. I det läget kan det verka väl besvärligt att kontakta flera kunder för att ta reda på just detta. Dessutom gör du i så fall klokt i att kontakta potentiella kunder eftersom det är dessa du vill åt. Många gånger tar man sig inte den här tiden, eller så sitter man i marknadsgruppen och försöker klura ut vad kunden är intresserad av. Kanske med hjälp av olika studier som köpts in eller med statistik ur gamla undersökningar.

Kalla samtal är ute  Den nya försäljningsmodellen Ladda ner guiden

Troligtvis har ni svaret på vad era kunder har för frågor och problem närmare än ni tror, hos era säljare. För era säljare träffar kunder hela tiden och besvarar troligtvis en mängd frågor varje dag. Jag kan nästan lova att en majoritet av dessa frågor och funderingar är återkommande. Här har ni källan till det ni ska skriva om som kommer fånga potentiella kunders intresse.

Så istället för att försöka gissa er fram till vad era kunder är intresserade av, fråga dem som vet. Säljarna. Se till att skapa listor med typiska frågor som era säljare besvarar och skapa blogginlägg och guider inom just detta. Se sedan till att sprida den här informationen så ska ni se att snart kommer nya personer nappa som haft samma utmaningar och som uppskattar er konkreta och träffsäkra information.

Vi har för vana att alltid involvera en eller flera säljare i delar av det arbete vi gör för oss själva och våra kunder för att få denna input. Inte bara hjälper det oss att ta fram rätt typ av innehåll till vår marknadsföring, vi hjälper även säljarna som får massa bra material att använda i deras framtida försäljning.

Win-win helt enkelt!

Att jobba med inbound marketing handlar allt som oftast om att förstå vad kunden har för frågor och utmaningar. Genom att ta reda på det så kan man skapa innehåll som blogginlägg och guider som besvarar just detta. På så sätt kan ni både attrahera potentiella kunder till er hemsida och sedan på ett enkelt sätt utbilda kunden samtidigt som denne får förtroenden för er som leverantör. Detta är en mycket viktig pusselbit i arbetet med inbound marketing.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer