Marknad, Business

Vad är Facebook Reactions och vad innebär de?


Det har snackats om länge och efter nästan ett år av testande är det lanserat: Facebook Reactions! Den tidigare gilla-knappen är ett minne blott (okej, rent krasst så finns den fortfarande kvar) och ger dig numera möjligheten att förmedla fler känslor än bara tummen upp.

Vad är Facebook Reactions?

Facebook Reactions gömmer sig under den gamla hederliga gilla-knappen, men istället för att bara trycka “like” med en tumme upp finns nu möjligheten att uttrycka sex olika typer av känslor. Med hjälp av emojis som vi är välbekanta med vid det här laget kan du uttrycka “like”, “love”, “haha”, “wow”, “sad” och “angry” på inläggen i ditt flöde.

Hur funkar det?

Vid en första anblick ser ingenting annorlunda ut. Den gamla gilla-knappen ligger kvar under varje post precis som tidigare, men när du håller ner den (på mobil) eller drar pilen över (desktop) dyker de nya “känslorna” upp.

Vi är säkert många som minns reaktionerna när Facebook bytte utseende för några år sen. Som de vanemänniskor vi är reagerar vi ofta på minsta lilla förändring, vilket Facebook så klart är väl medvetna om. Såhär säger deras Product Manager, Sammi Krug, om lanseringen:

We understand that this is a big change, and want to be thoughtful about rolling this out. For more than a year we have been conducting global research including focus groups and surveys to determine what types of reactions people would want to use most. We also looked at how people are already commenting on posts and the top stickers and emoticons as signals for the types of reactions people are already using to determine which reactions to offer.

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Vad innebär det för företag?

Som företag hoppas vi att ni har slutat räkna likes sedan länge, då det intressanta är hur många som faktiskt klickat sig vidare eller på annat sätt integrerat med ett visst inlägg (det är dock ett helt annat blogginlägg). Oavsett vilket så går Facebook i och med lanseringen av Facebook Reactions över från att presentera “likes” till att istället presentera just “reactions”.

En av de stora möjligheterna med Facebook Reactions för företag är att kunna lära känna sina kunder bättre. Från att endast kunna mäta om ett inlägg totalt ignoreras, gillas, delas eller kommenteras kommer fler känslor komma fram och det blir lättare att skruva till sitt framtida innehåll för att tillfredställa sin publik.

Det är inte heller någon hemlighet att det behövs låga trösklar för att skapa engagemang. Facebook Reactions öppnar upp möjligheten att integrera och visa känslor utan att behöva skriva en kommentar. Det i sin tur leder till mer data att analysera och en ännu starkare relation till nuvarande och potentiella kunder.

Vill du skapa reactions på ditt innehåll? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer