Marknad, Sälj, Business

Därför behöver du en blogg – 6 fördelar!


Att ha och skriva en blogg är helt avgörande för att skapa framgångsrik digital marknadsföring i dag. I alla fall om du, som oss, har inbound marketing som filosofi. Men oavsett om du arbetar med inbound marketing eller inte, har en blogg flera fördelar som du förmodligen inte trodde fanns. I det här inlägget ska jag gå igenom 6 av dem.

Din blogg driver trafik till din hemsida

Din blogg arbetar ständigt med att driva trafik till din hemsida. Varje nytt publicerat blogginlägg hjälper dig att hamna högre upp i söklistan på Google. Och genom att pusha ut inläggen i sociala medier så har du större möjlighet att få in ännu mer trafik till din hemsida.

Din blogg arbetar 24/7

Även om du inte är på kontoret, så agerar din blogg som en så kallad “ultramedarbetare” – en expert på alla era områden och som kan svara på alla dina besökares frågor. 24/7.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

Din blogg gör dig trovärdig

Eftersom din blogg är transparent och delar med sig av era kunskaper och lärdomar, positiva som negativa, så blir även ditt företag mer trovärdigt. Läs mer om det här!

Din blogg konverterar leads

När dina besökare har läst ett blogginlägg har du chansen att hjälpa dem vidare för att få ta del av mer värdefull information och kunskap på samma tema. Lägg in en CTA (call to action) som leder dem vidare till en guide som de får ladda ner i utbyte mot att de lämnar sin email-adress. På så sätt blir besökaren ett lead som du kan fortsätta dela relevant kunskap till, vilket hjälper personen vidare i säljprocessen och med stor sannolikhet innebär en ny kund på sikt. Det här är det så kallade inbound-tänket. För att få en bättre förståelse för det, läs: Back to basics: Vad är Inbound Marketing?

Din blogg visar vilka ni är

Du delar inte bara med dig av vad ni vet och kan utan även om vilka ni är, vad ni gör och hur ni arbetar. Människor vill göra affärer med människor. Genom att ge andra en inblick i er kultur och vardag kommer det att göra ditt företag mänskligt, vilket både kommer att gynna er affär, framtida rekryteringar och ert varumärke. Ni kommer bli ett mer omtyckt företag helt enkelt. Läs mer om det här!

Din blogg skapar stolthet internt

Att arbeta på ett företag som delar kunskap, är trovärdiga, visar vilka de är och är mänskliga, gör att man inte kan vara annat än stolt. Läs blogginlägget: Därför börjar en lyckad inbound marketing med en stark kultur

Med dessa 6 punkter förstår du nog hur mycket en blogg kan göra för er. Självklart innebär det mycket tid och engagemang, men som i slutändan resulterar i något som kommer ge tillbaka hundra gånger om.

Vill du veta mer om hur du kommer igång med att skapa content?

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer