Krångligt är väl inte proffsigt?
Någonstans tror jag att det handlar om en rädsla för att inte verka tillräckligt seriös och proffsig. Vi har nämligen sett att vissa, ofta seniora personer, är mer rakt på sak – både i deras företagskommunikation men också face to face. Kan det vara så att många känner att de behöver anstränga sig lite extra för att verka seriösa och professionella? Att de därför slänger sig med sofistikerade och avancerade ord? Eller är det ett försök till att få sitt företag att låta bättre än vad det är? Oavsett anledning är det definitivt inte en nyckel till framgång. Våga släpp loss och var personliga och ärliga istället!
Ärlighet varar längst
Så, sluta spä på sanningen eller linda in saker och ting. Säg som det är! Det behöver inte vara krångligt för att vara proffsigt. Tvärtom. Poängen är att budskapet ska nå fram till sin mottagare och att ni ska kunna stå för vilka ni är. För i grund och botten vet vi att ärlighet vara längst. Och att det lönar sig i längden. Corporate bullshit är fortfarande ute. Och vem vill vara ute?