För framtidens marknadschef räcker det inte att skriva bra content, sprida budskap i sociala medier och lägga in CTA:s på hemsidan för att fånga upp leads att värma. I det digitala bruset måste du verkligen tänka till och kavla upp ärmarna för att sticka ut.
Här är fyra måsten du som marknadschef behöver arbeta med för att lyckas nu och i framtiden.
Ta datadrivna beslut – gissningar kostar för mycket
Tiden är förbi då du och ditt team brainstormade kring nya coola kampanjer som ni trodde kunde passa er målgrupp. Gissningar kostar för mycket pengar! Som framtidens marknadschef måste du använda dig av dagens alla tillgängliga hjälpmedel för att samla in data som rör era kontakter och kunder – och baserat på den informationen skapa kampanjer som du vet fungerar.
Men innan du grottar ner dig i all information ni har samlat in från kontakter, leads och kunder måste du bestämma dig för vad som är ditt huvudsakliga mål är med den data du analyserar. För den data du vill samla in kommer att skilja sig om du har som mål att nå helt nya kunder, eller om du istället har som mål att nå dina befintliga kunder med ett nytt erbjudande. Tänk därför till när du bestämmer vilken typ av data ni ska analysera, för att effektivisera arbetet.
Jobba sida vid sida med sälj – inget annat är acceptabelt
Marknad och sälj har olika ansvarsområden men jobbar mot exakt samma mål – att öka företagets omsättning. Som framtidens marknadschef ansvarar du och ditt team för att driva in rätt typ av leads, som säljavdelningen sedan kan sälja till. Säljavdelningen bör göra dig medveten om vad kunderna frågar och vad deras gemensamma utmaningar är. Insikter som du och ditt team sedan använder er av när ni ska skapa content och annat marknadsmaterial. För samma princip gäller här – gissningar kostar för mycket pengar! Att båda avdelningarna tar sitt ansvar och jobbar tillsammans kommer att vara avgörande i framtiden.
Hur går det till? Läs vår guide Så får du samman marknad och sälj – på riktigt
Förstå konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering handlar om att få era besökare att ta en önskad action på hemsidan – att konvertera. Det som skiljer gårdagens från framtidens marknadschef är att verkligen förstå psykologin bakom människors beteende online. En CTA som leder vidare till en landningssida kanske inte alltid är ett effektivt nästa steg för en potentiell kund. Jobba istället in valmöjligheter, så att kunden själv kan välja hur hen vill gå vidare. På så sätt ökar ni era chanser att kunden väljer ett passande alternativ, istället för att lämna er sajt på grund av att just den guiden inte kändes intressant.
Ett bra sätt att lära sig är att sätta sig in i besökarens sits – och faktiskt göra användartester som till exempel A/B-tester. Blir besökaren inspirerad till att trycka på den gula knappen där det står “läs mer” på er sajt, eller visar det sig att de flesta föredrar en grön knapp? Eller texten ”visa mig” istället för ”läs mer”? Chansa inte, ta reda på vad som faktiskt fungerar. Och håll ihop det! Tänk på att en cool text i en CTA också ska passa varumärkets tonalitet.
Prata med kunderna genom conversational marketing
Conversational marketing är allt från chatbotar, sms och telefonsamtal till mail och Facebook Messenger. Framtidens marknadschef måste förstå vikten av personliga konversationer med kunderna – där de befinner sig. Företag som vill klara sig i framtiden måste gå mot en personligare kommunikation och den ska vara snabb, tillgänglig och – framför allt – bra!
Hemligheten till att lyckas med conversational marketing är att den måste vara just bra. En chatbot på er sajt kan rent av försämra upplevelsen om den inte kan svara på några frågor alls, utan bara orsakar frustration hos besökaren. På samma sätt ska det finnas en person som alltid svarar på förfrågningar om ni skriver ut ett nummer och mail på sajten.
Läs också: Så växer ditt företag med conversational marketing och chatbotar
Sammanfattning
Framtidens marknadschef måste möta kundens förväntningar. Och framtidens kunder förväntar sig skräddarsydd kommunikation, relevant content, valmöjligheter och att kunna föra en snabb dialog med ditt företag var de än befinner sig. Om du inte tror oss – analysera ditt eget beteende när du ska köpa något nästa gång!