A/B-test är den resultatfokuserade testmetoden som hjälper dig att se hur du ska utforma till exempel ämnesrader och landningssidor för att få bästa resultat. Det är trist om du lagt ner många timmar på att skriva och designa en grym guide som dina besökare inte laddar ner av olika anledningar, som kan förhindras om du använder dig av A/B-test. 

Här hittar du alla delar i denna artikelserie om A/B-test:

A/B-test, del 1: Vad är det & vad kan man testa?

A/B-test, del 2: Fördelar & nackdelar

A/B-test, del 3: Praktiska exempel

Detta är den första delen av tre som kommer följa temat A/B-test. I det första blogginlägget går jag igenom grunderna kring A/B-test och mer specifik information kring vad du faktisk kan testa. I del två presenterar jag fördelar och nackdelar med denna testmetod. I den tredje och avslutande delen får du ta del av några riktiga exempel som visar på hur vi på Invise arbetat med optimering med just A/B-tester. Redo? Då kör vi.

Vad är A/B-test?

A/B-test används för att optimera webbsidor, men kan även appliceras på email, annonser och formulär. Egentligen handlar det om att förenkla och förtydliga. Ett A/B-test är ett randomiserat experiment med två olika förslag som väljs ut och testas mot varandra, för att se vilken av dem som presterar bäst.

Se till att ha koll på syftet med dina test och fundera på vad du tror att du kommer få ut av din optimering. Därefter formulerar du en hypotes, exempelvis ”genom att lägga till en bild under formuläret tror jag att konverteringen kommer att öka med x %”. Därefter delar du upp trafiken genom att skicka en del av besökarna till din vanliga hemsida och en annan del av besökarna till ditt test.

Utfallet är enkelt – den variant som ger bäst resultat är den du väljer. För att ta ditt testande till nästa nivå kan du utföra ytterligare ett test på den variant som gett bäst resultat. Då gör du två varianter av denna och testar en gång till. Ett vanligt mål med optimeringarna är att öka konverteringen och därmed ta dina leads längre i köpresan och närmare målet – att göra dem till kunder.

Läs mer: Är er hemsida byggd utifrån kvalificerade gissningar?

Vad kan jag testa?

Du kan göra testerna rörande de flesta element på din hemsida. Ett vanligt misstag är dock att man vill för mycket och har lite för bråttom. Var därför noga med att endast testa en sak i taget. Här är några exempel på vad du kan testa:

  • Rubriker på landningssidor, vilket direkt påverkar konverteringen.
  • Formulär – ofta känner besökare att det är för långa formulär, så kräv inte för mycket. En annan miss kan vara att formuläret smälter in för väl på sidan. Se till att det drar till sig besökarens uppmärksamhet genom att testa tydligare texter eller en intresseväckande bild.
  • Design – ändra färger, tydliggör värdeord med fetstil och gör dina knappar tydliga och tillräckligt stora för att kunna klicka på i mobil.
  • Ämnesrader i mailutskick – har direkt påverkan på open rate. Om mailet ser ointressant ut redan i inkorgen tappar du klick.

Sådär! Hoppas du känner dig lite mer insatt kring vad A/B-tester innebär.

Läs mer: A/B-test del 2: fördelar och nackdelar