Vad händer när ditt email inte öppnas på grund av tråkiga ämnesrader, eller att din guide inte laddas ned på grund av för långa formulär?

Det är en skrämmande tanke för dig som marknadsförare att veta att dina besökare inte ”orkar” ta del av en guide som tog dig 10 timmar att skriva och layouta – endast på grund av att du inte testat ordentligt. I det här blogginlägget kommer jag att berätta mer om A/B-test – den resultatfokuserade testmetoden som hjälper dig att ge rätt information vid rätt tillfälle.

Detta är den första delen av tre som kommer följa temat A/B-test. I det här första blogginlägget går jag igenom grunderna kring A/B-test och mer specifik information kring vad du faktisk kan testa. I del två presenterar jag fördelar och nackdelar med denna testmetod. I den tredje och avslutande delen får du ta del av några riktiga exempel som visar på hur vi på Invise arbetat med optimering med just A/B-tester. Redo? Då kör vi 🙂

Vad är A/B-test?

A/B-test används för att optimera webbsidor, men kan appliceras på i princip allt från email till annonser och formulär. Låter begreppet krångligt? Egentligen handlar det bara om att förenkla och förtydliga. Ett A/B-test är ett randomiserat experiment med två förslag som väljs ut och testas mot varandra.

Läs blogginlägget: ”Är er hemsida byggd utifrån kvalificerade gissningar?”

Se till att ha koll på syftet med dina test och fundera på vad du tror att du kommer få ut av din optimering. Därefter formulerar du en hypotes, exempelvis ”genom att lägga till en bild under formuläret tror jag att konverteringen kommer att öka med x %”. Därefter delar du upp trafiken genom att skicka en del av besökarna till din vanliga webbsida och en del av besökarna till ditt test.

Utfallet är enkelt – den variant som ger bäst resultat är den du väljer. För att ta ditt testande till nästa nivå kan du utföra ytterligare ett test på den variant som gett bäst resultat. Då gör du två varianter av denna och testar en gång till. Ett vanligt mål med optimeringarna är att öka konverteringen och därmed ta dina leads längre i köpresan och därmed närmare målet – att göra dem till kunder.

Vad kan man testa?

Du kan göra testerna på de flesta elementen på din site. Ett vanligt misstag är dock att man vill för mycket och har för bråttom. Var därför noga med att endast testa en sak i taget och aldrig mer. Detta kommer ge dig otydliga resultat där du inte vet vad som gav vad. Här är några exempel på vad du kan testa:

  • Rubriker på landningssidor, kan direkt påverka konverteringen.
  • Formulär – det är vanligt med för långa formulär, kräv inte för mycket! Kanske smälter det in på sidan? Se till att det drar till sig besökarens uppmärksamhet genom att testa tydligare texter eller en intresseväckande bild.
  • Design – ändra färger, tydliggör värdeord med fetstil, gör dina knappar tydliga och tillräckligt stora för att kunna klicka på i mobil.
  • Ämnesrader i mailutskick – har direkt påverkan på open rate. Om mailet ser ointressant ut redan i inkorgen tappar du klick.

Här kan du läsa de två andra delarna i serien: