Värdeskapande

Om Inbound Marketing handlar om att förtjäna kundernas uppmärksamhet snarare än att störa sig till den, hur gör man då för att nå ut och skapa attraktion från första början?

Summerat i ett ord är lösningen: värdeskapande! Ni måste skapa en grund i er marknadsföring och kommunikation som är av högt värde för mottagaren. Detta genom att lära känna er kund, förstå dennes utmaningar och sedan skapa material utifrån detta. Material som är så frikostigt och informativt att er målgrupp söker sig till er och sprider det ni gör vidare.

Värde översatt i något konkret innebär blogginlägg, guider, artiklar, podcasts, informationsfilmer, webbinarier och så vidare. Detta är material som lämpar sig väl att sprida i sociala medier och att SEO-anpassa så att det dyker upp när era kunder söker efter det.

Attraktionskraften i Inbound Marketing har en snöbollseffekt, det är en viss startsträcka att få fart på snöbollen. Då är det viktigt med arbete i egna sociala medier och viss annonsering av materialet brukar vara bra för att komma igång. Därefter tilltar tempot av att fler och fler hittar, delar och följer det ni gör – attraktionskraften är skapad.