Marknad

Vad kostar SEO och vad är det man gör egentligen?


Hur funkar SEO, vad är SEO, och vad kostar SEO egentligen? Alla högst rimliga frågor. I det här inlägget tänkte jag besvara den sistnämnda.

SEO har varit en stor industri i många år nu, och inget pekar på att den kommer att bli mindre. Men många har fortfarande inte förstått kraften i SEO och det finns flera företag idag som inte ens jobbar med att optimera sin webbplats.

I takt med att fler inser att SEO är något de behöver jobba med SEO är frågan inte längre ”vad är SEO?” utan snarare ”hur optimerar jag min webbplats själv?” och ”vad kostar SEO?”.
För att besvara den så elegant som möjligt behöver du först förstå hur SEO fungerar. Till en början så kan man dela in SEO i två delar, pn-page och off-page.

On-page SEO

Med On-page SEO menas allt som kan optimeras på själva webbplatsen. För att förenkla har vi slagit ihop allt från tekniska detaljer så som URL-struktur och strukturering av kod till innehållet i form av brödtext och rubriker.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Off-page SEO

Off-page sammanfattar de insatser man gör utanför webbplatsen – här handlar det om länkbygge. En länk fungerar som en rekommendation, ungefär som när en site som That’s Up Stockholm recenserar en restaurang, när någon läser recensionen så ser de att restaurangen är rekommenderad och deras förtroende för restaurangen i fråga ökar. På samma sätt funkar länkar! Får du en relevant länk till din sajt och Google eller en vanliga användare ser den så ökar det trovärdigheten för hela er webbplats, vilket är positivt för er ranking.

Om du är intresserad av att jobba med länkar rekommenderar vi att du först läser vårt inlägg Etisk SEO vs oetisk SEO

Relevans

Nu har vi etablerat att SEO generellt sett delas in i två delar, och att dessa två skiljer sig åt. Men, de har en gemensam nämnare – att du alltid ska sträva efter att göra sin hemsida så tydlig som möjligt i förhållande till det ämne du vill ranka högt på. Vill du till exempel ranka i topp på ordet ”hästtäcken” så är det kritiskt att din webbplats andas hästtäcken och allt möjligt som har med hästar att göra. Det räcker inte med att skriva det i produktbeskrivningen.

SEO går alltså ut på att göra sin webbplats tydlig.

För att träffa rätt med ditt innehåll – utgå alltid från search intent när du skapar content till din webbplats.

Så, vad kostar SEO?

Att sätta ett fast SEO-pris är inte möjligt. Varför? Jo, för att det finns en rad olika faktorer som spelar in. Du behöver helt enkelt fundera över vad din hemsida är i behov av för att få en uppskattning kring vad det kan kosta att optimera den på bästa sätt. En sak är dock säker. En satsning på SEO är alltid värt det. Att bygga upp en stark hemsida är ett långsiktigt arbete och ingen quick fix. Har du en sida som rankar bra och som ger målgruppen tydlig och relevant information – då kommer du goda förutsättningar för att lyckas online. SEO kan ge bättre ROI än Google Ads – om det görs på rätt sätt!

För att få en uppskattning på vad SEO kostar för dig behöver du svara på frågor som:

  • Hur stor är er webbplats?
  • Vill ni jobba on-page och off-page, eller bara på ett sätt?
  • Vilket språk är er hemsida på?
  • Kan ni skapa content (text, bilder och annat) själva eller behöver ni hjälp? (bra SEO behöver mycket content)
  • Är ni i behov av webbutvecklare för att åtgärda brister eller finns det internt?
  • Vilken bransch jobbar ni inom? Olika branscher kan vara olika utmanande
  • Hur mycket tid har ni att lägga interna resurser på SEO-arbete?

Sammanfattning – vad kostar SEO?

Vad SEO kostar för dig handlar egentligen bara om hur mycket du behöver göra och vad du kan göra själv. Många företag har varken kompetens eller tid att frigöra för att driva interna SEO-projekt. Då är det enkelt att ta hjälp av en byrå (som vi på Invise!). Har du allt på plats internt? Då är det bara att sätta igång och optimera!

Lär dig mer om hur du kan skapa bättre innehåll i vårt inlägg 5 enkla SEO-tips

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer