Marknad

Tack och hej, Twitter!


Beslutet att släcka ner kontot är ingenting som är taget över en kaffepaus. Särskilt inte eftersom vi har haft en trogen relation med Twitter under lång tid och jobbat upp en gedigen följarbas som genererat både leads och kandidater samt hjälpt oss att stärka vårt varumärke under många år. Vi har med andra ord sugit på karamellen ett bra tag men slutligen landat i att lägga ner kontot – and here’s why:

Twitter är vår svagaste kanal

Definitionen av “svag kanal” beror lite på vem man frågar, men för oss har vårt Twitter-konto blivit svagt i den bemärkelsen att det helt enkelt inte genererar särskilt många leads. Det i sig behöver så klart inte vara ett problem, en kanal kan fylla andra syften är att bara fånga in potentiella affärer, men då krävs också just det – ett annat syfte. För vår employer branding är t.ex. Instagram vår starkaste kanal och för att generera leads är LinkedIn överlägset. Vi har med andra ord fått inse att Twitter egentligen inte fyller någon tydlig funktion på senare dagar, vilket leder oss in på nästa punkt..

Ekvationen tid i förhållande till resultat

Kort och gott – Twitter har tagit för mycket tid i förhållande till de resultat vi har fått. Lyckad närvaro i sociala medier kräver som bekant mycket kärlek och omsorg och Twitter är absolut inget undantag, kanske snarare tvärtom. Med en så otroligt snabbrörlig kanal där inlägg försvinner snabbare än blixten i ett fullmatat flöde så krävs det ofta hög frekvens för att inte försvinna helt i bruset. Det tar så klart både tid och energi och eftersom insatsen blir för hög i förhållande till vad vi får tillbaka, är det helt enkelt inte värt det längre. Istället väljer vi alltså efter noga övervägande att förflytta den tiden och energin till de kanaler som faktiskt hjälper oss på vår resa framåt. Det blir både bättre och betydligt roligare så!

Lästips: 3 tips för ökat internt engagemang i sociala medier

Så, innebär det här att vi rekommenderar alla att stänga ner sina Twitter-konton?

Nej, självklart inte. Det som inte funkar för oss kan vara rena framgångssagan för någon annan. Vad som däremot bör ligga högt upp på prioriteringslistan är löpande analys och utvärdering. Inte bara av Twitter, utan av alla sociala kanaler där ni är aktiva. Har ni koll på vilka kanaler som är era svagaste respektive starkaste (och varför)? Om inte är det hög tid att ta reda på det!

Låt med andra ord inte er sociala medier-strategi bara ligga och samla damm (för ni har väl en?). Se den istället som ett levande dokument som behöver pysslas om med jämna mellanrum för att kunna hjälpa er att prestera på topp. Det går snabbt i hockey, som man brukar säga, och detsamma gäller sociala medier. Vad som funkade bra igår behöver inte nödvändigtvis göra det i morgon.

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Allt har sin tid och för oss är det dags att säga tack och adjö till vårt konto på Twitter.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer