Marknad, Sälj, Business

Så hittar besökare till er & blir leads!


Att implementera inbound marketing är ett ypperligt sätt att bli ett likable företag och attrahera leads. Men hur funkar det i praktiken? Hur hittar besökare till er, blir intresserade och hamnar i er säljpipe?

Det vore fantastiskt att klicka på den där berömda knappen som gör att leadsen bara rasar in, men så enkelt är det så klart inte. Här krävs ett ordentligt grundarbete.

För att förklara hur man attraherar leads tar jag vårt recept på inbound. Vi börjar alltid med ett större strategiarbete. Där tar vi reda på var ni är och vart ni vill, vilka era nuvarande kunder är samt vilka ni vill ha. Vi går på djupet för att skapa en så stor förståelse som möjligt för att ha en bra karta i arbetet framåt.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Content

Content är hjärtat i er inbound marketing. Här är det alltid bra att ta in ett objektivt öga för att få en översikt av det ni har i dagsläget. Om ni inte har så mycket relevant content hjälper vi till att ta fram bland annat guider och blogginlägg. Det är nämligen det största nätet för att fånga in framtida leads.

Spridning på sociala medier

Sociala medier är bra för alla företag. Det är bara de olika plattformerna som skiftar i betydelse. Vi har sett att LinkedIn slår bäst av alla plattformar för B2B. Twitter är okej men Facebook kan man oftast hoppa över.

Det är på LinkedIn vi sprider ert content. Vi rekommenderar även att era egna medarbetare hjälper till att gilla och dela era uppdateringar. Inte alla, de ska själva välja vad de tycker är bra att sprida vidare. Man ska alltid kunna stå för sina uppdateringar.

Vi har även sett att annonsering på LinkedIn ger bra resultat. Här kan man sponsra vanliga inlägg i flödet och ta fram rena textannonser. Vi väljer noga vilka mottagarna för de sponsrade annonserna ska vara. Allt från deras titel till vilken bransch de jobbar inom. Nischad kommunikation är alltid den bästa!

Blogg och guider

Bloggar och guider är fantastiska för er SEO. De är även lätta att sprida på sociala medier. De riktigt populära får ett eget liv via delningar och likes som på så sätt når fler och fler.

Alla blogginlägg ska leda vidare till en guide – en konvertering. Det är konverteringen, via ett formulär, som gör en besökare till ett lead. Därefter hamnar de i specialanpassade flöden (marketing automation).

SEO

När vi tar fram en hemsida rekommenderar vi alltid att man tar ett grepp kring SEO:n (sökmotoroptimering). Det betyder att alla texter är uppbyggda på ett sätt som sökmotorer gillar. Ju mer de gillar er, desto större är chansen att ni dyker upp på relevanta sökningar.

Dock skriver vi aldrig primärt för exempelvis Google, besökarens upplevelse är alltid viktigast. Men det ska absolut finnas där. Här, som jag skrev ovan, är blogginlägg superduper. Att er sida kontinuerligt fylls på med relevant content ökar er synlighet på fler och fler sökord och sökfraser.

AdWords och annan annonsering

Att organiskt växa med inbound marketing är ett långsiktigt projekt. För att få spridning på ert content, viktiga sidor på er sajt och höja kännedomen kring ert varumärke kan annonsering vara en del av kakan. Det är aldrig här vi lägger mest krut men det skadar inte att ses på fler ställen än de jag nämnt ovan.

AdWords kan vara en dyr historia om man vill annonsera på stora och populära ord som ”rekrytering”. Vi väljer oftast att annonsera på smalare sökord och fraser, så kallade longtail-sökord. Istället för bara ”rekrytering” kanske vi väljer ”rekrytera ekonomichef”. Det kostar mindre och bli mer nishat.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer