Marknad, Sälj

Ibland (läs alltid) är det så f**bannat svårt att komma på en schysst rubrik


Så nu ska jag ge mig i kast med något så svårt som att ge tips på hur man skriver bättre rubriker. Ha överseende med att tipsen inte kommer i någon tänkvärd ordning, det är bara sådant jag själv har lärt mig på vägen och som jag nu skriver vartefter de dyker upp:

1. Siffror:

Har alltid fungerat bra och kommer förhoppningsvis fortsätta göra det. Rubriken ”7 tips för bättre rubriker” kommer troligtvis ge fler läsare än om det stått ”Flera tips för bättre rubriker”. Personligen tror jag att det har med att man generellt tycker att listor är lättare att ta till sig än ren löptext. Använd dessutom gärna oväntade siffror, ni har säkert sätt böcker där man använder detta med namn som ”1001 filmer du måste se innan du dör”. Det är ju inte en slump att det blev 1001 och inte 1000.

2. Lova/garantera något:

Jag vet det här kan kräva att man verkligen är säker på sin sak, men som jag brukar säga: ingen minns en fegis. Rubriker som ”Vi lovar ökad försäljning inom 10 veckor” är starkare än ”Ökad försäljning på 10 veckor”.

3. Undvik punkter och kommatecken:

Båda två symboliserar stopp i läsningen och att stoppa läsaren i rubriken är det sista du vill med din rubrik.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

4. Skriv något som antingen är helt oförståeligt eller helt solklart, inget däremellan:

Jag har inget som helst bevis för om detta stämmer men personligen vill jag absolut inte behöva fundera på vad jag tror att innehållet handlar om. Antingen ska jag förstå direkt vad jag får om jag läser vidare eller så ska jag bli nyfiken som i det här inlägget. Tror inte direkt någon förstår vad rubriken syftar till utan att ha läst en bit av inlägget.

5. Använd:

Vad, Var, Hur, När & Varför.

6. Använd Versaler lite extra:

Kolla bara på den här skillnaden ”Såhär kan Du Skriva Bättre” eller ”Såhär kan du skriva bättre”.

7. Skapa en känsla av att det är bråttom:

Som i den här rubriken ”Förlorar ni kunder för att ni inte jobbar med inbound marketing?”

Hoppas att nått eller några av de här tipsen hjälper er att skriva bättre rubriker, själv ska jag följa upp via Google Analytics om ett tag och se om den här rubriken gav fler eller färre klick än vanligt!

Publicerad

Läs mer